כלכלהמבזקים

שנה לפיילוט המאפשר לחייבים בהוצאה לפועל לחזור לעבוד: 360 בעלי חוב נקלטו בעבודה

רבים מן החייבים בהוצאה לפועל מתמודדים עם מספר תיקי חוב, מוטלים עליהם ועל הכנסותיהם האפשריות מגבלות ועיקולים וכתוצאה יש מביניהם הנמנעים מעבודה ומעדיפים להישען על קצבאות סוציאליות. החוב הוא חסם משמעותי בפני חזרה לעבודה, כי בעטיין של המגבלות אין לחייב תמריץ לשוב לעבודה שעה שהוא יודע שהכנסותיו ינוכו אוטומטית לטובת השבת החוב. ואכן, כשליש מבין תובעי הבטחת ההכנסה, שהם המתמודדים עם החסמים היותר משמעותיים בפני חזרה לעבודה, הרשומים בשירות התעסוקה הם חייבים. משמעות הדבר היא שהן החייב והן הנושה יוצאים נפסדים, החייב כי אינו חוזר לשגרה בה הוא מפרנס את עצמו והנושה שהחוב כלפיו נותר בעינו.

מאז פרוץ משבר הקורונה, רבים מהשכירים ומהעצמאים בישראל צברו חובות, היקף החובות ומצבם של החייבים החריף ואף צפוי להחמיר עוד יותר בשנים הקרובות. נוכח הכרה בחומרת המצב, יצאו שירות התעסוקה ורשות האכיפה והגבייה בפיילוט למיזם משותף יחד עם האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים, שתכליתו השבה לעבודה של תובעי הבטחת הכנסה חייבים תוך הסדר חובם. מטרת המיזם היא לאפשר מחד את שיקומם התעסוקתי ומאידך השבה ריאלית של חובותיהם לנושים או הליכים של שיקום כלכלי.

מאז החל הפיילוט בפעילותו, באוקטובר 2020 בעיצומו של הסגר השני, פנה שירות התעסוקה לכ- 1800 תובעי הבטחת הכנסה בהצעה להסדרת חובותיהם ולסיוע בהשבתם לעבודה. יצוין, כי יש מביניהם החייבים להוצאה לפועל ויש החייבים רק למרכז לגביית קנסות – כאשר חובם הממוצע של החייבים להוצאה לפועל עומד על כ 321,000 ₪ המתפלגים לשבעה תיקים שונים, שעה שלחייבים למרכז הקנסות שישה תיקי חוב בממוצע.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

קצת נתונים דמוגרפים אודות החייבים: מרביתם הם גברים (72.8%) ופחות משליש נשים. 46.3% מהם מהחברה הערבית, הרבה מעבר לשיעורם באוכלוסייה, כאשר מבין היהודים, מהווים החרדים 3.6% והיהודים שאינם חרדים מהווים 50.1%. 65% מעל גיל 40 ו- 73% הם מאזורי הפריפריה (45% ממחוז דרום ו- 28% ממחוז צפון), כאשר בהתפלגות לפי אשכולות חברתיים כלכליים כ 39% מהם מהאשכולות הנמוכים (1-3) וכ- 56% מהם מאשכולות הביניים (4-7).

עוד יצוין, כי מרביתם המוחלטת הם בעלי השכלה שאינה עולה על תיכונית, כאשר 27.5% הם בעלי השכלה יסודית בלבד, 5.6% בעלי השכלה תיכונית חלקית, 47.7% בעלי השכלה תיכונית ללא בגרות ורק 3.2% הם בעלי השכלה אקדמית. באופן דומה, רובם המוחלט הם נעדרי מיומנויות דיגיטליות או בעלי מיומנויות דיגיטליות נמוכות (49% חסרי מיומנויות ו- 31% בעלי מיומנויות נמוכות). כמו כן, כ 24.2% מהם עובדים בלתי מקצועיים, 23.6% הם עובדי מכירות ושירותים, 13.8% הם בעלי מלאה בתחומי הבינוי והתעשייה ורק 4.3% מנהלים ו 3.5% בעלי משלח יד אקדמי.

בשנתו הראשונה של המיזם, למעלה משליש מסך דורשי העבודה החייבים אליהם פנו נענו בחיוב להצעת שירות התעסוקה, רשות האכיפה והגבייה והסיוע המשפטי והחלו בתהליכי חזרה לעבודה והסדרת החוב. אותם 607 החזיקו בחובות בהיקף של 147 מיליון ₪ אשר טופלו – מהם בתשלום החוב או בהסדר עם הזוכה, מהם שבבקשה לאיחוד תיקים או פריסת תשלומים ומהם שבחדלות פירעון/ פש"ר, או בהגשת בקשה לביטול הליך/הגבלה בתיק.

סך הכל, כ- 360 מדורשי העבודה החייבים שהשתתפו בפיילוט נקלטו במעגל העבודה מאז החל. מדובר בהישג משמעותי, כי אותם כ- 1800 שהו בממוצע כ- 18 חודשים בארבע השנים האחרונות מחוץ לשוק העבודה כאשר רובם אף תבעו הבטחת הכנסה. יתר על כן, למעלה ממחציתם פתחו את תיק החוב הראשון שלהם בהוצאה לפועל לפני למעלה מעשר שנים.

מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור: "העיקרון המנחה בשירות התעסוקה הוא לא להשאיר אף אחד מאחור ולהעמדת מענה מותאם אישית שיאפשר הסרת חסמים תעסוקתיים והשבה מיטבית של דורשי עבודה למעגל העבודה, לא משנה עד כמה הם רחוקים ממנו. ברוח זו, יצאנו לדרך משותפת עם רשות האכיפה והגבייה והסיוע המשפטי, וכבר רואים תוצאות. חובות בהיקף של כ-150 מיליון ₪ טופלו, אך מעבר לכך מאות תובעי הבטחת הכנסה, עם חסמים מרובים הנראים לכאורה בלתי אפשריים להסרה – שבו לעבודה, כל זאת בתוך משבר הקורונה שרק החמיר את אתגריהם. אני קורא לכל דורשי העבודה החייבים להיעזר בנו, נוכל ונדע לסייע לכם לשוב למסלול חיים עצמאי, יצרני ומשיב כבוד אישי ומשפחתי. זה נכון ערכית, זה נכון לכם וזה נכון גם למדינה".

מנהלת מחוז תל אביב ברשות האכיפה והגבייה, רונית רוזין, הממונה על הפרויקט מטעם הרשות: "רשות האכיפה והגבייה כגוף הלאומי לטיפול בחובות בישראל שמה לה למטרה לסייע בטיפול ובהסדרת חובות של דורשי עבודה, מתוך הכרה שחובות מהווים חסם משמעותי בחזרה למעגל העבודה ומתוך הכרה בתועלות הרבות בשילובו של החייב במעגל העבודה, הן ברמה האישית והמשפחתית והן ברמה הכלכלית – ככלי להתנהלות כלכלית נכונה יותר ולעמידה בהסדרי תשלומים. רשות האכיפה והגביה רואה חשיבות רבה לשיתוף הפעולה של שלושה גורמים ממשלתיים המשלבים ידיים לטובת החייב דורש העבודה, כחלק משיקומו הכלכלי והתעסוקתי. הרשות מעמידה כלים רבים לחייב לטיפול בחובותיו, וקוראת לחייבים לפנות ללשכות ההוצאה לפועל ולמרכז לגביית קנסות ולהניע טיפול בחובותיהם".

מנהלת התחום האזרחי בסיוע המשפטי, במשרד המשפטים עו"ד מרב שיבק: "הסיוע המשפטי במשרד המשפטים הוא המייצג העיקרי בתחום הטיפול וההסדרה של חובות. אנו שמחים לקחת חלק בשיתוף פעולה חשוב זה שמטרתו לסייע לדורשי עבודה לחזור למעגל העבודה באמצעות הסרת החסם של חובות. חובות מהווים חסם לתעסוקה, אך תעסוקה היא אמצעי קריטי להשבת חובות. את הקשר הגורדי הזה בא שיתוף הפעולה הזה לפתור. הסיוע המשפטי מעמיד לדורש עבודה המשתתף בפרויקט ועומד בתנאי הזכאות, עורך דין המייצג אותו בהליכים להסדרת החובות, בהליך מזורז הנשען על שיתוף הפעולה, והסדרת החובות מאפשרת לדורש העבודה להשתלב מחדש במעגל העבודה; ההשתלבות בעבודה מאפשרת לדורש העבודה להחזיר חובות ומעניקה לו אופק ותקווה ליציאה ממעגל החובות והעוני".

בשולי הדברים נאמר שמדובר בתהליך מדוקדק ופרטני, שתחילתו בפניית שירות התעסוקה לדורש העבודה החייב ומציע לו סיוע בטיפול בחובותיו על מנת לשוב לחיים עצמאיים, מציג לו את התועלות, מבהיר לו את התהליך ומפשט לו אותו ומעבר לכך, מתחייב ללוות אותו עקב בצד אגודל עד שיבתו לחיים יצרניים נטולי מגבלות. לאחר מכן, השירות מפגיש אותו עם רשות האכיפה והגבייה, שם מציגים לחייב את כל האפשרויות העומדות בפניו על פי חוק, בשיתוף עם הסיוע המשפטי של משרד המשפטים, השותף לפרויקט זה, מעמידים לו ליווי משפטי במידת הצורך, מסייעים בפריסה של חובות המרכז לגביית קנסות ברשות, פונים לנושה או בא כוחו בתיק לבקש הסדר פריסה ומצמצמים את הבירוקרטיה שחייבים רבים מתקשים עמה. כאשר, במקביל, שירות התעסוקה מסייע לו במסגרת תכנית "מעגלי תעסוקה" לשוב לשוק העבודה ובמסגרתה שיפור מיומנויות, ייעוץ קריירה, אימונים תעסוקתיים, קורסים ועוד – עד להשמה בעבודה.

צילום: pixabay

Back to top button