חדשות הארץמבזקים

מפגינים מול ביתה של השרה זנדברג נגד תוכניות להקמת מפעלים מזהמים סמוך לראשל"צ

קבוצת פעילים לאיכות הסביבה בראשון לציון יצאה הערב (מוצ"ש) להפגנה מול הבית של זנדברג בקריאה "להגן על תושבי העיר והסביבה מהכאוס התכנוני שמאיים להפוך את האזור למעיין מפרץ חיפה העמוס מפעלים מזהמים, ומתוכנן בשטחים הפתוחים הצמודים למערב העיר."

על פי מובילי המאבק אימן פוימר, אורנית משה ואמיר נוי, "המדינה קבעה מדיניות לטיפול בפסולת, הפחתה של שימוש בדלקים פוסיליים ושימור שטחים פתוחים. במתקנים שהיא מקדמת בקרבה לאזורי מגורים היא פועלת בניגוד גמור למדיניותה ומעמידה בסכנה את בריאות 400,000 תושבי ראשון והסביבה. למרות החלטות הממשלה והתכנון לעבור לאנרגיה ירוקה, ובעקבות הכוונה לסגור את תחנת רידנג בתל אביב, הוחלט כי תחנת שורק שתוכננה להספק 675 MW ועברה את כל אישורי ההקמה תגדיל את הקיבולת שלה ל 1400 MW , כלומר יוכפלו הפליטות של חומרים מסרטנים וגזי חממה. על פי הנאמר בדיוני הות"ל מה 21/12/21 אין צורך באישור הוועדה או בתסקיר סביבתי להגדלת ההספק."

צילום: אימן פוימר

עוד נמסר: "מתקני ההתפלה לא נערכים לשימוש באנרגיה ירוקה. כיום פועלים שני מתקני התפלה וצמודה אליהם תחנת כוח. בשלבי הקמה מתקדמים מוקם מתקן התפלה שלישי וגדול מכולם. וכצ'ופר ליזמים אושרה למתקן תחנת כוח משלו, שתהווה מקור נוסף לגזים מסרטנים שיסכנו את בריאות תושבי הסביבה . "

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: אימן פוימר

המפגינים מוסרים כי "ישנו מפעל אשפה ענק בשלבי אישור אשר יטפל ב 400,000 טון אשפה בשנה מכל אזור המרכז. וזאת בניגוד למדיניות שדגלה בהפרדת האשפה בבית התושבים והרמת מפעלים אזוריים קטנים שימנעו את הצורך בשינוע האשפה למרחקים גדולים. במפעל האשפה המתוכנן תופרד לחומרים אורגניים וחומרים אנאורגניים. החומרים האורגניים, יועברו למתקן עיכול שתוצריו העיקריים מתאן וקומפוסט. והגז שיופק ינוצל ליצור חשמל בתחנה שתוקם במתחם, תוצרי לוואי יפוזרו בארובות בגובה 40-55 מטר. החומרים האנאורגניים יועברו במשאיות להטמנה. תכנית המפעל נמצאת בהמתנה לערר בוועדה הארצית לתכנון ובניה. על פי יועצי סביבה המפעל תוכנן לטפל בפסולת מופרדת באחוז גבוהה דבר שבמציאות לא קיים. הפליטות מהוות סכנה בריאותית לתושבי הסביבה, יגרם זיהום סביבתי, וקיימת סכנה משמעותית למי התהום. תנועת המשאיות תגרום לעומסי תנועה נוספים. ולפי תחזית הגנ"ס עקב הגידול באוכלוסייה ידרשו הגדלת המפעל מיד לאחר הקמתו.

צילום: אימן פוימר

עוד לפי המפגינים, "השפד"ן מוגדר כאחד המזהמים המובילים בארץ. למרות מדיניות הממשלה ששאפה להקים מטשי"ם אזוריים הוחלט על חיבור אזור הרצליה ורמה"ש לשפד"ן בעלויות של מאות מיליונים. השפד"ן המוביל במספר התקלות הגורמות לפליטת מזהמים וריחות חריפים, עומד כמעט להכפיל את יכול הטיפול שלו. וזאת בעקבות חיבור הרצליה והגידול באוכלוסייה. כיום מוקם מתקן חדש בשפד"ן, שנחשפנו אליו רק לאחרונה, מתקן לייבוש הבוצה, המוקם בעלות של 400 מיליון ₪. יש להדגיש כי כל ההרחבות הנ"ל בוצעו ללא סיקרי סיכונים, בדיקת ההשפעה על הסביבה, וללא דיון פומבי בוועדות התכנון."

לסיום נמסר: "כאשר רואים את כמות המתקנים וגדלם ברור שמדובר בפצצת זמן סביבתית ובטיחותית. הממשלה פועלת בניגוד לקווי המדיניות שלה, ללא שקיפות, אין גוף המתכלל את תהליך קבלת ההחלטות לאזור. סקרי ההשפעה הסביבתית והסיכונים לא נעשים או שנעשים לכל פרויקט בנפרד. לא נבדקת השפעה המצטברת ולא התוכניות לגידול ראשון לציון. בגלל שהאזור אינו משויך לאף רשות מקומית, החלטות על שינוים בתוכניות מבוצעות במחשכים ולא מובאות לדיון פומבי. כל מפעל בפני עצמו ראוי היה שלא יקום באזור, לא כל שכן צבר המתקנים המתוכנן. גם ללא כל תקלה המתקנים צפויים לגרום לחריגה משמעותיות מתקני איכות האוויר, זיהום הסביבה, סכנה למי התהום, וסכנה בטיחותית וביטחונית. המפעלים מקודמים בהליך מזורז ללא בקרה וללא שקיפות. כל מפעל מהווה סכנה בריאותית ל 400,000 תושבי ראשון לציון והסביבה."

צילום: אימן פוימר
צילום: אימן פוימר

Back to top button