חדשות הארץמבזקים

"הילד שלנו נפגע כתוצאה מהחוסר תקשורת של מד"א עם איחוד הצלה"

בדיון היום (רביעי) של ועדת הבריאות של הכנסת בראשות ח"כ עידית סילמן על התנהלות מוקדי החירום הרפואי במענה לקריאות לעזרה ראשונה, סיפרו יוסף ואסתר ברנשטיין על המקרה הקשה האישי שלהם שנבע לדבריהם מחוסר התקשורת בין הארגונים: "הילד שלנו נפגע כתוצאה מהחוסר תקשורת של מד"א עם איחוד הצלה. לפני שנתיים הבן שלנו אבי נחנק במטפלת בשכונת מקור ברוך בירושלים – מקום מוקף כוננים ומתנדבים רבים שהיו אותה עת באזור. המטפלת התקשרה למד"א. מד"א קיבלו את הקריאה ולקח להם יותר מעשר דקות עד שהגיעו. איחוד הצלה לא קיבלו את המידע. לבן שלנו לא הגיע הרבה זמן חמצן. הוא שאף נוזלים לריאות והיה זקוק לסיוע נשימתי."

עוד סיפרו: "נקבע לו דום לב ועבר החייאה מלאה עד שפונה במצב אנוש לשערי צדק. למעלה משנתיים שחיינו השתנו – מתמודדים עם ילד בפגיה מוחית חמורה. זה לא משהו שאני יכול הסביר אף פעם מה אנחנו עוברים: אשפוזים בבתי חולים, עברנו הכשרה רפואית ולמדנו מושגים חדשים כל הבית כולו. ביררתי בצורה יסודית אצל הרבה מתנדבים שגרים בסמיכות ואמרו שלא קיבלו מידע. היה מתנדב שניסה לקבל מידע מלא ולא נתנו לו לקבל – הוא היה עם אופניים חשמליות 20 שניות מהמקום, אבל הוא לא קיבל מידע. נסע לאורך כל הרחוב הלוך ושוב וצעק 'מי הזמין אמבולנס'".

ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) אמר: "יכול להיות שמשרד הבריאות לא מפקח מספיק. אם היה גוף חיצוני שמפעיל את אפליקציית הכוננים ולא מד"א – זה היה נראה אחרת. אנחנו מבקשים דבר אחד פשוט – שמשרד הבריאות יפקח שכל המידע עובר לאיחוד הצלה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ עידית סילמן שאלה: "למה שלא יהיה מוקד אחד של הצלה בישראל שכולם יקבלו את המידע מיידי – למה צריך כל מיני הסכמים של מד"א עם איחוד הצלה במקום שמדינת ישראל תקח אחריות על מוקד חירום שיעביר את המידע לכל הכוננים שעברו פיקוח של משרד הבריאות. בסופו של דבר מי שמשלם את המחיר הם האזרחים".

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר: "הצעתי שיהיה איחוד של קווי החירום. הצעת החוק עברה בקריאה ראשונה. אבל מד"א ניהל מאבק נגד זה ואני לא מבין עד היום למה. הצעת החוק אומרת שיהיה קו מאוחד. אדם שנקלע למצוקה לא יכול מספרים של כל המוקדים. צריך מוקד אחד שיהיה המוקד של המדינה".

"מאז פרסום חוזר מנכ"ל משרד הבריאות (4 וחצי שנים) מעל 1,000 כונני איחוד הצלה לא חוברו לאפליקציה", אמר סמנכ"ל המבצעים באיחוד הצלה, דב מייזל. "אין מערך תמיכה טכנית לאפליקציה. מד"א לא מוכנים לדבר עם איחוד הצלה בכלל ולא מגיבים לפניות שלנו. אפס שיתוף פעולה מצדם. חוזר המנכ"ל לא מיושם".

המשנה לסמנכ"ל איחוד הצלה, דוד קריספיל, הראה לוועדה כי אפליקציית מערך הכוננים של משרד הבריאות שמופעלת על ידי מד"א לא עובדת. "אני נמצא פה בכנסת והאפליקציה מזהה שאני נמצא עכשיו במבשרת ציון".

ח"כ סילמן הוסיפה ושאלה את נציגי משרד הבריאות: "איך אתם אומרים שהאפליקציה עובדת ואנחנו רואים פה שהיא מזהה את המתנדב במבשרת ציון?".

ארכיון. צילום: תיעוד מבצעי מד"א

Back to top button