מבזקיםצבא וביטחון

הממשלה אישרה את הקמת ועדת החקירה הממלכתית בפרשת הצוללות, בנט נמנע

הממשלה אישרה לפני זמן קצר (ראשון) את הקמת ועדת החקירה הממלכתית לעניין הצוללות וכלי השיט. ראש הממשלה נפתלי בנט נמנע בהצבעה, ונימק: "תפיסתי הבסיסית היא שממשלה צריכה למשול, ואם היא לא מושלת לשביעות רצון הציבור – הציבור יחליף אותה בבחירות. בימינה יש 3 שרים – מתן הצביע בעד, שקד נגד ואני בוחר להימנע, ואני אסביר למה: ביטחון ישראל זה קודש הקודשים. כמי שפיקד על מבצעים ולחם, חלילה לכל אדם לחשוב שהוא נושא בנשק הלא נכון בגלל שחיתות או דבר מהסוג הזה. להבנתי, ביערנו את זה. תהליכי הרכש מקום הממשלה הם תהליכים נקיים ורציניים, אני מאוד שמח שמה שנתקע אצלם משך כמעט עשור אנחנו טיפלנו בנמרצות ב-7 חודשים והסרנו את החסמים. דאגנו ל-50 שנה קדימה."

עוד אמר רה"מ בנט: "אני שומע בקשב את הדברים שאמרה שרת הפנים על הזמן שעבר ועל ממשלה שחוקרת את קודמתה. אני רואה גם ומקבל את עמדות שותפיי על החשיבות לבער את הנגע. מה שחשוב הוא שהנושא לא ישמש לניגוח פוליטי וחלילה להגברת המחלוקות והשנאה. חשוב לי לומר שוב – התהליכים היום הם תהליכים נקיים, זה לא אומר שאנחנו צודקים בכל דבר אבל זה אומר שאנחנו נקיים משיקולים זרים. אנחנו באים עם מצפן אחד והמצפן הוא טובת ביטחון ישראל וטובת מדינת ישראל".

שר הביטחון, בני גנץ, אמר "‏הבטחנו וקיימנו. הממשלה אישרה את הצעתי להקמת ועדת החקירה הממלכתית לרכש הצוללות וכלי השיט. הקמת הוועדה היא צורך ביטחוני מהמעלה הראשונה, ומסר ברור שאי אפשר לשחק בביטחון ישראל."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

שר החוץ ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, אמר: "קומבינת הצוללות וכלי השיט היא כתם על ביטחון המדינה ועל הנהגת המדינה. לפני חמש שנים הבטחנו ועדת חקירה ממלכתית לחקירת הפרשה, ולמרות כל הלחצים וההתנגדויות היום זה קורה. למען חיילי צה"ל, למען מפקדי צה"ל, למען ביטחון מדינת ישראל אנחנו נחקור את הפרשה הזאת עד תום."

יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, ח"כ הרב גלעד קריב (העבודה) בירך: "מברך את ממשלת ישראל על שאישרה את הקמת ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הצוללות וכלי השיט. יש להגיע לחקר האמת בפרשה הסבוכה, כפי שמאות אלפי ישראליות וישראלים דרשו בשנים האחרונות בגשרים, בצמתים וברחובות. אסור שהשחיתות תגיע גם אל מערכת הביטחון".

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר: ״לפני קרוב ל-4 שנים התחלנו להוביל את המאבק הזה. בהתחלה אספנו מידע, ערכנו בדיקות, הצלבנו נתונים, דיברנו עם עשרות מעורבים בפרשה. בהמשך, גבינו תצהירים מפורטים מלמעלה מ-50 מפקדים – רמטכ״לים, אלופים, ראשי מוסד ושב״כ, בכירי מערכת הביטחון לדורותיה. את התצהירים שלהם צירפנו לעתירה שהגשנו לבג״ץ, בדרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית בפרשת הצוללות וכלי השיט. המאבק לא היה רק משפטי. הובלנו מחאה ציבורית שרק הלכה ותפסה תאוצה משבוע לשבוע. דאגנו להביא את המידע על הפרשה לכל בית בישראל. יצאנו בקמפיין תקשורתי ענק שחשף לכל אזרח במדינה את הסיפור האמיתי שמאחורי הפרשה. עשינו הכל, אבל הכל, כדי להביא להקמת ועדת חקירה ממלכתית שתחקור את פרשת השחיתות החמורה ביותר בתולדות מדינת ישראל."

יו״ר התנועה לאיכות השלטון, עו״ד ד״ר אליעד שרגא, אמר: ״אנחנו מודים לשרי הממשלה שהקשיבו לנו בקשב רב, ובפרט לשר הביטחון בני גנץ ולשר המשפטים גדעון סער, שהניחו על שולחן הממשלה את הצעת המחליטים להקמת ועדת חקירה ממלכתית בפרשה. אנחנו מודים גם לפורום הביטחוני של התנועה ובהם בכירים לשעבר במערכת הביטחון – רמטכ״לים, אלופים, מפקדי שב״כ ומוסד, מנכ״לי משרד הביטחון ובכירים נוספים – שנתנו תצהירים מפורטים על אודות הפרשה ועשו לילות כימים על מנת להביא לחשיפת השחיתות הביטחונית החמורה הזו. אנו מאחלים הצלחה לוועדת החקירה במשימתה החשובה לברר עד תום את כל תהליכי קבלת ההחלטות בפרשיות החמורות שפגעו קשות בביטחון הלאומי, ולהפיק את הלקחים הנדרשים על מנת שפרשות שחיתות כאלה, לא יקרו פעם נוספת במדינה״.

