זמני כניסה ויציאת השבתיהדות

זמני כניסת ויציאת השבת – פרשת מִשְׁפָּטִים

פרשת מִשְׁפָּטִים היא פרשת השבוע השישית בספר שמות. לפי החלוקה לפרקים, היא מתחילה בפרק כ"א, פסוק א' ומסתיימת בפרק כ"ד, פסוק י"ח. רוב הפרשה מפרטת מצוות ודינים רבים, בעיקר כאלו הקשורים לתחום המשפטי. מצוות אלו הן המשך לעשרת הדיברות והמצוות שנזכרו בסוף פרשת יתרו, שכולן יחד מהוות את ספר הברית שעליו נכרתת הברית בין בני ישראל לה'. בסוף הפרשה מסופר על מעמד כריתת הברית, ועל עליית משה להר סיני לקבלת לוחות הברית והציווי על הקמת המשכן.

את פרשת משפטים קוראים בין התאריכים כ"ד בשבט-א' באדר, ברוב השנים הפשוטות (מלבד שנת השא) קוראים בה גם את הפרשיה הראשונה מ"ארבע פרשיות" – פרשת שקלים.

יש שנהגו לחלק את משפטים לשתי פרשיות – "משפטים" ו"ואם כסף תלוה". כך מובא בכמה וכמה ראשונים, וכן נהגו יהודי תוניסיה עד התקופה המאוחרת. אפילו בקהילות אלה, נהגו ברוב השנים לחבר את פרשיות אלו, ורק בשנים מצורת השג והחא נהגו להפריד פרשיות אלו במקום להפיריד מטות ומסעי. (ויקיפדיה).

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כניסת השבת:
ירושלים: 16:34
אלעד: 16:40
נתניה: 16:39
ביתר עילית: 16:44
פתח תקווה: 16:30
תל אביב: 16:50
חיפה: 16:34
באר שבע: 16:50
אילת: 16:44

יציאת השבת:
ירושלים, ביתר עילית: 17:48
פתח תקווה, אלעד, תל אביב ונתניה: 17:49
חיפה : 17:41
באר שבע: 17:50
אילת: 17:52
רבינו תם: 18:27

פרשת השבוע פרשת משפטים עוסקת בענפי משפט רבים בעיקר בדינים העוסקים בבין אדם לחברו. הפרשה מתחילה בחובת המעביד כלפי העובד והעובדת ממשיכה בדיני העונשין במישור הפלילי, תקיפה, חבלה של ממש, הריגה, גרימת מוות ברשלנות. ממשיכה אחריות בנזיקין, דיני השומרים, תביעה אזרחית נגררת לפלילים, שמירה על זכויות אדם והגנה על שכבות מוחלשות, גר יתום ואלמנה, נפגע עבירה. פירעון הלווה ודיני הוצאה לפועל למפגר בתשלום, דיני עדות, השבת אבדה, ועוד.

אחת הנקודות הרגישות בפרשה היא הגנה על זכויות אדם, התורה דורשת מאתנו שמירה יתרה על זכויות ובעיקר על הגר, היתום והאלמנה ובעיקר על השכבות המוחלשות סוציואקונומי, הגר, היתום האלמנה אשר אין להם משענת וגב חברי וכלכלי. וכן הלווה שאין ביכולתו הכלכלית להשיב את ההלוואה במלואה אלא בפריסת תשלומים רבים מעבר למסוכם ולכן נדרש הגנה יתירה.

על הגר נאמר "וגר לא תונה ולא תלחצנו כי גרים הייתם בארץ מצרים" אזהרה לא להלבין את פניו ולקנטר אותו-אונאת דברים ואזהרה על אונאת ממון. וכן ביתום ואלמנה נאמר "כל אלמה ויתום לא תענון", על אף שאנו מצווים על כל אישה ואיש בעניין הפרשה הדגישה התורה הגנה יתרה על האנשים המוחלשים ביותר. וכן הלווה נאמר "אם כסף תלווה את עמי את העני עימך לא תהיה לו כנושה ולא תשימון עליו נשך" המלווה מצווה לא לתבוע בחזקה אם הוא יודע שאין ללווה יציבות ויכולת כלכלית להחזר ההלוואה.

לפיכך, דווקא בימים הללו חורף סגרירי, שלג, קור, וכאשר הוירוס משתולל, יש לגלות יותר הגנה על שכבות מוחלשות. בברכת שבת שלום. שמחה כהן, עורך דין.

שמחה כהן עו"ד

(זמני כניסה ויציאת השבת באדיבות אתר ישיבה)

צוות אתר חדשות מבזק לייב – MivzakLive מאחל לעם ישראל שבת שלום!

Back to top button