ההסתדרות הגישה הערב (רביעי) לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים, את תגובתה לבקשות לצו מניעה שהגישו אתמול התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר נגד השביתה שהוכרזה בנמלי הים ובחברות הניתוב.
בתגובה, מציגה ההסתדרות ראיות להתחייבות ולמצגים שהעמידה מדינת ישראל לאורך השנים להגבלת התחרות בנמלים לתחום המכולות בלבד, ומפריכה את טענת המדינה כי מעולם לא הובטח לעובדים שתחום הובלת המטען הכללי יישאר בידי הנמלים הקיימים.
ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בנמלי הים ובחברות הניתוב לאור מחלוקת שנתגלעה בינה לבין מדינת ישראל בשאלת כניסת אוניות הנושאות מטען כללי (מלט, ברזל וכיו"ב) לנמלים הפרטיים החדשים שהוקמו במפרץ חיפה וליד נמל אשדוד.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
לטענת ההסתדרות, במסגרת המשא ומתן לרפורמה בנמלים המדינה הבטיחה לה שוב ושוב שאוניות כאמור לא ייכנסו לנמלים החדשים. במסגרת זו הובטח ששימור תחום המטען הכלכלי בנמלים הקיימים יבטיח את שרידותם בפני התחרות ואת איתנותם הפיננסית. המדינה טענה, מנגד, כי מעולם לא ניתנה כזו הבטחה, וכי אין כל מניעה לפרוק אוניות מטען כללי בנמלים החדשים.
אתמול הגישו התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר בקשות לצו מניעה נגד השביתה הצפויה החל מיום שני הקרוב, לבית הדין הארצי, והערב ניתנה להם תגובת ההסתדרות.
בתגובה שהגיש עורך דין אלעד מורג בשם ההסתדרות, הביאה ההסתדרות אסמכתאות כתובות לפרסומים הרבים שהציגה המדינה על ייעודם של הנמלים החדשים לטיפול במכולות בלבד, ולתחרות עם הנמלים הישנים בסקטור המכולות.
יתרה מכך, ההסתדרות הציגה את תגובת אגף התקציבים במשרד האוצר לדוח מבקר המדינה, ולכתבה עיתונאית, בהן כתב משרד האוצר, שכעת מתנער מההבטחות, כי "הנמלים החדשים צפויים להתחרות רק בסקטור המכולות בעוד הנמלים הקיימים ימשיכו לספק שירותים במטען כללי ובצובר המהווים עשרות אחוזים מתנועת המטענים".
עוד כתבה ההסתדרות כי לחלופין, בעוד שלגבי פתיחת התחרות במכולות היא הגיעה להסדרים ולהסכמות עם המדינה, הרי שפתיחת התחרות במטען כללי לא הוסדרה, ואין מקום לבצע אותה בשליפה מן המותן, שעלולה להמיט הרס על הנמלים הקיימים, ועל אפשרותם לשרוד ולהתחרות. בית הדין הארצי לעבודה צפוי לקבוע דיון בבקשות בימים הקרובים.
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: "הבקשה המופרכת לצו המניעה שהגיש נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר יחד עם איגוד לשכות המסחר תקבל את התשובה ההולמת בבית הדין. אל לכל המלעיזים לחשוב שאנחנו מחפשים להפעיל כוח מיותר. נדע להפעיל את הכוח שלנו רק כמוצא אחרון, ורק אם לא תהיה לנו ברירה, ואני בטוח שהצדק ייעשה".
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, עו"ד אבי אדרי: "אנחנו יותר משמחים להגיע לבית הדין הארצי לעבודה שליווה אותנו צמוד במשך 8 שנות המו״מ ובקיא היטב בפרטים ובעובדות. אנחנו מצוידים בעובדות שיוכיחו מעל לכל ספק שהמדינה באמצעות נציגיה הבטיחה שהנמלים החדשים לא יעסקו במטען כללי. בעולמות שלנו הצדק בסוף מנצח. בכל מקרה, לא נשבית את נמלי הים, וככל שנפעיל צעדים ארגוניים הם יהיו ממוקדי מטרה על מנת למנוע את דריסת ההסכמות שעמלנו עליהן במשך 8 שנים".