צרכנות

ההבדלים בין בלט דיסק לפריצת דיסק

לפני שנעמיק בהבדלים בין בלט דיסק לפריצת דיסק, נתחיל בהבנת המשותף ביניהם, אשר בא לידי ביטוי בעובדה ששני המצבים פוגעים בצורה ישירה בתפקוד העצבי של שורשי העצבים, הממוקמים בין החוליות של עמוד השדרה – מה שגורם למעשה, למצב של פגיעה בתפקוד התנועתי בגפיים העליונות או התחתונות.

עוד דבר המשותף לשני מצבים אלו, זאת העובדה, שללא טיפול מתאים, הלחץ עלול להתגבר עם הזמן וכחלק מכך, הפגיעה יכולה לבוא לידי ביטוי גם בתפקוד של איברים פנימיים כגון, מערכת העיכול, שלפוחית השתן ועוד..

לכן, במידה ועולה החשד ולו הקל ביותר הן למצב של פריצת דיסק והן לבלט דיסק, ההמלצה היא לפנות לאבחון רפואי ולהתחלת תהליך של טיפול באותה הבעיה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כאן חשוב לציין, שאנשים מעל גיל 50 אשר מתמודדים עם כאבי גב ממושכים או חוזרים ונשנים, ההמלצה בעבורם, תהיה לגשת לרופא לאבחן את מקור התופעה מכיוון שיש סיכוי מסוים שהגורם לכאב הוא מצב של בלט דיסק או פריצת דיסק.

ההבדלים המרכזיים בין שני המצבים.

בלט דיסק מהווה למעשה כמצב של שחיקה בשכבות של הטבעת ההיקפית המצויה בדיסק הבין חולייתי. השחיקה גורמת להיווצרותה של בליטה – כאשר, מי שמתמודד עם מצב זה, יכול להרגיש סימפטומים אשר דומים לאלו של פריצת דיסק, אך ישנם גם מצבים בהם התופעה לא תלווה כלל בסימפטומים.

לעומת זאת, פריצת דיסק (אשר מוכרת גם בשם בקע דיסק), מהווה מצב בו נוזל הדיסק זולג החוצה.

הנוזל מכיל מרכיבים כימיים, אשר מהווים גורם להיווצרותה של דלקת, כאשר, תסמיני הדלקת יכולים לכלול: כאב חד, בצקת מקומית והפרעות עצביות שונות.

חשוב לציין, כי בלט דיסק יכול להוות במקרים רבים, כשלב מקדים לפני פריצת דיסק – כאשר, היווצרות של בלט דיסק יכולה לקרות כאשר המעטפת החיצונית של הדיסק עדיין בשלמותה, בהמשך, כתוצאה מהעובדה שהעומסים על הדיסק נמשכים, המעטפת עלולה להיקרע, כתוצאה מכך, הנוזל יזלוג החוצה ומבקרה שכזה, כבר מדובר במצב של פריצת דיסק.

גורמי הסיכון

ככלל, גורמי הסיכון הן של היווצרות בלט דיסק והן של פריצת דיסק הינם זהים וכוללים בין היתר את הגורמים הבאים: עודף משקל, קיום של ליקוי במבנה עמוד השדרה, ישיבה ממושכת בתדירות גבוהה (לדוגמא, כחלק מהעבודה מול מחשב או בנהיגה), עבודות פיזיות הכוללות הרמת משאות כבדים, נטייה תורשתית, פציעות ספורט ועישון.

כאמור, בעוד שחלק מהגורמים הם אינם בשליטתנו, בחלק אחר של הגורמים ניתן לשלוט (לפחות במידה מסוימת) ולבצע פעולות מניעה כגון – הקפדה על קימה מהכיסא בכל שעה, הפחתה במשקל ועוד.. בכל מקרה, מודעות לגורמי הסיכון, מאפשרת הדלקת נורה אדומה כבר בעת הופעת התסמינים הראשונים לאותם מצבים – וכאמור, אבחנה מהירה וטיפול מידי, יכולים להקל במידה רבה על סימפטומים ולמנוע את החמרת המצב.

כיצד מטפלים?

בשלבים הראשוניים, נהוג לטפל הן בבלט דיסק והן בפריצת דיסק באמצעות שימוש בשיטות טיפול שמרניות כגון: הפחתה של מאמץ ולחץ על עמוד השדרגה, תרופות נגד כאבים, שינוי תזונה ואורח חיים ועוד..

במקרים בהם הטיפולים השמרניים לא משיגים את התוצאה הרצויה ולא מושגת הקלה, בשלב הבא, ניתן יהיה לעבור לטיפולים פולשניים יותר כמו: הזרקת סטרואידים ולעיתים גם ניתוח.

חשוב לציין, שגם ברפואה האלטרנטיבית ניתן למצוא לא מעט שיטות ועזרים, אשר בכוחם להקל במידה רבה על הסימפטומים – לכן, ידע במקרים האלו, מהווה ככוח וההמלצה היא לנסות ולאסוף מידע על כמה שיותר משיטות הטיפול הנחשבות כאפקטיביות עבור מצבים אלו.

Back to top button