מבזקיםפוליטי / מדיניתנועה ותחבורה

שרת התחבורה מיכאלי: "לצערי יש קשיים בפינוי התחנה המרכזית בתל אביב"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, קיבלה הבוקר (רביעי) את דיווחה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, על פעילות משרדה. את הישיבה פתחה השרה מיכאלי בסקירה על עבודת המשרד, ואמרה כי 80 אחוז מהתוספת התקציבית תושקע בתחבורה ציבורית. היא הוסיפה כי המשרד הוציא בעשור האחרון רק 200 מיליון שקל על תחבורה ציבורית, ובחמש שנים הקרובות הולך להשקיע בכך שני מיליארד שקלים.

עוד אמרה השרה כי התור התפעולי בנמלים קוצר משמעותית וכי האתגר הכי משמעותי כעת הוא לשמור על ענף התעופה הישראלית. משבר הקורונה פוגע אנושות בתעופה, אמרה השרה מיכאלי: "ואני מבקשת תמיכה בצורך הדחוף לתמוך בחברות התעופה שלנו. בריטיש ארווייז הפסיקה את הטיסות לישראל, מי יחזיר את הישראליות והישראלים מלונדון? אנחנו לא יכולות ויכולים להרשות לעצמנו להיות בלי תעופה ישראלית חזקה ומתפקדת. הפגיעה היא אנושה והאוצר מתעקש על סיסמאות לא רלוונטיות. אשמח לעזרה שלכם בפנייה חד משמעית לראש הממשלה, שמקבל את התפיסה הזו אבל בוודאי למשרד האוצר ולשר האוצר, להסביר להם שאי אפשר להמשיך עם המתווה הזה של הלוואות כי הלוואות צריך להחזיר וחברה לא יכולה לקחת כשהיא לא יודעת שאפשר להחזיר".

היו"ר ביטון פתח בהצגת שאלות לשרה מיכאלי, ואמר כי הוועדה דרשה לבחון את מצב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד). הוא אף ביקש תשובות בנושא הנמלים ופתיחת רציפים 7-8 בנמל חיפה ומסוף הדלקים, וכן באשר לתחנת הרכבת בעמק חפר ובנושא מניעת שכחת ילדים ברכב והתקנת אמצעי בטיחות מצילי חיים ברכבים ישנים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ בועז טופורובקי, יו"ר ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לבטיחות בדרכים, שאל האם תהייה תכנית רב שנתית לטיפול בתאונות הדרכים ומתי יהיה מנכ"ל ויו"ר לרלב"ד. סגן השר אביר קארה אמר כי צריך לרדת מהרעיון של חיוב התקנת מערכות למניעת שכחת ילדים. ח"כ לימור מגן תלם ביקשה תשובות על הניתוק של העיר חיפה מהמרכז, על רקע הפסקת פעילות תחבורה ציבורית בשעות הערב ובסופי שבוע. ח"כ קרן ברק שאלה גם היא על כך, וביקשה לעדכן את הציבור על כך שבתחבורה ציבורית ובטיסות הפנים אין בדיקת תו ירוק.

ח"כ אוסאמה סעדי אמר כי צריך להשקיע בטיפול בבטיחות בדרכים בחברה הערבית וכן בתחבורה ציבורית. ח"כ סימון דוידסון אמר כי מי שאין לו רכב לא יכול להגיע בשבת מנתניה ועמק חפר לאזור תל אביב. ח"כ מיכל וולדיגר העלתה את נושא תשתיות הכבישים הרעועות ביהודה ושומרון, וח"כ יעל רון בן משה שאלה על ביטול תכנון כביש שש לצפון ועל בעיות גבייה בכבישי האגרה.

