כלכלהמבזקיםמשפטי/פלילי

הפרקליטות: אנו מנהלים מדי שנה עשרות תיקים פליליים נגד הורים שגנבו מזון לילדיהם

מצוקת אימהות שאין להן די כסף לרכישת מזון לילדיהן, הגיעה היום (שני) שוב לוועדת העבודה והרווחה. לדברי יו"ר הוועדה, אפרת רייטן-מרום (העבודה), שוק תחליפי-החלב עם שלוש חברות בלבד הוא ריכוזי, אין תחרות ואין אופק לירידת המחיר. היא קראה לרשות התחרות להוציא הוראת-שעה של פיקוח מחירים, כדי לבדוק את השפעתו על השוק, ודרשה מהאוצר לספק בתוך חודש לוועדה, נתונים על השפעת הורדת המס על תחליפי-החלב לתינוקות.

לדברי ח"כ אמילי מואטי (העבודה), כבר עשר שנים מתגלגל החוק שיבטיח פיקוח מחירי תחליפי-חלב, מכנסת לכנסת. "אין שום הגיון שהוא לא מסובסד, אם אין ויכוח שחלב הוא מוצר מפוקח – אין סיבה שנחריג מכך חלב-לתינוקות. נוותר על הצעת החוק – אם משרד הכלכלה יחליט על הגבלת מחיר לתחליבי-חלב לתינוקות. החלב לתינוקות – הוא הלחם שלהם".

ח"כ אריאל בוסו (ש"ס) סיפר על דיווחי-העיתונות על אימהות הגונבות מזון לתינוקות, וישנם פעוטות שלא מקבלים את המזון הנצרך להם. לפי מרכז המידע והמחקר של הכנסת, התקציב הנדרש מהמדינה לסבסוד זה הוא כ-750 מיליון ש"ח. לדבריו, כבר עשר שנים משרד הכלכלה מבטיח להוריד את מכסי-היבוא בתחום – ומאומה לא קורה. מיכל רוזין (מרצ) טענה כי 350 אלף ילדים בישראל, חיים באי-ביטחון תזונתי, וקראה למשרד הבריאות לא להתערב בהחלטת האימהות אם להניק או לא, ולאפשר תחליפי-מזון.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לדברי אלי כהן, מנכ"ל פתחון-לב, הארגון מחלק מדי שבוע מזון לכ-6,000 תינוקות, אך רכישת, אחזקת והובלת תחליבי-חלב לתינוקות יקרה, קשה ומורכבת. אפרת רותם מארגון העובדים הסוציאליים, ציינה את תופעת ההורים שחסר להם מזון לילדיהם הפעוטים, והדגישה כי גם היקף התרומות לא מספק את הצורך.

ליה ספילקין, כתבת N12, סיפרה על א', אם חד-הורית, שגנבה מזון עבור בתה, והפרקליטות ניהלה נגדה על-כך משפט פלילי במשך שנתיים. לדבריה, הסניגוריה הציבורית מדווחת על עשרות תיקים מדי שנה המנוהלים על גניבת מוצרי מזון, רובם ע"י הורים לילדים.

אבי בן זיקרי, המשנה למנכ"לית משרד הרווחה, הבטיח העמקת שיתוף הפעולה עם העמותות העוסקות בכך, והוספת כמיליון ש"ח לתקציב העמותות לרכישת מזון לתינוקות, בנוסף להגדלת התקציב-הכולל לעמותות ב-10 מיליון ש"ח. פרופ' רונית אנדוולט, מנהלת אגף התזונה במשרד הבריאות, הודתה כי מחירי תחליפי-החלב לתינוקות גבוהים מדי בארץ, אך חלב-אם הוא ההזנה המותאמת ביותר לתינוק – ולכן יש לעודד הנקה. היא קראה לאסור לחלוטין פרסומת לתחליפי-חלב לתינוקות, ולשקול הוזלת מחירי מזון אף לאימהות.

לדברי רימונה חן, מנהלת פיקוח מחירים במשרד הכלכלה, משנת 2001 הופסק הפיקוח על תחליפי-חלב לתינוקות, ומאז נעשו מספר בדיקות אפשרות והגברת-התחרותיות, פילוח נתחי-שוק ורווחיות החברות. לדבריה, בשנים 2018-2015 ירדו מחירי מוצרים אלו – ומאז הם יציבים. היא הדגישה כי אין כשל-שוק בתחום המצריך התערבות ממשלתית, אך הודתה כי בעשרים-השנים-האחרונות כמעט ולא נכנסו מוצרים לפיקוח.

צילום: pixabay

Back to top button