זינוק של פי חמש במספר הפניות לער"ן מצד בני נוער עקב אלימות שחוו ברשתות החברתיות
בשעה זו (שלישי) מתקיים בוועדת החינוך כנסת דיון בנושא התמודדות מערכת החינוך עם האלימות ברשתות החברתיות. בדיון, הנערך במסגרת יום מיוחד בנושא אתגרים ברשתות החברתיות, מציגה לראשונה עמותת ער"ן נתונים מדאיגים לפיהם מפרוץ משבר הקורונה, נרשם *זינוק של פי 5 במספר הפניות לקווי הסיוע שלה מצד בני נוער המדווחים על מצוקה נפשית עקב אלימות/בריונות שחוו ברשתות החברתיות, ביחס לתקופה מקבילה שקדמה לפרוץ המגיפה.
בער"ן הגדירו את בני הנוער כקבוצת סיכון שיש להתמקד בה בשנים הקרובות, לאחר כמעט שנתיים של חיים תחת איום הקורונה אשר שמט את הקרקע תחת רגליהם והביא לטלטלה בשגרת חייהם – מעבר ללימודים בזום, בידודים רבים, משברים משפחתיים ועוד שורה התמודדויות מורכבות וביניהן כאמור, אלימות ובריונות ברשתות החברתיות.
העמותה משקיעה מאמץ נרחב בהנגשה ובהעלאת המודעות לשירותי הסיוע הנפשי שלה בקרב אוכלוסיות אלה, לאור העובדה כי מדובר באוכלוסיות בעלות חסמים פסיכולוגיים אשר באופן יחסי לאוכלוסיות אחרות ממעטות לפנות לקבלת עזרה וממעטות לשתף במצוקות שלהן.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
לשם כך, באפריל האחרון השיקה העמותה מענה באמצעות אפליקציית וואטסאפ, המשווק כשירות עבור בני נוער וצעירים, אשר צובר תאוצה ומסתמן כערוץ ייחודי ובעל ערך מובחן בשדה הסיוע הנפשי הראשוני, המאפשר מענה אנונימי, בלתי מאיים, נגיש ובפלטפורמה מוכרת ושמישה מאוד עבור הפונים. בער"ן מזהים כי הווטסאפ מאפשר להתגבר על החסמים הפסיכולוגיים אשר מנעו עד כה מאותם בני נוער ומתבגרים לשתף ו/או לפנות לעזרה.
בין החודשים אפריל – נובמבר, נרשם זינוק של מעל לפי 3 במספר הפונים לער"ן באמצעות אפליקציית ווטאסאפ.
ד"ר שירי דניאלס, מנהלת מקצועית ארצית בעמותת ער"ן מתריעה כי: "מיפוי הפניות המגיעות לער"ן מצביע על עלייה בתחושת הבדידות של מתבגרים וצעירים ולצד ריבוי פניות הממוקדות בחרם, נידוי, אלימות ובריונות. בעידן הדיגיטלי שאנו חיים בו, מרבית התקשורת נעשית ברשתות חברתיות. מצד אחד הרשת משמשת כפלטפורמה אלימה אך מצד שני, כפלטפורמה של תמיכה מצילת חיים. 80% מהמתבגרים שנפגעו ברשת , עדין מעדיפים לפנות לסיוע באותו ערוץ בו הם חוו פגיעה. במובן הזה, הרשת יכולה להיות רשת הצלה."
עוד ציינה ד"ר דניאלס כי: "באלימות ברשתות החברתיות חשוב לזכור שמעורבים 3 אוכלוסיות: נפגעים, פוגעים ועומדים מהצד. שלושת האוכלוסיות זקוקות לעזרה . גם הפוגעים פעמים רבות נפגעו בעצמם וזקוקים לעזרה והכוונה ולא רק לאכיפה. אותי מאד מדאיגים כל אותם ילדים שצופים בשיח האלים וחיים בפחד וחרדה שמחר זה יגיע אליהם. החרדה הזו מונעת מהם פעמים רבות לעמוד לצד הנפגעים ולפנות ולשתף מבוגרים בסביבתם. מענה אנונימי וזמין נותן להם כלים, מידע ועזרה נפשית ראשונה."