ח"כ יוראי להב הרצנו שאל על פינוי התחנה המרכזית בתל אביב ועל הנגשת תחבורה ציבורית לאנשים עם צרכים מיוחדים. ח"כ משה אבוטבול התייחס לנושא השבת ואמר כי תחבורה ציבורית בשבת אסורה לפי החוק, ואמר כי ביטול הסדרי ההנחות ברב קו יוביל לעליית מחירים משמעותית שלא תעודד שימוש בתחבורה ציבורית. ח"כ אלון טל ציין כי אתר המידע של משרד התחבורה על פעילות התחבורה הציבורית לא עובד.

השרה מיכאלי השיבה על חלק מהשאלות ואמרה כי לא התקבלה החלטה לבטל את הארכת כביש שש לצפון, וכי התכנון יקודם. באשר לתחבורה ציבורית בשבת התייחסה השרה לקו 42, ואמרה כי הוא עובר באזור כפרי בו יש אוכלוסייה לא יהודית שלא נכון למנוע ממנה חופש תנועה בשבת. ח"כ אבוטבול טען כי השרה עונה על מה שנוח לה, והשרה השיבה כי זו הפנייה שקיבלה.

לגבי התחנה המרכזית בתל אביב אמרה השרה מיכאלי: "האצתי את העבודה כדי שזה יקרה, לצערי אנחנו נתקלות בקשיים שלא תלויים בנו ועושות הכל כדי שזה יקרה, לא ויתרתי".

מנכ"לית משרד התחבורה, מיכל פרנק, התייחסה למינוי אבי נאור ליו"ר הרלב"ד, ואמרה כי הוא צפוי להיכנס לתוקף בתוך כחודש, והוסיפה: "אנחנו מנסים לחזק את המנהיגות ולעמוד מאחוריה, הודענו על צוות עבודה משותף עם המשרד לביטחון הפנים".

באשר לנמלים אמרה פרנק: "אין ספק שהבעיה העיקרית היא בגרעינים ובתבואות, המכולות זה פחות בעיה שהיא תיכף תעלם. הבעיה היא לא ברציפים". היו"ר ביטון הגיב כי ישנם רציפים שיכולים לעבור ולא ברור למה לעצור את זה. פרנק השיבה כי רציף ללא עובדים הוא מגרש חניה, והתקווה הגדולה היא בפתיחת התחרות בין המגזר הפרטי לחברות ממשלתיות, אותה הגדירה כ"אתגר גדול מאוד".

היו"ר ביטון שב והזכיר את דרישתו לתגבור תקציבים מידי לרלב"ד, ופרנק השיבה: "אין עודפים, הימים אלה הוספנו בעידודך 8 מיליון שקלים לתכנית שומרי הדרך". היו"ר ביטון הגיב לכך ואמר: "זו החלטה יפה וטובה, אבל מתוך 37 מיליארד שקל אפשר היה להיות קשובים יותר לפנייה של ועדת הכלכלה". הוא אף ביקש כי אם יגיעו העברות תקציביות של משרד התחבורה לאישור ועדת הכספים, שלא יאושרו עד שלא יועברו עוד כמה עשרות מיליוני שקלים לבטיחות בדרכים.

השרה מיכאלי הוסיפה בתום הדיון כי המשרד יעביר תשובה בכתב על כל יתר השאלות, והיו"ר ביטון סיכם ואמר: השרה קיבלה משימה קשה וימי החסד חלפו. מהפכה בתחבורה לא מתרחשת ביומיים. זה לוקח שנה בפרויקטים קטנים ועד עשור בפרויקטים גדולים. הצעת התקציב היא טובה, היקף השקעות והתעדוף הוא נכון והמבחן בביצוע. לא נחה דעתנו מהקצאה תקציבית לרלב"ד ולא נרפה מהנושא. תבחנו גם בתקציב הזה הסטה תקציבית של יתרות סוף שנה ותגבור לרלב"ד ותנו לה עכשיו זריקת מרץ. לאחר מכן תעשו חשיבה יסודית כי המצב לא כל כך טוב בתחום הזה".

צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

Back to top button