ועדת הקרן לאזרחי ישראל בכנסת: מתוך 3.7 מיליון כלי רכב הנעים בארץ, רק 15,000 חשמליים
הוועדה המיוחדת לעניין הקרן לאזרחי ישראל, בראשות חה"כ מוסי רז ממפלגת מרצ, דנה היום (שלישי) בהיערכות המשק לגמילה משימוש בבנזין ובסולר.
יו"ר הוועדה אמר: "הוועדה עוקבת אחר רווחי היתר (מס ששינסקי) מהפקת גז. ככל שיימכר יותר גז, יהיו לקרן יותר רווחים. מאידך, משיקולים חברתיים, אנחנו רוצים להיגמל כמה שיותר מהר מגז. גז פחות גרוע סביבתית, והוא מגדיל את ההכנסות לקרן לאזרחי ישראל. ח"כ רז טען כי אם לא יהיו מספיק תחנות טעינה לכלי רכב ולאוטובוסים, ואם לא נתגבר על החסמים, הציבור לא יעבור לכלי רכב חשמליים."
"ממסמך שכתב נתנאל קופראק ממרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה, כי אף כי בשנת 2020 רק 14% מכלל כלי הרכב שנעו בארץ תודלקו בסולר, צריכת הסולר שלהם עמדה על 47% מסך הדלק לתחבורה. עוד נכתב בדו"ח, בשנת 2020 הנסועה הממוצעת של כלי רכב פרטי הייתה כ-13,500 ק"מ, ירידה של כ-16.7% לעומת 2019. לעומת זאת, הנסועה הממוצעת של כלי רכב פרטיים בבעלות חברת החכר ("ליסינג") הייתה כ-30,100 ק"מ." הוסיף רז.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
סמנכ"ל משרד התחבורה, מר אבנר פלור, הציג את תוכנית משרדו לתחבורה נקיה ואמר: "כי ברחבי הארץ נעים, כ-3.7 מיליון כלי רכב, שאחראיים לכ-24% מפליטות גזי החממה. מתוכם, כ-14 אלף כלי רכב חשמליים, ורק 10,000 מהם יובאו בשנת 2021. לדבריו, חל גידול של כ-100 אלף כלי רכב בשנה."
"השרה מובילה מהפך לתחבורה אחרת, שבילי אופניים והנעה חשמלית. היום כ-200 אוטובוסים הנעים בארץ, ממונעים בגז ומתודלקים בעיקר ממשאיות. בסוף שנת 2022, ינועו בארץ 540 אוטובוסים חשמליים. לדבריו, המשרד חתם על הסכם עם חברת דן, שעד שנת 2025 יכנסו 200 אוטובוסים חשמליים נוספים. החל משנת 2026, 100% מהאוטובוסים העירוניים ינועו על חשמל.". הוסיף.
עוד אמר פלור: "כי מכיוון שאין עדיין זמינות למשאיות חשמליות, קבענו שעד שנת 2035 מחצית מהמשאיות המיובאות ינועו על חשמל. לדבריו, שרת התחבורה מובילה מהפך לקידום תחבורה נקיה בקידום שבילי אופניים בהשקעה ארצית של 2 מיליארד ₪. כ"כ, הוקצו 11 מיליארד ₪ לחשמול 90% מקווי הרכבת."
בעניין הרכב האוטונומי אמר פלור: "להערכת משרדו, הרכב האוטונומי עשוי לצמצם את כמות כלי הרכב. מכיוון שכל משפחה תסתפק ברכב אחד שישמש את כל המשפחה במקום כמה כלי רכב, בנוסף לחיסכון במקומות חניה."
ח"כ סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת) אמר שכניסת כלי רכב אוטונומיים, יגרמו לפגיעה גדולה בנהגי המוניות.
שוקי שדה, מנכ"ל ארגון חברות ההסעה בישראל, סתר את דבריו של אבנר פלור ואמר: "מערך ההיסעים במדינה בנוי על דיזל. לא נוכל לעבור להיסעים בגז, כי העולם עובר לחשמל. ובעיקר בשל חוסר בתחנות טעינה לאוטובוסים. לא נוכל לרכוש אוטובוסים אם לא יהיו לנו תחנות טעינה ומצברים לנסיעת לפחות 500 ק"מ. אמר שדה."
אלי אוברוב, ראש תחום תכנון ובקרה בחברת דן בדרום אמר, כי מחיר אוטובוס חשמלי, כפול ממחיר אוטובוס המונע על בנזין.
אמיר זלצברג מהמשרד להגנת הסביבה אמר: "תמכנו ביותר מ-80 מיליון ₪ לרכישת אוטובוסים חשמליים ובימים אלו נפרסם קול קורא ל-40 מיליון ₪ נוספים לתמיכה בחברות שירכשו אוטובוסים חשמליים."
תומר בר חיים פעיל בארגון מגמה ירוקה אמר: "הדור הצעיר דורש פעולת משמעותיות ועכשיו. חייבים להיגמל מדלקים פוסיליים ולעבור לאנרגיות מתחדשות. נגמר לנו הזמן. אחריות המדינה להגן עלינו, אמר בר-חיים."
יוני ספיר מארגון שומרי הבית אמר: "שהמימן הנקי, הוא מימן ירוק שמופק מאנרגיות מתחדשות שהשימוש בו אפסי. היום מדברים על הפקת מימן מגז שהוא מימן כחול שפולט כ-10 קילו פחמן דו חמצני על כל קילו מימן. לאחרונה פורסם מחקר שטוען שעדיף לשרוף גז, מאשר להפיק ממנו מימן. לטענתו, כל שאר סוגי המימן, מזיקים לבריאות."
ניר קנטור מהתאחדות בתעשיינים אמר: "המימן הכחול הוא שלב בדרך להגעה למימן ירוק. ולכן צריך להתחיל עם הכחול כתשתית ובסיס להגיע למימן הירוק. קנטור ציין כי חשוב וניתן לדאוג לכך שהטכנולוגיות יהיו כחול לבן."
יו"ר הוועדה, חה"כ רז סיכם את הדיון ואמר: "ככל שיזורז המעבר להנעה בגז, הכנסות הקרן יגדלו. זה חשוב גם מבחינה סביבתית . גז הינו אנרגיה זמנית, ואנחנו מקווים שהמעבר לגז, יסמן מעבר לאנרגיות מתחדשות. בהיעדר דלק אמר ח"כ רז, יהיה צורך לסגור את בתי הזיקוק ואני מקווה שהמדינה תדע לפצות אותם ולא לזרוק אותם לרחוב."