חדשות הארץמבזקים

סופת 'אלפיס' מגיעה הלילה: מד"א והמשטרה נערכים בכוחות מתוגברים

במד"א והמשטרה נערכים בכוחות מתוגברים לקראת סופת 'אלפיס' שצפויה להגיע הלילה (רביעי) לישראל.

צוותי מד"א המתוגברים ערוכים עם אמבולנסים בעלי הנעה כפולה (4×4) וג'יפבולנסים מיוחדים עם שרשראות שלג על מנת לתת מענה רפואי מהיר ויעיל במקומות בהם יש קושי להתנייד עקב מזג האוויר. בנוסף, יתוגברו המשמרות בחובשים ופראמדיקים, על מנת לתת מענה רפואי אם יגבר הביקוש לשירותי מד"א. כל זאת לצד הנחיות לנהיגה בטוחה בגשם ובשלג, שהופצו לצוותי מד"א

במד"א פרסמו לציבור הרחב מדריך הנחיות לשמירה על בטיחות במהלך הסופה:

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

פגיעות קור:

הסימנים העיקריים להיפותרמיה הם ירידה במצב ההכרה, התנהגות לא ברורה וירידה בשיקול הדעת, רעד שרירים, דופק איטי או לא סדיר, ירידה בשליטה מוטורית, ירידה בקצב הנשימה, עור חיוור וכחלחל. אם החולה רטוב, יש להחליף את בגדיו ליבשים, ולחמם את סביבתו. במקרה של כוויות קור, צפוי החולה להרגיש תחושת קור בגפיים, כאבים והרגשת נימול. במקרה כזה יש לשפוך מים פושרים (לא חמים) על האיבר הקר ולקבע אותו. אין לעסות את האיבר.

צרו קשר עם בני המשפחה והשכנים המבוגרים: יש לתת תשומת לב לקרובי משפחה ושכנים קשישים המתגוררים לבד, לוודא כי הם מוגנים מפני הקור ומזג האוויר הסוער. במידת האפשר יש לסייע להם במטלות השוטפות (דוגמת קניות מזון, הבאת תרופות מבית המרקחת וכו') שכוללות יציאה מן הבית המחומם למזג האוויר הקר שבחוץ.

שמירת חום גוף:

יש להלביש אנשים מקבוצות אוכלוסייה הנמצאות בסיכון (קשישים, תינוקות וחולים המרותקים למיטתם) בשכבות של בגדים קלים, שיאפשרו תנועה. יש לכסות אותם בשמיכה קלה ולדאוג לחימום החדר לטמפרטורה של כ- 24 מעלות. שימו לב! אין לכסות תינוקות בשכבות רבות או בשמיכה כבדה, שכן הדבר עלול לגרום לחנק. בנוסף, יש להקפיד שלא יישארו חפצים מיותרים במיטת התינוק על מנת שלא יפגעו בו במהלך הלילה. במקרה של ירידה בתפקוד, בלבול, מיעוט אכילה ושתיה, שינוי התנהגות וישנוניות, יש לחמם את סביבת החולה ולהזעיק מיד את צוותי מד"א בטלפון 101.

מכשירי חשמל והסקה:

בדקו שאמצעי החימום בבית תקינים וראויים לשימוש יעיל אולם שימו לב לסכנת הרעלת חד תחמוצת הפחמן (co). הגז עשוי להיפלט כתוצאה משימוש בתנור גז או קמינים הפועלים על גחלים. זהו גז חסר צבע או ריח, ולא ניתן להבחין בקיומו עד שמתחילים להופיע סימני ההרעלה, לכן חשוב לנקוט באמצעי בטיחות. בזמן הפעלת ההסקה יש להקפיד על אוורור נאות, לשם תחלופת אוויר. בנוסף, יש להקפיד על בדיקה תקופתית של מערכת ההסקה באופן שוטף ע"י טכנאי מורשה. אין לעשות שימוש במתקני חימום מאולתרים דוגמת מנגל גחלים. יש להרחיק תנורי חימום הפועלים על אש גלויה מחפצים העשויים להתלקח (ספות, שמיכות). אין לייבש בגדים על תנורים כאלה, ויש לבדוק טרם חיבור התנור לחשמל את תקינות השקע והתקע.

