מבזקיםצבא וביטחון

לאחר העיכוב: ישראל חתמה עם גרמניה על הסכם לרכישת שלוש צוללות

בתום תהליך תכנון ומשא ומתן בן כמה שנים, משרד הביטחון הישראלי, משרד ההגנה הגרמני וחברת טיסנקרופ סיכמו על פיתוח וייצור צוללות העתיד של זרוע הים הישראלית. על ההסכם חתמו היום (חמישי) מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר אשל ומנכ"ל חברת טיסנקרופ הגרמנית, ד"ר רולף וירץ, במשרד הביטחון בקריה בת"א, בטקס מצומצם בהשתתפות מפקד זרוע הים, אלוף דוד סער סלמה ובכירים נוספים.

מדינת ישראל תרכוש שלוש צוללות מסדרה חדשה שתיקרא 'דקר', בהיקף של כ-3 מיליארד אירו. ממשלת גרמניה תממן חלק מההסכם באמצעות מענק מיוחד, בהתאם להסכם שנחתם בין המדינות בשנת 2017. ע"פ ההסכם, הצוללת הראשונה תימסר לזרוע הים בתוך כ-9 שנים. הצוללות החדשות יהיו מהמתקדמות מסוגן בעולם. ההסכם יכלול גם הקמת סימולטור ייחודי בישראל, חבילת תמיכה לוגיסטית ואספקת חלפים.

ההסכם כולל גם הסכם רכש גומלין בהיקף של למעלה מ-850 מיליון אירו. ההסכם שנחתם מול הרשפ"ת במשרד הכלכלה כולל רכש מתעשיות ישראליות, בהן גם תעשיות ביטחוניות, בהיקף של מאות מיליוני אירו, שיניב ידע, פתיחת שווקים בחו"ל, הכשרות מקצועיות, תעסוקה והתפתחות טכנולוגית למשק ולמערכת הביטחון. מדובר בהסכם מפורט, שבו מרכיבי ההשקעה והרכש סוכמו מראש.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ההסכם עם החברה Thyssenkrupp Marine Systems (TKMS) הובל ע"י משרד הביטחון – מנה"ר ואגפי הכספים, התקציבים, הביטחון והיועץ המשפטי, בשיתוף פעולה הדוק עם צה"ל וזרוע הים, משרד ראש הממשלה, משרד האוצר ומשרד הכלכלה והתעשייה.

שר הביטחון בני גנץ: "רכש שלוש צוללות מבצעיות, מהשורה הראשונה, מצטרף לשורה של צעדים שאנו מקדמים בשנה האחרונה בהצטיידות והתעצמות צה"ל והמוכנות המבצעית לכל זירות המלחמה. אני מבקש להודות לממשלת גרמניה על הסיוע בקידום העסקה ועל תמיכתה ומחויבותה לביטחון ישראל. אני בטוח שהצוללות החדשות, ישדרגו את יכולות חיל הים, ויסייעו בשמירה על העליונות הביטחונית של ישראל במרחב".

בתוך כך, משרד הכלכלה והתעשייה וחברת טיסנקרופ הגרמנית הגיעו לסיכום על תכנית רכש גומלין בהיקף של למעלה מ-850 מיליוני אירו, בגין עסקת רכש הצוללות החדשות, עליה חתמו ממשלת ישראל ומספנת טיסנקרופ

התכנית שגובשה עם החברה, כוללת רכש ישיר של החברה וספקיה מחברות ותעשיות מקומיות, העברות ידע ייחודי, הכשרות מקצועיות, קורסים והדרכות בתעשייה המקומית, שיתופי פעולה בפיתוח ושיווק מוצרים ומערכות ייחודיות בעולם, השקעות בציוד ובתשתית ייצור בישראל ועוד

שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי, בירכה על ההישג וציינה: "עמדנו על מימוש מלוא הפוטנציאל הגלום בעסקה לטובת המשק הישראלי, התעשייה והחברות הישראליות. התכנית הינה מגוונת, מקיפה וארוכת טווח (20 שנים) ותואמת את מטרות ויעדי משרד הכלכלה והתעשייה לקדם את התעשייה הישראלית, תוך הגדלת הפריון, הרחבת התעסוקה, קידום יצוא וקידום הפריפריה. אני רואה חשיבות רבה בכך שבמסגרת ההבנות יכללו פרויקטים המאפשרים פיתוח התמחויות והזדמנויות חדשות לחברות ישראליות בכלל ובאזורי עדיפות בפרט"

הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי (הרשפ"ת) במשרד הכלכלה והתעשייה הגיעה לסיכום עם חברת טיסנקרופ הגרמנית, על תכנית מימוש רכש גומלין ושיתוף פעולה תעשייתי בישראל, בהיקף של למעלה מ-850 מיליוני אירו, זאת בגין עסקת הצוללות החדשות של החברה עם מערכת הביטחון. תכנית מימוש חדשה זו התאפשרה לאחר שהרשפ"ת סיכמה עם טיסנקרופ לפני מספר חודשים, על מימוש מחויבויות העבר של החברה, עם תכנית מימוש ועסקאות בהיקף של כ- 300 מיליון אירו.
התכנית החדשה, שגובשה עם החברה, כוללת רכש ישיר של החברה וספקיה, מחברות ותעשיות מקומיות, העברות ידע ייחודי, הכשרות מקצועיות, קורסים והדרכות בתעשייה, שיתופי פעולה בפיתוח ושיווק מוצרים ומערכות ייחודיות בעולם, השקעות בציוד ובתשתית ייצור בישראל ועוד.

מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, ד"ר רון מלכא, הדגיש את החשיבות של התמיכה בתעשייה הישראלית: "הבאת ידע ויכולות ייצור מתקדמות מחברת טיסנקרופ לארץ, יאפשרו, מעבר לפיתוח התעשייה הישראלית, גם את פיתוח ההון האנושי המקומי ואת הרחבת יכולות היצוא של ישראל". מלכא הודה לצוות המקצועי של רשפ״ת הכולל את גל גולדמן, יזיד שייח יוסף וחובב רף, אשר גיבש יחד עם נציגי טיסנקרופ מתווה איכותי, שמביא ערך רב לתעשייה הישראלית תוך התמודדות עם אתגרים מורכבים שעלו במהלך הדיונים עם החברה והוסיף, כי משרד הכלכלה והתעשייה ימשיך לבסס פעילותו על עבודה משותפת עם הגופים המזמינים השונים, המחויבים ברכש גומלין, על מנת למקסם את פוטנציאל שיתוף הפעולה התעשייתי בין הספקים הבינלאומיים למשק הישראלי".

עידו אופיר, מנכ"ל טיסנקרופ ישראל, ציין: "אנו גאים להרחיב את השותפות עם התעשייה הישראלית במגוון תחומים תחת הסכם רכש הגומלין. מצאנו בישראל פוטנציאל נרחב לשיתופי פעולה חדשים והרחבת פרויקטים קיימים. התוכנית שהכנו בשיתוף הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי, שבמשרד הכלכלה והתעשייה, כוללת השקעה משמעותית בתעשיות ישראליות, יצירת הזדמנויות עסקיות לחברות ישראליות בחו"ל והעברת ידע וטכנולוגיה מגרמניה לישראל. אנו מודים לצוות הרשפ"ת על שותפות מוצלחת ומצפים להמשך שיתוף הפעולה בשנים הקרובות."

צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

Back to top button