מבזקיםפוליטי / מדיני

אושר בטרומית: רישיונו של רופא שהורשע בעבירת מין יותלה עד לקבלת המלצת ועדה מיוחדת

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק לתיקון פקודת הרופאים (רופא שהורשע בעבירת מין), התשפ"ב-2021 של חברת הכנסת מיכל רוזין. 52 תמכו בהצעה, 1 נמנע ולא היו מתנגדים, בהצבעה שמית, והיא תועבר לוועדת הבריאות.

מוצע לקבוע כי רישיונו של רופא שהורשע בעבירת מין יותלה עד לקבלת המלצת ועדה מיוחדת. בהתאם להמלצת הועדה יחליט השר אם לבטל את רישיונו של הרופא, להתלותו לתקופה נוספת שיקבע, לתת לרופא נזיפה או התראה או להגביל את תחומי עיסוקו לתקופה שיקבע.

בדברי ההסבר נכתב, בין היתר: "החוק למניעת העסקה של עברייני מין במוסדות מסוימים, קובע איסור על מעסיק לקבל לעבודה או להעסיק אדם שהורשע בעבירת מין במוסדות המפורטים בחוק האמור. הוראות חוק זה חלות, בין היתר, על בתי חולים ומרפאות לילדים ומחלקות ילדים בבתי חולים, אולם לא מגבילות רופא שהורשע בעבירה כאמור לעבוד במקומות אחרים, שהחוק לא חל לגביהם. במצב זה, רופא אשר הורשע בעבירת מין יכול להמשיך ולעסוק ברפואה ובכלל זה לבוא במגע עם חסרי ישע, קטינים ואנשים עם מוגבלויות במסגרת הטיפול בהם, ללא בקרה או השגחה, ובלי שהם יודעים שהוא הורשע."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"לפיכך", נכתב, "מוצע שהשר יתלה את רישיונו של רופא שהורשע בעבירת מין, מיד עם קבלת הודעה על ההרשעה מרשם בית המשפט. התלייה זו תעמוד בתוקף עד שתתקבל המלצתה של ועדה מיוחדת שימנה המנהל לעניין זה. לאחר קבלת המלצת הוועדה יחליט השר אם לבטל את רישיונו של הרופא, להתלותו לתקופה נוספת שיקבע, לתת לרופא נזיפה או התראה או להגביל את תחומי עיסוקו לתקופה שיקבע."

ח"כ מיכל רוזין ביקשה לפתוח את דבריה בעדות של נפגעת, "במסגרתה אמרה: הייתי בת 19 כשנתקלתי ברוע האנושי במלוא תפארתו, כאשר רופא הנשים שלי אנס אותי ועשה בי מעשים מגונים. הוא ניצל את סמכותו, את יחסי המרות בין מטפל למטופל, רימה אותי לחשוב שמה שהוא עושה זה לגיטימי. לא העזתי לפקפק בו כשביצע בי את פשעיו, לא העזתי לחשוב שהוא אדם שירצח את נפשי בדקות, יהפוך אותי לנכה רגשית ויסמל את קץ היותי בחורה נורמטיבית, בעלת חלומות ושאיפות ואמונה מלאה באנושות."

ח"כ רוזין המשיכה ואמרה: "עדות זו מצטרפת לעשרות עדויות על נשים שמגיעות לרופאים מכל הקשת, בכל הגילים. הטראומה מרופאים גורמת לאותן נשים להימנע מבדיקות וטיפולים רפואיים אחרים. נכון להיום, רופאים שהורשעו בעבירות מין, אפילו באונס, ממשיכים להיות רופאים ולטפל בחולים וחולות… אין גם הליך משמעתי ספציפי לרופא שהורשע בעבירת מין אלא רק הליך משמעתי כללי, ושר הבריאות לא יכול להטיל על רופא סנקציות, אלא לאחר שמוגשת אליו קובלנה. הצעת החוק זו קובעת ששר הבריאות יתלה את רישיונו של רופא מיד עם הרשעתו בבית המשפט, עד שוועדה מקצועית תשמע את טענותיו של הרופא ותשקול את מסוכנותו למול זה. המשך עיסוקם של רופאים מורשעים במקצוע הוא דבר בלתי נסבל, המרחיב את מעגל הנפגעים, שכן ידוע שרבים מהפגועים מינית הם עבריינים סדרתיים. הצעת החוק הז משנה את ברירת המחדל – קודם על התליית הרישיון ואז שמיעת טענות הרופא", אמרה ח"כ רוזין.

השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג' אמר כי "הממשלה תומכת בהצעת החוק, בכפוף להצמדתה להצעת חוק ממשלתית אשר תוגש בנושא, והוסיף: מדובר בצעד חשוב ומתבקש בימים אלה, אך הצעת החוק עדיין דורשת ליבון סוגיות רבות. המשרד עמל, יחד עם משרד המשפטים, על הצעת חוק ממשלתית בנושא, ואני קורא לחברי הכנסת לתמוך בהצעת החוק בקריאה טרומית, ועל פי המוסכם, היא תוכפף להצעת החוק הממשלתית שיקדמו משרדי הבריאות והמשפטים."

צילום: freepik

Back to top button