מבזקיםפוליטי / מדיני

אושר לקריאה שנייה ושלישית: הארכת גיל הפרישה להורה שילדו נפטר

ועדת העבודה והרווחה אישרה היום (שני) לקריאה שניה ושלישית את ההארכה למשך שנתיים של תוקף הוראת-השעה המאפשר להורה שילדו נפטר שלא לפרוש מעבודתו בגיל הפרישה. החוק נקבע כהוראת-שעה שתוקפה יפוג בעוד ימים אחדים – ועתה הוא הוארך לשנתיים נוספות. המעסיק לא יוכל להכריח עובד כזה לפרוש מעבודתו, למשך ארבע שנים. לפי הערכות המשרד לשוויון חברתי, בשנתיים האחרונות גודל הקבוצה שעליה החוק חל – כ-5,300 אזרחים ותיקים. לדברי יו"ר הוועדה, אפרת רייטן-מרום (העבודה) זה אחד החוקים המוסריים, הנכונים והמרגשים ביותר, והוא צריך להיקבע כהוראת-קבע. היא קראה להטיל אחריות על המשרד לשוויון חברתי ליידע את העובדים האמורים ליהנות מהחוק, ולערוך מחקר-מקיף יותר – בתוך שנה.

לפי עו"ד שמרית גיטלין-שקד, היועצת המשפטית של הוועדה, החוק נקבע מלכתחילה כהוראת-שעה לארבע שנים בשנת 2018, והוא עומד לפוג בימים אלו. המשרד לשוויון חברתי הציע להאריך את תוקף ההוראה בעוד שנה, והמשרד יערוך אף מחקר לבחינת יישומו והשפעתו של החוק על סוגיות הנובעות מהעסקת הורים שילדם נפטר. כאמור, יו"ר הוועדה הציע להאריכו בשנתיים.

בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) שיזם את החוק לפני כארבע שנים, שיבח את פעילות השרה לשוויון חברתי ופעילות יו"ר הוועדה בחוק זה. הוא סיפר על משא ומתן קשה עם משרדי ממשלה שונים, והשפעתו של החוק – בעיקר בשירות המדינה. החוק הזה מאפשר לכל-כך הרבה משפחות להמשיך להחזיק את הראש מעל המים ולהעניק סיבה לקום בבוקר. זה טוב למעסיקים ולמועסקים, ואף משרד לא קיבל אף תלונה של מעסיק שנפגע מהוראה זו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לדברי אורית בקר, סגנית היועץ המשפטי של המשרד לשוויון חברתי, החוק משתלב במדיניות המשרד לעודד תעסוקת-המשך, והוא מאזן בין צרכי המעסיק והעדפות המועסק. יפית בר, ראש תחום תעסוקה במשרד, הוסיפה כי רק 40% מהנשאלים, שהם הורים-שכולים, מודע לחוק, וכי כל פורש משירות המדינה מקבל מידע – שנה טרם פרישתו – גם על הוראת שעה זו.

פיני רבינוביץ, אביה של דסי ז"ל, הדגיש את החובה לתמוך בשכול-האזרחי, ואת פעילותו לפרסום החוק בקרב הנוגעים בדבר והאמורים ליהנות ממנו. הוא קרא להרחבת הוראת-השעה גם במקומות עבודה הקטנים מ-25 עובדים, כקבוע כיום בחוק.

לדברי נועה שוקרון, רכזת תעסוקה באגף התקציבים, במסגרת הארכת גיל הפרישה שעוגנה בחוק ההסדרים, תיבחן גם אוכלוסיית ההורים-השכולים ולכן יש להמתין עם קביעת החוק כהוראת-קבע. מירה פיירשטיין, מנהלת אגף משאבי אנוש בכנסת, סיפרה על הפעלת החוק הזו וקראה לאפשר בחינת כשירות רפואית ותפקודית.

אילוסטרציה. קרדיט: freepik

Back to top button