השרה זנדברג: יש לפנות בדחיפות את התחנה המרכזית בת"א, זיהום האוויר באזור גבוה פי ארבע מהנדרש
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, התריעה היום (שלישי) מפני המשך זיהום האוויר הגבוה בסמוך לתחנה המרכזית תל אביב וכי שיהוי בפינוי התחנה המרכזית מביא לפגיעה מיותרת בבריאות התושבים. השרה שלחה מכתב בנושא לשרת התחבורה, מירב מיכאלי, ולראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי.
בתחנת ניטור האוויר הסמוכה לתחנה המרכזית בתל אביב, נמדד זיהום אוויר גבוה במהלך השנים האחרונות, אשר נובע בעיקרו מפעילות אוטובוסים המונעים בדיזל.
בשנים 2019 ו-2020 נמדדו בתחנת ניטור זו חריגות מערך הסביבה השנתי לחנקן דו חמצני. שנת 2021 טרם הסתיימה, אך ניכר כי גם בשנה זו ריכוזי המזהם הנמדדים בתחנה גבוהים. חריגות מתמשכות אלו מעידות על חשיפה כרונית של התושבים והשוהים באזור לזיהום אוויר גבוה החורג מהוראות החוק וגבוה פי 4 מההמלצות החדשות של ארגון הבריאות העולמי. זיהום האוויר פוגע באופן קשה אף יותר באוכלוסיות רגישות הכוללות ילדים, קשישים, נשים בהיריון וחולי לב-ריאה.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
בשנת 2021 אף נמדדו בתחנה 30 ימים בהם ריכוז החלקיקים הנשימים העדינים (PM2.5) היה גבוה מערך הסביבה הקבוע בחוק (ב-14 יום מתוכם התרחשו סופות אבק אשר תרמו באופן משמעותי לזיהום הגבוה). חריגות קצרות טווח אלו מעידות על חשיפה אקוטית של התושבים והשוהים באזור לזיהום אוויר גבוה.
לאור נתונים אלו, השרה להגנת הסביבה סבורה, כי הפתרון להתמודד עם בעיית זיהום האוויר באזור התחנה המרכזית בתל אביב, כולל שני מרכיבים חיוניים: חישמול התחבורה הציבורית; והסטת פעילות האוטובוסים מהתחנה המרכזית, לעבר מספר מתקני תחבורה ציבורית – שהמרכזי בהם הוא מסוף פנורמה.
במסוף פנורמה מתוכננות 280 עמדות חנייה, כאשר ב-150 עמדות מתוכן תתאפשר טעינה חשמלית. המשמעות היא שהקמת המסוף תאפשר "לחשמל" בבת אחת כרבע מעמדות החניה לאוטובוסים הקיימות כיום בתל אביב. מכיוון שבכל עמדה ניתן לטעון יותר מאוטובוס אחד, ההערכה היא שהקמת המסוף תאפשר הסבה של לפחות 30% מסך האוטובוסים בתל אביב לאוטובוסים חשמליים. מהלך זה יפחית את חשיפת האוכלוסייה לזיהום אוויר, ימנע פליטות ויוביל לשיפור מצב הסביבה.
עמדת השרה להגנת הסביבה היא, כי העברת פעילות התחנה המרכזית למסופים אחרים צריכה להיעשות תחת ההליך התכנוני המחייב, שבמסגרתו יבחנו ההשפעות הסביבתיות הרלוונטיות כגון עמידה בערכי סביבה לאיכות האוויר בשימושים הרגישים הסמוכים, רעש והשפעות נוספות.
במכתבה למיכאלי ולחולדאי ציינה השרה כי חלקו של המסוף מתוכנן על אתר טבע עירוני. אתר זה מוכר וידוע מזה שנים, והיה ידוע בעת איתור השטחים למסופים החליפיים שהוצגו על ידי העירייה בשלב התכנוני.
השרה הדגישה, כי הפערים שנתגלעו כעת נוגעים לחלקו הקטן של האתר בלבד, וגם עמדת העירייה באשר לצורך לשמרו – מצמצמת רק במעט את היקף הפעילות שניתן לייעד לו.
השרה להגנת הסביבה רואה חשיבות רבה בשימורם של אתרי טבע עירוניים ופועל ללא לאות לקידום השמירה על הטבע העירוני ברחבי המדינה. עם זאת, ציינה השרה, כי במקרה זה מדובר באתר טבע שרובו ברגישות סביבתית נמוכה יחסית, כשלמולו עומדים ערכים סביבתיים ובריאותיים אקוטיים לא פחות, ובמקרה הזה, אף יותר.
על כן, קראה השרה שלא לעכב או לסכל בעקבות כך את העתקת הפעילות התחבורתית בתחנה המרכזית ואת קידום חישמול התחבורה הציבורית בתל אביב. "ככל שניתן למזער את הפגיעה באתר, ראוי לעשות זאת, אך ככל ששני הערכים הללו עומדים אחד מול השני, ובהתחשב ברגישותו הנמוכה של אתר הטבע לעומת עוצמת הפגיעה הסביבתית הנגרמת מדי יום בשל פעילות אוטובוסי הדיזל בתחנה המרכזית, יש להעדיף את פינוי התחנה והמשך תכנון מסוף האוטובוסים במקום", הוסיפה.