חדשות הארץמבזקים

חקירה חדשה חושפת: אנה פרנק ומשפחתה הוסגרו על ידי יהודי

בראיון לתוכנית '60 דקות' של רשת CBS, אמר סוכן האף.בי.איי הוותיק וינס פנקוק, כי הוא הצליח לגלות מי האדם שהדליף לצוות החיפוש הנאצי את מיקומה של אנה פרנק ומשפחתה בדירת המסתור באמסטרדם. פרנק נפטרה במחנה הריכוז ברגן בלזן אליו נשלחה ממחלת הטיפוס.

"החקירה גילתה שארנולד ואן דן ברג, איש עסקים יהודי בולט שכיהן במועצה היהודית של הנאצים, הוא שהלשין על פרנק ומשפחתה לרשויות", אמר פנקוק בראיון. במשך שנים היסטוריונים התחבטו בשאלה מי האדם האחראי למעשה, שאלה שרדפה את הולנד.

סוכן האף בי איי פירט: "הרכבתי צוות חקירה שכלל פסיכולוג חוקר, חוקר פשעי מלחמה, היסטוריונים, קרימינולוגים וחוקרי ארכיונים צבאייים. המטרה להבין מי חשף את מקום המחבוא של המשפחה. הצוות ואני ישבנו ועשינו רשימה של דרכים שבהן ניתן היה לגלות את המסתור. האם הייתה חוסר זהירות של האנשים שחיו במסתור? אולי נשמע רעש חזק מדי? האם ראו אותם בחלונות? האם זו הייתה בגידה"?

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

פנקוק אמר כי צוות החקירה, שכלל 20 חוקרים, קרימינולוגים והיסטוריונים,חקר באמצעות במסמכים הולנדיים מהתקופה. "הנאצים התכוונו לנקות את הולנד מכל היהודים. זה היה חלק מהפתרון הסופי. ב 1942 היו כ-25 אלף יהודים שהסתתרו ברחבי המדינה. הנאצים היו מיומנים ביכולת שלהם לגרום לאנשים לדבר." על מנת לתפוס ביעילות יהודים שהסתתרו, הנאצים תפסו אנשים כדי שינדבו מידע אודותם, דרך יעילה לדבר על מנת לקבל עונש קל יותר. שיטה זו הובילה ךסימון עשרות חשודים על ידי פנקוק וצוותו.

כשהצוות עבר על הרשומות, סוכן האף בי איי סימן את וואן דן ברג כחשוד מכיוון שמשפחתו לט נשלחה מעולם למחנות הריכוז. פנקוק טוען כי וואןדן ברג חי חיים רגילים ושגרתיים באמסטרדם, בעוד יהודים רבים סבלו מהתנכלויות ושליחה למחנות ריכוז.

עם זאת פנקוק ציין כי "צריכים לזכור שהעובדה שהוא יהודי הציבה אותו במצב בלתי נסבל על ידי הנאצים. הוא היה צריך לעשות משהו כדי להציל את חייו."

אנה פרנק

Back to top button