הקפידו גם למנוע גישה של ילדים לתנור. שמרו על מכשירי חשמל הרחק מרצפה רטובה ושימו לב למכשירי חשמל באמבטיה ובמטבח. הימנעו מהפעלת מכשירי חימום הפועלים על אש גלויה בזמן השינה. הימנעו מקרבה לעמודי חשמל שקרסו ולחוטי חשמל חשופים. במקרה של הופעת סימני הרעלה, דוגמת סחרחורת, בחילה, הקאה, עייפות, חולשה והרגשה כללית רעה, ובמקרים קשים של אובדן הכרה, יש לסגור מיד את מערכת ההסקה, לאוורר את הבית ולהזעיק מיד את מד"א בטלפון החירום 101 או באמצעות יישומון 'מד"א שלי'.

היזהרו שלא להחליק:

במקומות בהם מצטבר קרח או שלג על המדרכות והכבישים, מתבקש הציבור להימנע מלנוע בהם שלא לצורך, בשל ריבוי מקרים של החלקה ושבירת גפיים בעבר.

רוחות חזקות: בעת השתוללות רוחות חזקות, עלולים חפצים להינתק ממקומם. על כן, יש להקפיד לחזק ריהוט גן, מתקני ייבוש כביסה וחפצים נוספים, על מנת שלא יפגעו בבני אדם. חשוב להיזהר במהלך פתיחת וסגירת חלונות, שיכולים להיטרק בעוצמה רבה עקב הרוחות.

במקרה של שיטפונות:

יש לשים לב שלא להיכנס עם הרכב לשלוליות, גם אם נראה שהן אינן עמוקות במיוחד. יש להימנע מנסיעה לאזורי שיטפון. לא לרדת לחניונים נמוכים וכן לקומות הנמצאות מתחת למפלס הקרקע בעת הצפה. בנוסף, בזמן שיטפונות, יש להימנע משימוש במעליות הנמצאות בחניונים, במפלס הקרקע ומתחתיו מחשש להילכדות. במידה וישנה הצפה בבית יש לנתק מיידית את החשמל בבית בכדי למנוע התחשמלות. מומלצת התניידות בדרכים ראשיות ומוכרות וללא חציית מכשולי מים. יש לוודא ניקוי בורות ניקוז כדי לאפשר זרימה חופשית של המים. אם אתם מתגוררים בדירה מתחת לפני הקרקע – צאו מיד מהבית ועברו למקומות בטוחים מעל פני הקרקע, בהם כוחות הביטחון יוכלו להבחין בכם ולסייע במקרה הצורך. במקרה של שיטפונות, אין להתקרב למקורות מים זורמים ולערוצי נחל מחשש להתמוטטות הגדות ובשל הזרימה החזקה, שעלולה לגרום להיסחפות בזרם המים. אין לחצות מקורות מים, ומקומות עם זרימת מים חזקה (גם עם רכבי שטח) – הדבר מהווה סכנת חיים ממשית! אין לחצות כבישים מוצפים שאין ביכולתנו לאמוד את עומקם.

נהיגה בטוחה:

בימים גשומים ובמיוחד כאשר יורד שלג, הכבישים חלקים מאוד, וסכנת ההחלקה קיימת גם במהירות נמוכה. הקפידו לשמור מרחק גדול מהרגיל מהרכב שלפניכם, ולנסוע במהירות נמוכה ובהתאם לתנאי הדרך. יש לשים לב לאדים המצטברים על שמשות הרכב ועלולות לגרום לפגיעה בראות. על כן, יש להקפיד על אוורור הרכב ועל הפשרת האדים באופן קבוע. על הנהגים להקפיד על הדלקת אורות דרך, בייחוד כאשר הראות לקויה. בנוסף לכך, עצירה בשול הדרך היא אסורה ומסוכנת. אין לעצור במקומות לא בטוחים אלא רק בתחנות ריענון מוסדרות. יש לתת תשומת לב מיוחדת להולכי רגל, בדגש על ילדים ובסמוך למוסדות חינוך, תוך מתן זכות קדימה. בנוסף, יש לשים לב שלא להיכנס עם הרכב לשלוליות- גם אם נראה שאינן עמוקות במיוחד. כלי רכב עלולים להיסחף בקלות במקומות מוצפים, והנהג עלול לאבד לחלוטין את השליטה על רכבו, ואף להסתכן בטביעה. חשוב לא להישאר ברכב בקור, על מנת להימנע מהירדמות וכן ממצב של היפותרמיה.

חשש לקריסה:

יש להימנע משהייה תחת סככות, פרגולות, צריפים או מבנים ארעיים שנערם עליהם שלג.

