חדשות חוץמבזקים

התפרצות הר הגעש סמוך לטונגה: אוסטרליה וניו זילנד צפויות לשלוח אספקה חיונית

ניו זילנד ואוסטרליה שלחו היום (שני) טיסות מעקב צבאיות לטונגה כדי להעריך את הנזק שהותירה התפרצות הר הגעש התת מימי המסיבית במדינת האיים טונגה באוקיינוס ​​השקט, כך דווח בסוכנות הידיעות AP.

ענן אפר גדול התנשא מעל טונגה מאז ההתפרצות ביום שבת ומנע מטיסות להתקרב לאי. ניו זילנד מתכוונת לשלוח מחר אספקה ​​חיונית, כולל מי שתייה נחוצים, במטוס תובלה צבאי.

התקשורת עם טונגה נותרה מוגבלת ביותר. החברה שמחזיקה בכבל הסיב-אופטי התת-מימי היחיד שמחבר את מדינת האיים לשאר העולם אמרה כי ככל הנראה הוא ניתק בהתפרצות הגעשית והתיקונים עשויים להימשך שבועות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אובדן הכבל משאיר את רוב הטונגנים כשהם ללא חיבור לאינטרנט או יכולת לבצע שיחות טלפון לחו"ל. אלה שהצליחו להוציא הודעות תיארו את ארצם כשהיא נראית כמו נוף ירחי.

גלי צונאמי של כ-80 סנטימטרים פגעו בקו החוף של טונגה, וראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, מסרה כי נגרמו נזקים לסירות ולחנויות על קו החוף של טונגה. הגלים חצו את האוקיינוס ​​השקט, גמרו לטביעתם של שני בני אדם בפרו וגרמו נזק קל מניו זילנד לסנטה קרוז, קליפורניה. לא דווח על נפגעים בטונגה, למרות שעדיין היו חששות לגבי נפגעים בחלק מהאיים הקטנים יותר ליד הר הגעש.

צילום: NICT via AP

מדענים אמרו שהם לא סבורים שלהתפרצות תהיה השפעה משמעותית על האקלים של כדור הארץ. התפרצויות געשיות ענקיות עלולות לעיתים לגרום להתקררות גלובלית זמנית כאשר דו תחמוצת הגופרית נשאבת לסטרטוספירה. אבל במקרה של ההתפרצות סמוך לטונגה, מדידות לוויין ראשוניות הצביעו על כך שלכמות הדו-תחמוצת הגופרית שתשתחרר תהיה השפעה זעירה של התקררות ממוצעת של אולי 0.01 צלזיוס, אמר אלן רובוק, פרופסור באוניברסיטת רוטגרס.

בום קולי נשמע עד אלסקה ושלח פעמיים גלי הלם סביב כדור הארץ , ושינה את הלחץ האטמוספרי שאולי עזר לזמן קצר בניקוי הערפל בסיאטל, כך לפי שירות מזג האוויר הלאומי. גלים גדולים זוהו עד לאיים הקריביים עקב שינויי לחץ שנוצרו מההתפרצות.

צילום: NZDF via AP

Back to top button