צרכנות

לראש השנה, פורים ושבועות: מתכוני החגים הפופולריים ביותר

אצלנו בישראל חגים הם זמן מאושר, זמן של פתיחות, הרמוניה, סולידריות ובעיקר של אוכל. כל חג אצלנו מתקשר למאכל או כמה מאכלים מסורתיים. כל מאכל מסורתי מקבל סגנונות שונים בהתאם למשפחה המבשלת אותו, ובכל ארוחת חג יש מי שמפתיעים במתכון חדש או בשדרוג של מתכון ישן ואהוב.

גפילטע פיש לראש השנה

אחת המנות הפופולריות, ויחד עם זאת שנויות במחלוקת בראש השנה היא, הגפילטע פיש. קציצת דגים מתוקה המשתלבת נהדרת עם החזרת הפיקנטית. את המנה מתחילים עוד בחנות הדגים כאשר מבקשים מהמוכר לטחון קרפיון, שהוא הדג המקובל ביותר למנה זו. בבית מכינים את תערובת הקציצות העשויה מגזר מגורד ובצל קצוץ מטוגנים עד להתרככות. מוסיפים אותם, לאחר שהתקררו, לדג הטחון. לתערובת זו מוסיפים גם ביצים קשות קצוצות היטב, ביצים חיות שיאחדו את מרכיבי הקציצה, קמח, מלח, סוכר ופלפל לבן. מכינים קציצות, המקפידים יוצרים אותן אובליות, ומעבירים אותן לבישול בסיר ובו ציר דגים חם ומבעבע. את הקציצות מבשלים כשעה, מוציאים מהסיר ומשאירים במקרר ללילה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

סופגניות לחנוכה

חג החנוכה הוא החג המושחת ביותר שכן כל מאכלי החג מטוגנים בדרך זו או אחרת. בכל משפחה כמעט ניתן למצוא את מתכון סופגניות האשל הפשוטות, אותן סופגניות שהגננות היו מכינות עם הילדים והיום הן כבר חלק בלתי נפרד מתפריט החג המצומצם.

מערבבים בקערה ביצים, אשל, סוכר, תמצית וניל, קמח תופח ואבקת סוכר. מתקבלת בלילה סמיכה אך לא סמיכה דיה בשביל להכין ממנה כדורים ביד. אל סיר השמן העמוק הרותח מעבירים בכול פעם כף מהתערובת והיא תופחת בתוך השמן. מקבלים סופגניות חמודות וקטנות, בצורות בלתי ברורות אך בטעם נפלא. וכמובן שלא שוכחים לפזר עליהן עוד אבקת סוכר לקישוט.

אוזני המן במגוון מילויים לפורים

אף־על־פי שלא בכל המשפחות מתקיימות מסורת סעודת חג פורים, מסורת משלוחי המנות דווקא מתקיימת אצל הרוב. משלוחי המנות עוברים בין הילדים בבית הספר, בין בני המשפחה הקרובים והרחוקים, בין שכנים, חברים לעבודה ועוד. אחד המרכיבים המובהקים של משלוח המנות הוא אוזני המן, המשולשים במגוון טעמים ובמבחר מילויים. יש מי שרוכש בקונדיטוריה הקרובה קופסאות אזני המן בטעמים שונים, יש מי שמכין אותן בבית בשתי ידיו. לא משנה באיזו דרך תבחרו, הן ללא ספק תהיינה חלק בלתי נפרד ממשלוח המנות שתחלקו למכריכם, וחלק בלתי נפרד מכל משלוח שתקבלו אתם.

מרק עוף עם קניידלך לפסח

יתרונותיו של מרק העוף ידועות ומוכרות ואהובות על רובנו, אך בפסח מרק העוף הופך להיות חלק בלתי נפרד כמעט מכל ארוחה, ובתוכו כדורי הקניידלך הבצקיים. ניתן כמובן לקנות בכל מכולת או סופר אבקת קניידלך ולהכין אותם לפי ההוראות, אך זו אינה משימה מורכבת כך שניתן בקלות להכין אותם גם ללא הוראות האריזה.

כל שנדרש הוא לערבב מים רותחים עם קמח מצה, להוסיף שמן ולערבב. לטרוף ביצים בקערה נפרדת ולהוסיף אותן לקמח. לתבל במלח, פלפל ואבקת אפייה ולהמתין כחצי שעה. לאחר שהתערובת מוכנה לעבודה, מכינים ממנה כדורים בגודל קטן ומעבירים אותם לסיר המרק הרותח לבישול. כאשר הכדורים צפים הם מוכנים אך רצוי להמתין עוד כמה דקות לספיגה מלאה של טעמי המרק בהם.

פשטידות גבינה במבחר טעמים לשבועות

חג השבועות הוא חג החלב ולכן מתכונים לחג השבועות יהיו מתכוני גבינות מסוגים שונים. פשטידות הגבינה למיניהן מקבלות מקום של כבוד כמעט בכל ארוחות החג ומגוון המתכונים הוא עשיר עד אינסופי. מתכון פשוט לפשטידת פטריות מהירה יציע לערבב יחד פטריות פרוסות מקופסת שימורים, קמח תופח, קוטג', שמנת חמוצה, גבינה צהובה מגורדת, מלח ופלפל. מעבירים את התערובת לתבנית משומנת, מפזרים מעל עוד קצת גבינה צהובה מגורדת, ומכניסים לתנור לחצי שעה עד שהפשטידה מזהיבה. מוציאים ומקררים מעט לפני שמגישים.

אין כמו לבלות את החג בחיק המשפחה או החברים. לשבת יחד לשולחן החג המושקע והיפהפה, לטעום מהמנות המסורתיות האהובות ולהעביר ערב נעים ורגוע, אלו הם סממני החג והרגעים היפים באמת. לכל משפחה ולכל עדה המאכלים המסורתיים שלה, אך בסופו של דבר אלו אותן מנות בדרכי בישול ומרכיבים מעט שונים. כולם מעידים על כך שיש בנו הרבה מהמשותף גם בנקודות השוני.

צילום: pixabay

Back to top button