סוללת גיבוי למכשירי הנשמה:

עבור חולים המונשמים בביתם על ידי מכשיר הנשמה, יש לוודא כי סוללות הגיבוי של המכשיר זמינות ומוכנות לשימוש לפרק זמן ממושך, למקרה של הפסקת חשמל.

בכל מקרה של התנהגות חריגה או סימנים חשודים, יש להזעיק מיד את כוחות מד"א באמצעות יישומון "מד"א שלי" או בחיוג למוקד החירום 101 ולהישמע להוראות הפראמדיקים והחובשים במוקד עד להגעת כוחות מד"א למקום

מנכ"ל מד"א, אלי בין, אמר: "לקראת הגעתה של סופת 'אלפיס' לישראל, נערכנו במגן דוד אדום על מנת להעניק לציבור שירות רפואי גם בתנאי שטח סוערים וקשים, תגברנו את רכבי ה-4X4 במקומות בהם צפוי לרדת שלג על מנת להגיע לכל אזרח שיזדקק לשירותי מד"א. אני מבקש מהציבור להגביר את תשומת הלב למפגעים שנגרמו כתוצאה ממזג האוויר ולהיות בקשר עם בני משפחה ושכנים מבוגרים על מנת לוודא שהם מוגנים מפני הקור. בכל צורך רפואי יש להזעיק את כוחות מד"א בטלפון 101 או באמצעות יישומון 'מד"א שלי', באמצעותו החובשים והפראמדיקים יזהו את מיקומכם המדויק."

סופת 'אלפיס' מגיעה הלילה: מד"א והמשטרה נערכים בכוחות מתוגברים
צילום: דוברות מד"א

כמו כן, מחוז ירושלים במשטרה השלים את היערכותו למתן שירות מיטבי לציבור משתמשי הדרך בכבישי הגישה לעיר ירושלים וממנה, בתוך העיר ובישובים הסמוכים, זאת במטרה לשמור על שלומם ובטיחותם של כלל התושבים ומשתמשי הדרך.

בתום אישור תכניות של מפקד מחוז ירושלים ניתב דורון תורג׳מן שבה נקבעו עקרונות ההיערכות של המשטרה עם יתר גופי החירום וההצלה, החל ממחר יתפרסו ויפעלו מאות שוטרי סיור, תנועה, שוטרי מג״ב, מתנדבים וכוחות נוספים לטיפול במפגעי מזג האויר, הכוונת התנועה, חסימת צירים עם סכנת החלקה, חילוץ נהגים לכודים וכל אירוע חריג המצריך התערבות משטרתית עקב מזג האוויר הסוער ובכלל.

כמו כן יחידות החילוץ והמערך האווירי של המשטרה יופעלו בתוך זמן קצר במוקדים השונים ככל שיידרש. הערכות המשטרה כללה גם תיאומים עם הרשויות המקומיות וכלל גורמי החירום וההצלה, לצד הכנת כוחות ייעודיים שיגיעו למוקדים שבהם יידרש טיפול וסיוע מידי כתוצאה מפגעי מזג האוויר.

המשטרה תפרסם כל העת מידע אודות חסימות כבישים ושיבושי תנועה בעקבות מזג האוויר. מומלץ לציבור להיות קשובים לאמצעי התקשורת. כמו כן ניתן לקבל מידע אודות שינויים בהסדרי התנועה גם באמצעות מוקד המידע הארצי של משטרת ישראל שמספרו 110. בכל אירוע חריג המצריך התערבות משטרתית מידית – יש לפנות ללא שיהוי למוקד החירום של המשטרה שמספרו 100.

יש להישמע להנחיות השוטרים בשטח ולשמור על כל כללי הבטיחות והזהירות בעת נסיעה בכבישים ובכלל.

הנחיות והמלצות המשטרה לציבור:

  • נסיעה על השלג ברכב שאינו מתאים לכך מסוכנת ויש להימנע מכך.

  • נוכח צפי מזג האויר הסוער והסיכוי להיערכות של שלג בדרכים, מומלץ לוותר על נסיעות שאינן הכרחיות, בפרט באזור הרי ירושלים החל ממחר בשעות אחה״צ ועד ליום חמישי בבוקר.

  • רוחות חזקות עלולות להוביל לקריסת עצים, עמודים וכיו״ב, וכן להתעופפות של חפצים שונים. יש לדווח על כל מפגע מעין זה לרשויות בהקדם.

  • יש להתאים את מהירות הנסיעה לתנאי הדרך ולהאט משמעותית בעת כניסה לעקומות וביצוע פניות חדות.

