חדשות הארץמבזקים

גל האומיקרון: הושקה תכנית למתן סיוע נפשי ממוקד לאזרחים ותיקים

עם התפרצות מגפת הקורונה, הוגדרה אוכלוסיית האזרחים הוותיקים כאוכלוסייה בסיכון חיים מרבי. בהתאם לכך ההנחיות שפורסמו ביחס לאוכלוסייה זו, המליצו לאזרחים הוותיקים למעט במגע עם כלל הציבור או עם בני משפחה. הסגר והבידוד החברתי אשר הוטלו בעבר על האזרחים הוותיקים במשבר הקורונה חשף אותם לבדידות רגשית, מצב רגשי ירוד, והיעדר סיוע ותמיכה חברתית. מצב זה קשה במיוחד עבור אזרחים ותיקים החיים לבדם או כאלו המטפלים בבן זוג חולה. בסקר מיפוי הצרכים הטלפוני שערך המשרד לשוויון חברתי בקרב אזרחים ותיקים עצמאיים במהלך גלי הקורונה של שנת 2021, השיבו למעלה מ-3,700 אזרחים ותיקים כי מצב החוסן הנפשי שלהם איננו טוב. בנוסף, בשבועיים האחרונים התקבלו במוקד לאזרחים ותיקים של המשרד לשוויון חברתי פי 3 פניות מאזרחים ותיקים הזקוקים לתמיכה נפשית, בהשוואה לשבועיים שקדמו לכך. כלומר ניתן לראות עלייה בפגיעה בחוסן הנפשי של האזרחים הוותיקים, עם התקדמות גל האומיקרון.

בשל כך, משיק המשרד לשוויון חברתי תכנית למתן סיוע נפשי ממוקד לאזרחים ותיקים המתמודדים עם משברים, אשר התחדדו בעקבות מגפת הקורונה. התכנית תופעל באמצעות שתי עמותות עמן התקשר המשרד, ותציע טיפול הכולל עד 8 מפגשים ללא עלות לאזרח הוותיק, שיינתנו ע"י פסיכולוגים קליניים או פסיכותרפיסטים. תקציב הפרויקט יעמוד על כ-6.5 מיליון ש"ח.

השירות יינתן או כטיפול פרטני, או כטיפול קבוצתי. הקבוצות הטיפוליות יתקיימו סביב מכנה משותף לקבוצת האזרחים: התמודדות עם מוות של אחד מבני המשפחה מקורונה, אלמנות/אלמנים, אזרחים ותיקים עריריים/ללא עורף משפחתי ועוד. הטיפולים ייערכו במרכזי טיפול הפרושים בכל רחבי הארץ, או בקליניקות פרטיות של המטפלים המוסמכים של העמותות. בנוסף, תהיה אפשרות לקבלת טיפול טלפוני/מקוון דרך זום או שיחת וואטסאפ/שיחה טלפונית.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בשלב הראשוני של השקת התכנית, יהיו זכאים להשתתף בתוכנית אזרחים ותיקים העומדים בקריטריונים הבאים: אזרחים ותיקים (גבר מעל 67, אישה מעל 62) , החיים בקהילה (ולא בבתי אבות ודיור מוגן) החווים קושי רגשי מורכב ובעלי יכולת קוגניטיבית ושהינם עריריים /ללא עורף משפחתי/ שבני המשפחה הגרעינית מתגוררים בחו"ל /שבני המשפחה הגרעינית מתגוררים במרחק העולה על 60 ק"מ.

אזרחים ותיקים שיהיו מעוניינים לקחת חלק בתכנית יוכלו לפנות למוקד לאזרחים ותיקים של המשרד לשווין חברתי, 8840*, שם מונה מוקדן ייעודי לאיסוף הפניות, בדיקת הזכאות והעברת פרטי הפונה לעמותות המטפלות, ליצירת קשר.

השרה לשוויון חברתי, מירב כהן: "מגפת הבדידות הנישאת על גבי גלי הקורונה, החמירה מאד בשנתיים האחרונות. אנחנו מקיימים לא מעט ביקורי בית ונחשפים לקשיים הנפשיים האדירים של מבוגרים, אשר בשל מצב המגפה והחשש לצאת מהבית, נאלצים להתמודד עם חרדות, בדידות ולחץ נפשי, והלכה למעשה הולכים ודועכים במשך תקופה ארוכה בין ארבע קירות ביתם. לכך נוספו גם המספרים הגבוהים של אזרחים ותיקים שאיבדו את יקיריהם בתקופת הקורונה, דבר שרק העצים את מצוקתם הנפשית. הבדידות לא מבחינה בין מגזרים, אזור מגורים או מצב כלכלי. רבים מהבודדים המבוגרים הם אנשים ש"יש להם הכל" כלפי חוץ, אך מיד כששואלים אותם לשלומם, הבדידות והקושי הנפשי מתפרצים החוצה."

עוד אמרה: "עם תום השלב הראשון של התכנית, נתכנס ונפיק לקחים ותובנות, על מנת שנוכל להרחיב את המענה הנפשי המקצועי שכל כך נדרש עבור מבוגרים רבים, באופן מיטבי. התכנית הינה חלק מהתכנית הלאומית למאבק בבדידות מבוגרים אותה אנו משיקים בימים אלה, ובקרוב נגיע לשטח עם תכניות ופרויקטים נוספים במטרה להילחם ולמגר את תופעת הבדידות בקרב המבוגרים והקשישים שלנו".

אילוסטרציה. קרדיט: freepik

Back to top button