מבזקיםפוליטי / מדיני

ועדת החוקה אישרה: מתחמי המסחר יפעלו לפי תו סגול מהודק

ועדת החוקה של הכנסת אישרה היום (שני) את עדכון תקנות התו הירוק, לפיהן מתחמי המסחר יפעלו לפי תו סגול מהודק במתכונת הבאה:

  • בכניסה לקניונים ולמתחמי מסחר סגורים תתאפשר כניסה על פי יחס תפוסה של 1:15 (אדם אחד לכל 15 מטרים רבועים).

  • בחנויות ששטחן עומד על 100 מ"ר ומעלה, תתאפשר כניסת לקוחות על פי יחס תפוסה של 1:15 (אדם אחד לכל 15 מטרים רבועים).

  • בחנויות ששטחן קטן מ-100 מ"ר וכן בבתי מרקחת, חנויות למכירת מוצרי היגיינה (פארם) וסופרים או מכולות, תתאפשר כניסת לקוחות על פי יחס תפוסה של 1:7 (אדם אחד לכל 7 מטרים רבועים) או ארבעה לקוחות (הגבוה מביניהם).

  • ישיבה במתחם המזון בקניון תתאפשר רק אם מפעיל הקניון גידר את המתחם והציב סדרן שיבדוק תו ירוק כתנאי כניסה למתחם המזון. קניונים שלא יפעלו בדרך זו לא יורשו לאפשר ישיבה במתחם המזון ובדוכני המזון עצמם יידרשו הלקוחות להציג תו ירוק במעמד הרכישה.

  • מפעיל קניון יידרש להקצות סדרנים מטעמו אשר יביאו לידיעת השוהים במקום את ההנחיות ויסבו את תשומת ליבם לחובת שמירת הוראות אלה, לרבות עטיית מסיכה.

• הוראת השעה לקבלת "תו ירוק" זמני לתקופה של כ-30 ימים ממועד קבלת החיסון הראשון – תוארך עד ליום ג', 01 בפברואר 2022, ל׳ בשבט תשפ"ב. תקנות התו ירוק הקיימות יוארכו אף הן עד ליום ג', 01 בפברואר 2022, ל׳ בשבט תשפ"ב.

יו"ר הוועדה ח"כ גלעד קריב (העבודה) אמר: "המהלך הזה מחזיר אותנו לגבולות הקודמים של התו הירוק. אנחנו מורידים את חובת התו הירוק בשטחי מסחר מעל 100מ' ומחילים תו סגול. במתחמי ההסעדה יש בחירה בין הפעלה מפוקחת אז לא נדרש תו ירוק לבין תו ירוק בחנויות עצמן. חשבנו שמדתית ובאופן זהיר יש לשקול מגבלות התקהלות על מקומות הפועלים בתו ירוק. הצעה זו לא התקבלה ע"י הממשלה ועמדת משרד הבריאות היא שבשלב הזה אין טעם בהגבלת התקהלות במקומות שתחת תו ירוק. האם לא נכון היה לאור הדבקות של מחוסנים לצמצם התקהלות? נבקש הסבר למה כן תו ירוק ולא הגבלות התקהלות? אנחנו מבקשים חוו"ד כתובה המצדיקה את המשך השימוש בכלי של התו הירוק בתקופה הזו".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) הוסיף: "אנשים מחוסנים מחלימים נדבקים ומדביקים. אנחנו רואים את זה בכנסת ומפניות ציבור. בנסיבות האלו, כל הקונספט של תו ירוק מאוד משונה. כל הקונספט הזה מייצר תחושת ביטחון כוזב, כאשר אדם שעשה בדיקת אנטיגן, אני רוצה להניח שיש פחות סיכוי שהוא מדביק אותנו מאשר מי שלא עשה. ההחלטה על תו ירוק אינה אפידמיולוגית. התו הירוק נועד למנוע הדבקה והידבקות. המדיניות צריכה להיות מבוססת נתונים. למה לא לאפשר בחירה בין תו ירוק לתו סגול? קניון שיחשוב שעדיף לו תו ירוק, שיישאר כך".

