מבזקיםפוליטי / מדיני

דיון בנושא הקפאת הבנייה ביהודה ושומרון התקיים בכנסת: "הם משוללי זכויות שבנט הבטיח להם"

מליאת הכנסת קיימה היום (רביעי) דיון אישי בנושא: "הקפאת התכנון והבניה ביהודה ושומרון ומניעת ההסדרה של ההתיישבות הצעירה". הדיון התקיים בעקבות הצעה לסדר היום שהגישו חברי הכנסת אורית סטרוק מסיעת הציונות הדתית ואופיר אקוניס מסיעת הליכוד, והועברה לדיון במליאה.

בסיום הדיון הציג חה"כ רם בן ברק את הצעת הסיכום מטעם סיעות יש עתיד, כחול לבן, ימינה, העבודה, ישראל ביתנו, תקווה חדשה ומרצ, לפיה יתקיים דיון בנושא בוועדת החוץ והביטחון, "על מנת שנוכל לראות איך אנחנו יכולים לדאוג לתושבים ביהודה ושומרון" לדבריו. לאחר מיכן הודיע חה"כ בן ברק כי בתוך חודש תגיע הממשלה לוועדת החוץ והביטחון לדיון והתייחסות בנושא זה ועל כן הקואליציה משכה את הצעת הסיכום שלה.

חה"כ אופיר אקוניס הציג את הצעת הסיכום של סיעות הליכוד, הציונות הדתית וש"ס, לפיה הכנסת דורשת מראש הממשלה להסדיר את כל ההתיישבות הצעירה בהחלטת ממשלה כפי שהתחייב ללא דיחוי. כמו כן דרשו סיעות אלה למנוע את פינוי הישיבה בחומש והסדרתה. בהצעה זו תמכו 50 חברי כנסת מול 59 שהתנגדו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

חה"כ אחמד טיבי הציג את הצעת הסיכום של הרשימה המשותפת, לפיה מפעל ההתנחלויות הוא מכשול לשלום ופשע מלחמה וכי הפתרון הרצוי הוא פינוי ההתנחלויות, סיום הכיבוש והקמת מדינה פלשתינית. בהצעה זו תמכו 9 חברי כנסת מול 98 מתנגדים.

חה"כ אורית סטרוק אמרה בפתח הדיון: "כשאני עומדת כאן היום לדבר על ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון, אני לא עומדת לבד. יחד איתי עומדים כאן על הדוכן כ-25,000 איש, אישה וילדים רבים, כ-12,000 ילדים שהם מעוכבי הסדרה. ובהיותם מעוכבי הסדרה הם גם משוללי זכויות הכי בסיסיות שיכולות להיות – הזכות לקבל חשמל ומים ותחבורה ציבורית וכביש נורמלי ומדרכות ואינטרנט. הם משוללי כל הזכויות האלה למרות שראש הממשלה נפתלי בנט הבטיח להם, שהוא יסדיר את ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון, בישיבת הממשלה הראשונה בראשותו."

צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

חה"כ עאידה תומא סלימאן: "בתקופה האחרונה משתמשים בטרמינולוגיה שבעיניי הולכת ונעשית סוג של מיינסטרים במדינת ישראל. מדברים על כמה סוגים: יש את ההתיישבות, יש את ההתיישבות הצעירה, יש מאחז חוקי, יש מאחז בלתי-חוקי. יש גם לחזור לשורשים ולדבר בשפה שהעולם מבין אותה. כל מה שהזכרתי מוכר בעולם כהתנחלויות. וכל המתנחלים הם זרוע של הכיבוש, כיבוש השטחים הפלסטינים המיועדים משנת 1967 להקמת המדינה הפלסטינית. אין אדמת מדינה שם ואין אדמות יהודיות שם, הכול זה אדמות פלסטיניות והמתנחלים יושבים שם, מתנחלים שם, גוזלים את האדמה, פורעים בציבור הפלסטיני החי על אדמתו ובעצם מבצעים פשעים."

חה"כ יולי אדלשטיין: "ההתיישבות הצעירה, בינתיים, מאוד הזדקנה, כפי שכבר אמרו לפניי. מה זה התיישבות צעירה? 20 שנה? 15 שנה? כמה זה צעיר? ואני חושב שאנחנו, בכנסת הנוכחית, עם כל הכבוד לעובדה שהממשלה הזאת מסתמנת יותר ויותר כממשלת פינוי ולא ממשלת שינוי, צריכים לעשות את הכל ולשים קץ לעוולה הזאת. בעזרת השם, למרות ממשלת פינוי ולא ממשלת שינוי, אנחנו נצליח להוביל את השינוי האמיתי להכשרת ההתיישבות הצעירה בכל רחבי יהודה ושומרון, וגם להעברת ריבונות לשם."

חה"כ צחי הנגבי: "המתיישבות בהתיישבות הצעירה אני רוצה שתדעו, גם בימים הקשים האלה, גם בימים המתסכלים האלה, שאתם ואנחנו עוברים, רוב מוחלט גדול ומובהק מאזרחי ישראל מוקיר אתכם, מעריץ אתכם, כואב את הכאב שלכם, אבל גם שמח בשמחה שלכם על הזכות הגדולה שנפלה בחלקכם להבטיח את ריבונות ישראל בארץ ישראל המערבית. אין זכות גדולה מזו, זו הציונות הכי חזקה, הכי מודרנית, הכי מעודכנת. וגם אותם שרים שמתעללים בכם, שישנים בלילות הנוחים והחמים במיטותיהם עתירות הפוך וליבם גס בקשיים שלכם, בעובדה שאין לכם חשמל ואין לכם ביוב ואין לכם תקשורת ואין לכם מים, השרים האלה לא ירחק היום והם ייעלמו כלא היו."

חה"כ עופר כסיף: "מי הם המתנחלים? מי שאומר שאין להכליל טועה ומטעה. כולם פולשים ושודדים, כולם גזלנים ופושעים, כולם קולוניאליסטים שהשתלטו בדרכי רמייה ואלימות על אדמות לא להם. כפי שאמר פה מעל בימה זו ידידי חבר הכנסת לשעבר מוחמד ברכה עוד ב-2009, ההתנחלויות הן שדה קוצים רעיל ודוקרני. בתוך השדה הזה פורחות מאורות צפעים, המכונות במכבסת הכיבוש והאפרטהייד "מאחזים" או "התיישבות צעירה", בחסות ושיתוף פעולה של כוחות ממשלות הכיבוש. האנשים האלה, אם הם ראויים בכלל לתואר אנשים, מפעילים אלימות שיטתית יום-יומית כנגד הפלסטינים שאלו הן אדמותיהם, הם הילידים. האלימות הזאת, יש לה מטרה אחת, והיא גירוש, טיהור אתני, כן. מי שתומך בכיבוש ומי שתומך בהתנחלויות, שכולן בלתי חוקיות ונפשעות, תומך באפרטהייד ובטיהור אתני."

Back to top button