מבזקיםפוליטי / מדיני

אושר בכנסת: הקלת מבחני הכנסה נוספת על נכי צה"ל לצורך קבלת גמלה

מליאת הכנסת אישרה היום (שני) בקריאה ראשונה, את הצעת חוק הנכים. להצעה הממשלתית הוצמדה הצעה פרטית של חה"כ אופיר כץ מסיעת הליכוד. 21 חברי כנסת תמכו ללא מתנגדים וההצעה תועבר לוועדת העבודה והרווחה.

בהצעת החוק מוצע, כהוראת שעה למשך שנה, להקל את מבחני ההכנסה החלים על נכי צה"ל שמשלמים להם תגמולי מחייה – תגמול נצרך, תגמול מחוסר פרנסה ותוספת מיוחדת עקב פרישה מוקדמת. נוסף על האמור, מוצע להעניק לאגף השיקום סמכות לקבל מרשות המיסים מידע על הכנסותיהם מעבודה של הנכים ביחס לנכים הזכאים לתגמולים המשולמים בהתאם למבחן הכנסה. הוראה זו מוצעת כהוראת קבע החל מה-31.12.22 (שר הביטחון, לאחר התייעצות עם שר האוצר, רשאי לקבוע בצו מועד מוקדם יותר).

בדברי ההסבר להצעה הפרטית נכתב: "נכי צה"ל אשר איבדו את יכולתם להתפרנס עקב נכותם זכאים לתגמולי מחייה שונים, בכפוף למבחן הכנסה. על פי החוק הקיים, כשנכה מקבל הכנסות ממקורות נוספים (לדוגמה: קצבה מביטוח לאומי או הכנסה מבעלות על נכס), הכנסתו הנוספת מקוזזת מתוך תגמול המחייה המשולם לו. למעשה, מבחן ההכנסה מונע מנכי צה"ל נצרכים לקבל הכנסה נוספת ממקור אחר אלא במחיר של קיזוז הכנסתם כולה או חלקה מהתגמול המשתלם להם. כלומר נכי צה"ל המקבלים תגמולי מחייה נאלצים להסתפק בתקציב מחייה מצומצם מאד, ואינם יכולים להגדיל את הכנסתם מעבר לסכום מסוים."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בנוסף, נכתב בדברי ההסבר: "מבחן ההכנסה משולל הגיון משום שאילו הנכה לא היה נפצע ומאבד את יכולתו להתפרנס בכוחות עצמו, הכנסותיו השוטפות היו כוללת גם את הכנסותיו מעבודתו וגם את ההכנסות ממקורות נוספים להם זכאי. הכנסות נוספות של אדם, ובפרט של נכי צה"ל, לא אמורות לשמש תחליף להכנסותיו הבסיסיות."

שר הביטחון בני גנץ: "התיקון שמשרד הביטחון מבקש לקדם היום בשיתוף עם ארגון נכי צה"ל יוביל לשינוי מהפכני במבחני ההכנסה. הוא יקל באופן משמעותי על היכולת של נכי צה"ל לקבל תגמולים, לצאת לשוק התעסוקה ולשפר את שיקומם, תוך הקטנת הבירוקרטיה. התיקון לחוק ישנה מציאות עבור אלפים מנכי צה"ל והוא אבן דרך ברפורמת "נפש אחת" שאנו מקדמים בשנה האחרונה ושתוקצבה במסגרת תקציב המדינה על-ידי הממשלה הנוכחית ועוד לפני כן על-ידי הממשלה הקודמת בתקציב ייעודי. "נפש אחת" היא רפורמה שמטרתה לתת גב ולתמוך באילו שהקריבו מגופם ומנפשם למען ביטחון המדינה. זוהי רפורמה שיש לה אמירה חברתית משמעותית ויש בה גם צורך ביטחוני של שמירה על אתוס השירות."

חה"כ כץ: ״הגיע הזמן שנכי צה״ל יפסיקו לרדוף אחרי המדינה בכדי לקבל את מה שמגיע להם בזכות, והגיע הזמן שהמדינה תתחיל לרדוף אחריהם ולהעניק להם את זה. מי שהקריב למען המדינה, מגיע לו לחיות את חייו בכבוד. מברך את שר הביטחון גנץ על קידום הנושא״.

צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

Back to top button