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) שאל: "המסקנה של הציבור היא שהתו הירוק לא מגן מפני האומיקרון גם למחוסנים בחיסון הרביעי, כיום אנשים כבר מדברים על בידוד עצמאי ללא בדיקות כלל בגלל חוסר האמון של הציבור, צריך להתאים את התקנות למצב הקיים בפועל. כמו כן, מה עושים לגבי המחלימים והתו הירוק? מה עושים לגבי מחלימי אומיקרון?"

ח"כ משה ארבל (ש"ס) אמר: "ביקרתי בימים האחרונים במספר מוסדות רפואיים- בלינסון, שניידר ותל השומר. בכולם לא נדרשתי להציג תו ירוק והכניסה הייתה באופן חופשי. בבתי"ח נוספים יש מרכזים מסחריים של ממש, מיני קניונים. אנחנו במציאות מעוותת בה אם אני נכנס לבלינסון אני לא צריך להציג שום תו, במקום בו נדרשת זהירות יתרה, לעומת זאת בחציית הכביש בכניסה לקניון אדרש לתו ירוק. אני מקווה שהוועדה תיתן את הדעת על הסוגיה ולא תהיה חותמת גומי. לא יכול להיות מצב שמרכזים רפואיים יהיו מופקרים".

ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) הקשה: "את מתחמי המזון העלינו בוועדה, וזה תמיד משתנה מאוחר מדי, כמו שהיה ברור שיבטלו את המדינות האדומות. יש בלגן ויש איבוד שליטה בגל החמישי. מפחידים את הציבור- שומעים על 50,000 ואז על מיליון. היום מדברים על 4-2 מיליון. אם זה המצב צריך לצמצם התקהלות באופן ניכר אבל הממשלה עושה אחרת והכל פתוח. מדוע הממשלה לא פותחת גם את הכיס? איך שר ה אוצר אומר שהמצב מצוין? הענפים קורסים ואנשים פושטי רגל ולא מקבלים שום פיצוי. אני לא רוצה מתנות או שוחד בחירות אבל כן פיצוי ראלי לעסקים שנפגעו. אפשר לאמוד את הירידה בעסק".

אילנה גנס, ראש מטה שירותי בריאות הציבור, אמרה: "השינוי הופך את תקנות התו הירוק לסוג של מגבלת התקהלות שמצמצמת את הסיכוי להדבקה בקניונים ובמקומות המסחר. אנחנו בעליה מהירה וקיצונית בתחלואה. נכון להיום עומדים על כ-31,000 מאומתים חדשים, כ-10,000 באנטיגן וכ-21,000 ב-PCR. מעל 1270 מאושפזים והתפרצויות עולות במוסדות רווחה ובתי אבות. מספר המאומתים יוצר את המכפלות ועדיין רואים אחוז מסוים שמגיע לאשפוז בשל החמרה. -220 חולים קשה ומתוכם 50 מונשמים ועוד 70 במצב קריטי. רואים נתון אשפוז לא קטן בקרב ילדים. בילדים מתחת לגיל 5 מרבית האשפוז- דלתא. נכון לעכשיו 67 מהחולים הקשה והקריטי הם אומיקרון כך שהדלתא עדיין משפיע. התפוסה העונתית בבתי החולים גם היא מייצרת אתגר למערכת הבריאות. רמת המוגנות של התו הירוק נשחקה אל מול דלתא. כ-10% הדבקות חוזרות של מחלימים שזה נתון שמדאיג אותנו.

צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

עוד אמרה: "אנחנו מסיימים ברגעים אלו ניתוח עדכני של מחוסנים בכל הווריאציות כולל כמה זמן עבר מהחיסון, רואים ירידה במוגנות גם לגבי הבוסטר, דבר המחזק את החלטתנו לתת בוסטר רביעי כהחלטה נכונה. אנחנו רוצים להשלים עד סופ"ש את החיסון הרביעי במוסדות הרווחה ובתי אבות שם נמצאת רוב האוכלוסייה בסיכון".

