צה"ל חושף את ממצאי דו״ח הביניים מתאונת מסוק ״עטלף״
אתמול (רביעי), הוצגו ממצאי דו"ח הביניים הראשון של צוות המומחים שהוקם בעקבות תאונת מסוק "עטלף", למפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, על ידי ראש צוות המומחים, אלוף-משנה ט'. התאונה התרחשה ביום 3 בינואר 2022, א' בשבט תשפ"ב, במהלך טיסת אימונים מעל הים, מול חופי חיפה, בטיסה חזרה לבסיס חיל האוויר על שם עזר ויצמן ז"ל ברמת דוד. בתאונה נהרגו סגן-אלוף ארז שחייני ז"ל ורב-סרן חן פוגל ז"ל וניצל סרן רון בירמן, קצין סיור מוסק מזרוע הים.
סגן-אלוף ארז שחייני ז"ל, סגן מפקד בסיס רמת דוד ורב-סרן חן פוגל ז"ל, סגן מפקד טייסת 'מגיני המערב' (193), שניהם טייסים ומפקדים בכירים בחיל, מנוסים ומקצועיים אשר ביצעו אימונים ופעילויות מבצעיות רבות וצברו אלפי שעות טיסה, מילאו תפקידי פיקוד ולחימה ותרמו רבות לביטחון מדינת ישראל. מתוך ממצאי דו"ח הביניים, לא ניתן לקבוע את הגורמים לתקלה הטכנית ואת סיבת מותם של שני לוחמי צוות האוויר בשלב זה.
על פי דו"ח הביניים, צוות המסוק חווה אירוע חירום עצים ומורכב, שהתפתח בקצב מהיר בתנאי חושך, בגובה של כ-700-800 מטרים מעל פני הים, כתוצאה מתקלת מנוע. בהמשך לכך, התפתחה אש במנוע השמאלי של המסוק, שהובילה לכניסת עשן לתא ולאחר מכן התפשטה גם למנוע הימני. בנוסף לממצאי השריפה במנוע השמאלי, צוות החקירה גילה גם נזקים במנוע הימני. מרגע זיהוי התקלה והכרזת 'מצב חירום' ועד לרגע הפגיעה במים, עברו פחות משתי דקות, במהלכן הצוות הספיק לתפעל את התקלה בקור רוח ולבצע פעולות חירום מהירות בהתאם לנהלים ובניהן: אבחון התקלה, הפעלת מערכות כיבוי אש למנוע, כיבוי חלק מהמערכות החשמליות גם על מנת למנוע את התפשטות האש והפעלת מערכות הציפה בחירום.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
בדו״ח צוין כי לא קיימת עדות לניסיון היחלצות של הטייסים מהמסוק, זאת להערכתנו בשל מצבם הרפואי. עוד עולה כי הפגיעה במים הייתה מאוזנת יחסית ותרמה להצלתו של סרן רון בירמן. לצד זאת, בתנאי תאונה זו נראה כי לא ניתן היה להציל את הלוחמים על ידי כוחות החילוץ. בנוסף, לא נמצאו ממצאים המעידים על היפגעות המסוק באוויר מציפורים, מכלי טיס אחר או כתוצאה מפעילות עוינת. כמו כן, עד כה לא נמצאו סימנים להימצאות אש בתוך המסוק. חיל האוויר ממשיך לחקור את התאונה, בשיתוף פעולה מלא עם חברות אזרחיות של מסוק העטלף, אשר נציגיה הגיעו השבוע מצרפת. כחלק מכך, מנועי המסוק יועברו להמשך בדיקה וחקירה בצרפת. במקביל, בוצע שחזור חלקי ממערכת ההקלטה של המסוק. מכיוון שטרם ידועה הסיבה להתלקחות האש, מערך מסוקי העטלף עדיין מקורקע.
מפקד חיל האוויר קיבל את ממצאי דו"ח הביניים ואמר: "מדובר בתאונה קשה ומצערת שהתרחשה בגיחת אימונים, במסגרתה איבדנו שני לוחמים, אנשי משפחה וחברים לנשק. נוכחותו של סרן רון בירמן איתנו היום, מחזקת ומשמחת אותנו. לאורך כל האירוע פעלו יחד הטייסים וקצין הסיור המוסק, בקור רוח ובשיתוף פעולה מלא, במטרה למנוע את התרסקות המסוק לים. מדובר בדו"ח שנכתב כשבוע ושלושה ימים בלבד לאחר האירוע, דו״ח ראשוני המשקף את הידוע לנו עד כה. עדיין נותרו שאלות רבות פתוחות, אשר יתבררו בהמשך החקירה".
מפקד חיל האוויר הוסיף כי: "כל תאונה הינה ברת מניעה. נמשיך 'להפוך כל אבן' כדי להגיע לחקר האמת במקצועיות ותוך שימוש בכלל המשאבים הנדרשים, על מנת להבין את הסיבה בגינה נגרמה התאונה".
מצה"ל נמסר: "צה"ל משתתף בצער המשפחות וימשיך ללוותן."