  • כשהכביש רטוב וחלק, מרחק הבלימה גודל. לכן נדרש לשמור מרחק גדול יותר מהרכב שלפנים, ולנהוג לאט ובזהירות בפרט כשיש קרה על הכביש עקב סכנת החלקה.

-יש להתרכז בנהיגה ולהימנע מהיסח דעת בדגש על שימוש בטלפון הנייד.

-שימו לב להולכי רגל- בעת מזג אויר גשום וסוער, קשה יותר להבחין בהולכי רגל ולבלום בזמן במקרה הצורך. יש להאט הנסיעה באזורי מגורים ולתת זכות קדימה להולכי רגל.

  • יש לאחוז את ההגה בשתי ידיים מאחר וכניסה עם הרכב לשלולית, ובורות המוסתרים ע"י הצטברות מים על הכביש – עלולה לגרום לסטייה פתאומית של הרכב.

  • בטרם הכניסה לרכב: חובה לבדוק כי צמיגי הרכב תקינים ובלחץ האוויר הנדרש. יש לבדוק כי המגבים תקינים ואינם פגומים. יש לדאוג לנקות את שמשות הרכב על מנת לספק תנאי ראות טובים לנהג, וכן לנקות את פנסי הרכב הקדמיים והאחוריים- על מנת לראות ולהראות בהתאם.

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן הנחה להיערך למתן מענה ביישובים לאירועי חירום ולתקלות חשמל. מטה חירום מועצתי נפתח, נעשתה הערכות מול חברת נתיבי ישראל, מקורות חברת חשמל וכוחות הבטחון. כמו כן אגף בטחון אגף שפ"ע אגף הנדסה חינוך ורווחה במועצה נערכים למתן מענה.

המועצה מעמידה טרקטורים לפילוס השלג. כמו כן ראש מועצת שומרון יוסי דגן שוחח עם מנכ"ל חברת נתיבי ישראל ניסים פרץ וסוכם כי נתיבי ישראל יגבירו כמות כלים לפילוס שלג לטובת המקומות הגבוהים בשומרון. כמו כן דגן נמצא בקשר עם חברת חשמל בבקשה להגביר את כמות הגנרטורים עבור הישובים המרוחקים והגבוהים. הורכבו שרשראות שלג לאמבולנסים, לישובים בסבירות גבוהה לשלג. מגדלים, יצהר, הר ברכה, נפתח חפ"ק, שוריינו גנרטורים לישובים בגב ההר לצורך הכנת מועדון בכל ישוב שישמש כ "נקודה חמה" שיש בו חיבור חשמל וחימום למקרה של הפסקות חשמל ישוביות. התקיימו הערכות מצב בישובים, צוותי חירום ישובים נערכים למתן מענה למשפחות בגבעות המרוחקות.

כמו כן בתיירות שומרון נערכים לקלוט את אלפי המטיילים שצפויים להגיע לטייל בנופים עוצרי הנשימה של הרי השומרון בשלג מיד בתום הסערה. המקומות שצפויים למשוך את המטיילים הם הגן הלאומי הר גריזים, מצפה יוסף, יקב הר ברכה, השכונה השומרונית, יצהר, הר ברכה יקב כביר ועוד.

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן: "אנחנו נערכים למערכת חורפית קשה ולשלג בהרים הגבוהים, בגב ההר ומגדלים. אנחנו נמצאים בקשר עם הנהגות הישובים ועם כלל המערכות בהם נתיבי ישראל, חברת חשמל וכוחות הבטחון, צר לי שלמרות כל הדיבורים גם בחורף הזה ההתיישבות הצעירה עם אלפים רבים של תושבים בהם תינוקות וילדים יהיו ללא חשמל סדיר וללא חימום. אנחנו נערכים לעזור ולהקל גם על ההתיישבות הצעירה בחורף, אנחנו נערכים לעבור את הסופה בצורה בטוחה בטיחותית וכמובן לאחר הסופה אנחנו נערכים לארח את עשרות אלפי המטיילים כמו בכל שנה שיבואו להנות מהשלג בנופים עוצרי הנשימה של השומרון, חצי שעה מתל אביב".

רשות המים מבקשת לחדד את ההמלצה לפתיחת זרזיף של מים חמים באזורים בהם הטמפרטורות צפויות לצנוח מתחת ל-0 מעלות ולוודא שאין פיצוצים ונזילות שעלולים להיגרם כתוצאה מהקור.

Back to top button