בתשובה לדברי הח"כים אמרה: "רואים מוגנות גם מפני הדבקה ובמיוחד מפני אשפוז במחוסני בוסטר בכל קבוצות הגילאים. מקומות בתו ירוק הרבה פחות מוגנים מבעבר ולכן יש להקפיד על מסיכות ושמירת מרחק לכן ההמלצה לאוכלוסיות בסיכון להימנע גם ממקומות בתו ירוק. מהנתונים עברו הרבה טרנספורמציה. ביממה האחרונה עלינו ל-170,000 בדיקות אנטיגן לצד כ-175,000 PCR ביממה אחת. מספרים אסטרונומים. רואים את הביקוש, האוכלוסייה נבדקת והתפוסה כל הזמן עולה. אנחנו מנתרים את העומסים ומנסים להרחיב את היכולות המעבדתיות, אנחנו בבדיקה של קיט חדש שצפוי לאפשר עליה של כ- 30% בדיקות PCR במעבדות הקיימות. בדיקת האנטיגן המוסדית דומה לביתית, וזה תלוי יכולת הדוגם. אנחנו ממליצים היום להוסיף דיגום מהלוע בו יש יותר הפרשות מהאף. תוספת משטח מהלוע כמו ב-PCR משפר רגישות. כמו כן חשוב להיבדק 72-48 שעות מהחשיפה ולא בסמיכות מידית. הרגישות של האנטיגן גבוהה- קרוב ל-85%-80% מהבדיקה משקף מה שנמצא לאחר מכן ב-PCR. בקרב אנשים לא סימפטומטיים זה עומד על כ-65%-60%.

צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

שחר תורג'מן, יו"ר התאגדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה: "חשוב לי לפרגן לוועדה על האוזן הקשבת ועל פעולתה להקל על המצוקה. בעבר לפני המשבר אדם שהה בקניון כשעה ועשר דקות והיום כעשרים דקות. התחלופה גבוהה הרבה יותר. מתחמי המסחר בארץ ייחודיים- יש משרדי דואר, קופות חולים, משרדי ממשלה, בנקים, סופרים. לכן, כשיש עירוב שימושים ש-30% מתוך השטח הם שירותים חיוניים זה נדון לכישלון. לגבי שיח הפיצוי- גם אם שר האוצר טוען שאם אין ירידה אין צורך לפצות, קל מאוד לבדוק את הירידה בפדיון שנאמדת בכ-30%. לעסקים גדולים אורך הנשימה ארוך יותר אך לגבי העסקים הקטנים אבקש מכם שתפצו ושזה לא יהיה מאוחר מדי".

עו"ד אורן פסטרנק ממחאת הריבון: "מנתוני אתר משרד הבריאות יש נכון לאתמול 8,305 מאומתים מקרב הלא מחוסנים ו-12,426 מקרב המחוסנים. כלומר 40% לא מחוסנים. הפער יגדל. 80% מהמאומתים מחוסנים. נתוני המשרד מטעים. הם לא מראים את נתוני הנבדקים מתוך כל אוכלוסייה. אסור לחכות עוד שבוע. משרד הבריאות מתכוון באמצעות מתווה הבדיקות והבידודים לייצר מניפולציה במספרים. למחוסנים אומרים בדיקה ביתית וללא מחוסנים- מפוקחת. כל המטרה של המתווה החדש היא לשחק במספרים כי לא מתאים להם שרוב הנדבקים הם מתחסנים. 10,000 איש היו במוצ"ש האחרון מול ביתו של יאיר לפיד והתנגדו לדרכון הירוק".

תמכו בתקנות: היו"ר ח"כ גלעד קריב (העבודה) והח"כים משה (קינלי) טור פז (יש עתיד). התנגד: ח"כ משה ארבל (ש"ס). נמנע: ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה).

Back to top button