מתנועת 'חקירה עכשיו' נמסר: "ועדת החקירה הממלכתית לפרשת השחיחות הביטחונית החמורה שידעה המדינה היא צעד חשוב למיגור השחיתות ולהשבת אמון הציבור.אנו תקווה שהאמת תצא לאור וימוצה הדין עם האחראים למחדל שפגע קשות בביטחון המדינה. זו העת להודות לחברי הממשלה שהציבו את האינטרס הציבורי מעל לשיקולים הפוליטיים. כך מצופה מממשלת שינוי שנבחרה על מנת לבער מהשורש את תרבות השחיתות והקומבינה שהושרשה בישראל בעשור האחרון."

מהליכוד נמסר בתגובה: הדבר הראשון שהוועדה צריכה לבדוק זה איך כל מי שהתנגדו כל השנים לקניית שלוש צוללות נוספות – פתאום מאשרים את הרכישה, ובתוספת של מיליארדי ש״ח על חשבון הציבור, שהיו נחסכים לו הצוללות היו נרכשות בזמן. רכש הצוללות חיוני לשמירה על ביטחון ישראל, וזאת שערורייה שהוא התעכב עד עכשיו בגלל פוליטיקאים כושלים שפגעו בביטחון המדינה כדי לשרת טענות סרק פוליטיות."

מטעם סיעת יש עתיד נמסר: "הבטחנו וקיימנו. הממשלה אישרה ברגעים אלו את הקמת ועדת החקירה הממלכתית לפרשת הצוללות וכלי השיט. פרשת השחיתות הבטחונית החמורה בתולדות המדינה. זו המחויבות שלנו כלפי צה״ל וכלפי אזרחי ישראל."

חבר הכנסת רם בן ברק (יש עתיד), יו"ר ועדת החוץ והביטחון מברך על ההחלטה: ״הקמת ועדת חקירה ממלכתית בנושא רכש הצוללות וכלי השייט הוא מאבק שאנחנו מובילים מזה זמן רב והיום עוד הבטחת בחירות מתקיימת. ביטחון המדינה הוא מעל לכל שיקול פוליטי. על הועדה לחקור כל פרט בעסקה – תהליכי הרכש של מערכת הביטחון צריכים להיות נקיים משיקולים זרים ולענות על צורכי הביטחון בלבד.״

יו"ר מפלגת נעם ח"כ אבי מעוז (הציונות הדתית) תקף: "ראש הממשלה בתואר נפתלי בנט מביא להחלטת הממשלה החלטה שהוא מסתייג ממנה, ועל פי הסבריו, מתקבלת בניגוד גמור לדעתו. החלטה זו, היא הוכחה נוספת לכך שאפילו בעיני עצמו נפתלי בנט אינו ראש הממשלה בפועל, אלא רק בתואר. ההתנגדות של שקד לא יכולה להשקיט את מצפונה על כך שהיא מאפשרת בפועל לממשלת שמאל על מלא להרוס את המשילות בארץ ישראל, ואת זהותה היהודית של המדינה".

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, אמרה: "אישרנו עכשיו בממשלה ועדת חקירה ממלכתית לפרשת הצוללות. פרשת הצוללות היא פרשת שחיתות חמורה שחייבת להיחקר ברמה המעמיקה ביותר. היום התחלנו את התיקון שיוציא את האמת לאור".

השר אלי אבידר אמר בישיבת הממשלה: "בענייני בטחון כשיש ספק אין ספק. הועדה הייתה צריכה לקום מזמן עוד בימי הממשלה הקודמת, אבל טוב שהקמנו אותה כעת. אנו משקמים את אמון הציבור. אני רוצה לברך שני ארגונים: האחד ״חקירה עכשיו״ שנאבק על הנושא שנה וחצי והארגון השני, התנועה לאיכות השלטון."

ח"כ מוסי רז (מרצ) הגיב: "צעד חשוב שלא יכול היה לקרות לולא כל מי שנלחמו עליו יום יום ושבוע שבוע בצמתים וברחובות. ההישג הזה הוא של התנועה האזרחית שהתעוררה כאן כדי לנקות ולחשוף את השחיתות."

השר לשירותי דת מתן כהנא, כתב בחשבון הטוויטר: "החלטתי להצביע בעד ועדת חקירה לפרשת הצוללות. בחודשים האחרונים העמקתי בסוגיה. מתוך הכרות עם עולם הרכש האסטרטגי בצה"ל הגעתי למסקנה כי בפרשיית הצוללות יש דברים שראויים להיחקר בצורה מעמיקה. הדברים נוגעים בקודש הקודשים של בטחון ישראל."

ח"כ יואב גלנט (ליכוד) הגיב: ‏"עוד דוגמא תקדימית לממשלה ללא שליטה – ראש הממשלה מביא נושא להחלטת הממשלה, אך הוא עצמו נמנע."

ארכיון. צילום: לע"מ

Back to top button