בעשור האחרון: בת"א נפגעו יותר מפי 4 רוכבי אופניים מאשר בירושלים
בתחילת חודש נובמבר 2021 רכב דוד לויאל בן ה-64 על אופניו ברחוב יגאל אלון בראשון לציון. לויאל היה בדרכו חזרה לביתו לאחר אימון כושר לתחרות ספורט כשרכב נהוג בידי נהג צעיר פגע בו וברח מהזירה. לויאל בן ה-64 סבל מפגיעה קשה מאוד אולם למרבה הצער פעולות ההחייאה לא צלחו ומותו נקבע. דוד לויאל הוא אחד מתוך 11 רוכבי אופניים (רגילים) שאיבדו את חייהם בתאונת דרכים בשנת 2021.
11 רוכבי אופניים רגילים נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2021 לעומת חמישה שנהרגו בשנת 2020, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס. עוד עולה כי בשנת 2021 (ינואר- נובמבר) נפגעו בתאונות דרכים 222 רוכבי אופניים ומהם 76 נפצעו באורח קשה. מבין הרוכבים שנפגעו בעשרת חודשיה הראשונים של שנת 2021, 187 נפגעו בתחום העירוני, מהם חמישה נהרגו ו-57 נפצעו באורח קשה. ההערכה היא שישנם כמיליון רוכבי אופניים בישראל הנמצאים בסכנה יומיומית בכבישים בישראל. התשתית במקומות רבים אינה מותאמת ומונגשת לרוכבי האופניים והם נאלצים לסכן את עצמם בדרך לעבודה, לסידורים, לפעילות ספורטיבית ולבתי הספר ולרכוב בין כלי רכב ממונעים, משאיות ואוטובוסים.
– בתל אביב נפגעו פי 4.3 רוכבי אופניים בתאונות דרכים מאשר בירושלים: בתל אביב-יפו נפגעו 674 רוכבי אופניים בעשור החולף (2012-נובמבר 2021), מהם 13 רוכבים נהרגו. בשנת 2021 (ינואר נובמבר) נפגעו בעיר 60 רוכבים, מדובר בשנה בה מספר הנפגעים הגבוה ביותר זה ארבע שנים וזאת על אף שבשנת 2021 נספרו עשרה חודשים בלבד בשלב זה.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
-בירושלים נפגעו 156 רוכבי אופניים בעשור החולף (2012-נובמבר 2021), מהם שישה רוכבים נהרגו. בשנת 2021 (ינואר-נובמבר) נפגעו בעיר חמישה רוכבים.
-בפתח תקווה נפגעו 89 רוכבי אופניים בעשור החולף (2012-נובמבר 2021), מהם ארבעה רוכבים נהרגו. בשנת 2021 (ינואר-נובמבר) נפגעו בעיר שלושה רוכבים.
-בנתניה נפגעו 80 רוכבי אופניים בעשור החולף (2012-נובמבר 2021), מהם שלושה רוכבים נהרגו. בשנת 2021 (ינואר-נובמבר) נפגעו בעיר שלושה רוכבים.
– בבני ברק נפגעו 76 רוכבי אופניים בעשור החולף (2012-נובמבר 2021), מהם שני רוכבים נהרגו. בשנת 2021 (ינואר-נובמבר) נפגעו בעיר שבעה רוכבים.
-בראשון לציון נפגעו 66 רוכבי אופניים בעשור החולף (2012-נובמבר 2021), מהם שלושה רוכבים נהרגו. בשנת 2021 (ינואר-נובמבר) נפגעו בעיר שישה רוכבי אופניים רגילים.
– בחולון נפגעו 66 רוכבי אופניים בעשור החולף (2012-נובמבר 2021), מהם שלושה רוכבים נהרגו. בשנת 2021 (ינואר-נובמבר) נפגעו בעיר עשרה רוכבי אופניים רגילים, מדובר במספר הנפגעים הגבוה בעיר זה שש שנים וזאת על אף שבשנת 2021 נספרו עשרה חודשים בלבד בשלב זה.
-ברחובות נפגעו 64 רוכבי אופניים בעשור החולף (2012-נובמבר 2021), מהם עשרה רוכבים נפצעו באורח קשה. בשנת 2021 (ינואר-נובמבר) נפגעו בעיר שלושה רוכבים.
-ברמת גן נפגעו 62 רוכבי אופניים בעשור החולף (2012-נובמבר 2021), מהם רוכב אחד נהרג. בשנת 2021 (ינואר-נובמבר) נפגעו בעיר ארבעה רוכבים.
טיפים לרכיבה בטוחה:
– שימוש במיגון ראש: מחקרים מראים כי שני שליש מתמותת רוכבי האופניים היא עקב פגיעת ראש. ולכן, בכל רכיבה יש לחבוש קסדה רכוסה היטב, שמצליחה במקרים רבים למנוע פגיעות ראש ויכולה להיות ההבדל שבין חיים למוות.
-שימוש במגני גוף: לפני הרכיבה יש להצטייד במגני גוף כגון מגני ברכיים ומרפקים שיכולים לבלום את הפגיעה בעת התרחשות תאונה ולמנוע פציעה חמורה יותר.
– הקפדה על נראות טובה: בשעות החשיכה ובבקרים יש לרכוב עם בגדים זוהרים וכן להצמיד לאופניים ולקסדה מחזירי אור בכדי להבטיח שהרוכב יראה על ידי נהגי המכוניות.
– בחירת המסלול הבטוח ביותר – מומלץ לתכנן מראש את מסלול הרכיבה ליעד כך שזה יהיה המסלול הבטוח ביותר ולא המהיר ביותר – מסלול בטוח יהיה כזה שמורכב מכמה שיותר שבילי רכיבה יעודים וכמה שפחות רכיבה בכבישים ראשיים וחציית כבישים בכלל.
בשנת 2021 נהרגו 11 רוכבי אופניים רגילים, 14 רוכבי אופניים חשמליים וארבעה רוכבי קורקינטים חשמליים – שיחד הם 29 רוכבים הרוגים בתאונות דרכים. על מנת להילחם בתופעה ולצמצם את מספר הנפגעים, אור ירוק וקרן עזריאלי מובילות יחד את נושא קידום הבטיחות בקרב הרוכבים ובעיקר רוכבי הכלים חשמליים. במסגרת זו מתקיימות פעילויות הדרכה והסברה בדגש על קהלים בסיכון כבני נוער, קמפיינים ציבוריים להעלאת מודעות, קידום תשתיות וחקיקה בטיחותית.
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר: "לרוכבי אופניים אין שכבת הגנה כמו שלדת הרכב וחגורת הבטיחות ולכן כשרכב מתקרב לעברם במהירות גבוהה רבים מהם נפגעים באופן קשה ולעתים קטלני והם מצויים בסיכון ממשי לחייהם. האופניים הם כלי רכב שמסייע לשמירה על הכושר הגופני והבריאות, השימוש בו מצמצם זיהום אוויר, הם זולים ונגישים לרוב האוכלוסייה. ולכן חייבים להגן על הרוכבים ולאפשר להם לרכוב באופן בטוח. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים צריך לדאוג לתשתיות מתאימות ובטוחות לרכיבה, לסלילת שבילי רכיבה יעודים כפי שקורה בערים ובמדינות רבות בעולם. כשרוכב האופניים נמצא על הכביש בין משאיות, כלי רכב ואוטובוסים הוא מצוי בסכנה של ממש ועל כן חייבים לדאוג להפריד אותו מכלי הרכב שבכביש בהקדם, לפני שיפגע הרוכב הבא".