בריאותמבזקים

יו"ר ועדת הבריאות: "אזרחי ישראל מופקרים לעישון אקטיבי ופסיבי"

ועדת הבריאות בראשות ח"כ עידית סילמן התכנסה הבוקר לקבל את דיווח שר הבריאות על העישון בישראל – (דיווח בהתאם להוראות סעיף 2 לחוק חובת דיווח בדבר הנזקים הבריאותיים הנגרמים מעישון מוצרי טבק, התשס"א-2000.) בדיון עלה כי בעוד שבשנה מתים 8000 איש בישראל כתוצאה מהעישון, נושא האכיפה נופל בין הכיסאות וטרם עוד מומשה החלטת הממשלה מ2011 להקים יחידה למאבק בעישון.

יו"ר הוועדה, ח"כ עידית סילמן, אמרה: "אנחנו צריכים להסתכל על מערכת הבריאות בצורה של 'שברת שילמת'. מי שפוגע בבריאות שלו, עולה למערכת המון המון כסף וצריך להיות ממוסה על כך. אצלי בוועדה לא ייכנסו לוביסטים של חברות הטבק. לדעתי לא צריך לתת להם בכלל להיכנס בכנסת – הם אחראים לתחלואה מאוד גדולה. העישון הורג ומזיק, גורמים לשבץ מוחי ובעיות בלב – כמדינה אנחנו חייבים לתת את הדעת על כך. כל כך הרבה אנשים בעל כורחם סובלים מעישון פאסיבי. מאות הודעות מתקבלות ללשכתי על עישון של שכנים שמסכנים את חיי אחרים ביודעין. למה זה לא מסודר באכיפה בחוק? למה נותנים ככה לאנשים לעשן במדינת ישראל? אזרחי ישראל מופקרים לעישון אקטיבי ופסיבי. הילדים לומדים כל הרבה דברים בבית ספר אבל אנחנו צריכים לפתוח את הנושא ולחנך את הילדים לדבר הזה שייראו מה גורמים לגוף שלהם עם עישון. למדנו בדיון שאין אכיפה בפועל על חוקי העישון וכל אזרחי מדינת ישראל סובלים מזה. הופקרתם עד עכשיו ולא היה מי שטיפל בזה עד עכשיו. עד כאן. הוועדה תדאג שהדברים ישתנו ואם יצטרכו שינויי חקיקה, אז גם את זה נעשה".

ד"ר אפרת אפללו, מנהלת המחלקה לקידום בריאות הציבור במשרד הבריאות, הציגה לוועדה את הנתונים העולים מדו"ח שר הבריאות על מצב העישון: "מידי שנה מתים כ-8,000 איש מעישון, מתוכם 800 בשל חשיפה לעישון פסיבי. שיעור העישון בישראל הוא 20.1%, ובקרב גברים גבוה משיעור העישון אצל נשים ו- 14.8% בהתאמה. כמו כן, שיעור העישון בקרב ערבים גבוה מהשיעור העישון בקרב יהודים 24.4% ו- 19.1%. שיעור העישון בישראל גבוה מהשיעור הממוצע במדינות OECD – ישראל נמצאת במקום 18 מתוך 44. בעישון בקרב בני הנוער: 25% התנסו בעישון סיגריות אלקטרוניות – 19% מבני הנוער מעשנים (בנים יותר מבנות) כ-50% מעשנים סיגריות טבק, כ-50% סיגריות אלקטרוניות. עוד אמרה ד"ר אפללו כי הסגרים הביאו לעליה בעישון וחלה עליה בחשיפה לעישון כפוי בתוך הבית."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אפי שפר, סגן מנהל אגף פיקוח ואכיפה במשרד הבריאות, אמר בדיון כי "ההיענות לדיווח הרשויות על הפרות החוק באזורים ציבוריים, היא מאד דלה, צריך לחשוב אם יש לשנות מדיניות או להוסיף מגנונים. שיננו את אופן הדיווח לאלקטרוני ועשינו את זה מאוד פשוט ועדיין ההיקף של הדיווח הוא נמוך. רק 30 רשויות דיווחו לנו על הפעילות אכיפה. האכיפה של הרשויות היא על עישון במסעדות ובמקומות ציבוריים. האכיפה במכירה בחנויות זה על המשטרה או על הרשות המקומית מכוח חוק עזר עירוני".

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, ההסתדרות הרפואית, ציין: "הגנה על הציבור מנזקי העישון והעישון הכפוי נמצאת בתעדוף נמוך מאוד. יותר אנשים מתו מעישון מאשר מקורונה בישראל בשנת 2020 ובשנת 2021. אין אכיפה על איסור עישון במקומות ציבוריים, על איסור מכירה לקטינים, על איסור הצגה ועוד. אף אחד לא מגן עלינו, לא משרד הבריאות, לא המשטרה ולא הרשויות המקומיות. הממשלה צריכה להחליט ולבצע איך היא מגנה על הציבור מהגורם מספר אחד למוות ניתן למניעה. אנו קוראים לועדה ולממשלה לקדם ב2022 הקמת היחידה ותכנית לאומית ולקדם צעדים ספציפיים בדחיפות: אזהרות בתמונות על חפיסות הסיגריות, העלאת איסור המכירה לגיל 21, אכיפה ורישוי עסקים לנקודות מכירת טבק".

דנה פרוסט מנהלת מחלקת הסברה, מידע וקידום בריאות באגודה למלחמה בסרטן, אמרה בדיון: "צריכה לצאת אמירה חד ערכית לבני הנוער בנוגע לעישון. אכיפה משמעותית של איסור עישון במוסדות החינוך, אכיפה נמרצת ונרחבת של איסור מכירת מוצרי עישון לקטינים הלכה למעשה".

קרדיט: freeimages

Back to top button