בריאותמבזקים

מחקר: עישון בהריון מעלה סיכון לתחלואה עינית ארוכת טווח של היילוד

מחקר חדש שנערך במרכז הרפואי סורוקה בשיתוף עם המחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון, שעקב אחרי רבע מיליון ילודים, מצא כי עישון בהריון מעלה סיכון לתחלואה עינית ארוכת טווח של היילוד ב- 40 אחוז לעומת ילדים שנולדו לאימהות שלא עישנו במהלך ההיריון.

״עישון בזמן הריון פוגע באספקת החמצן לעובר ומהווה גורם סיכון לסיבוכים מיילדותיים שונים כגון הפלות, בעיות בשליה, לידה מוקדמת ומשקל לידה נמוך מהרצוי. הסכנות שבעישון נמשכות גם לאחר הלידה כאשר הסיכון למוות בעריסה גבוה בערך פי 3 אצל ילדים לאימא מעשנת לעומת אימא שאינה מעשנת״, מסביר פרופ׳ אייל שיינר, מנהל מחלקת נשים ויולדות ב' במרכז סבן בסורוקה. כמו-כן, תינוקות שנחשפו לעישון בזמן ההיריון נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח מחלות מאוחר יותר בחייהם כגון אסטמה, השמנת יתר וקשיי למידה כגון הפרעות קשב וריכוז.

צוות החוקרים הרב מערכתי מהמרכז הרפואי סורוקה ומאוניברסיטת בן גוריון כלל את: פרופ' אייל שיינר מהחטיבה למיילדות וגינקולוגיה בסורוקה, ד"ר ארז צומעי, מנהל מחלקת עיניים בסורוקה ואת ד"ר תמר מהמחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

המחקר כלל כרבע מיליון ילדים עד גיל 18 שנולדו בבית החולים סורוקה בין השנים 1991- 2021, והם נבדקו האם אושפזו בשל תחלואה נוירולוגית במהלך התקופה של המחקר. ילדים שנולדו לאימהות מעשנות היו בסיכון פי 10 גבוה יותר לפתח הפרעות עיניים שונות לעומת ילדים לאימהות שלא עישנו בהריון.

פרופ' אייל שיינר. צילום: דוברות סורוקה

הממצאים הראו כי כ-% 1.4 מהילדים שנחשפו לעישון בהריון אושפזו במהלך תקופת המעקב בשל הפרעות הקשורות לעיניים, לעומת כ-1% אחוז מהילדים לאימהות לא מעשנות. גם לאחר נטרול משתנים כגון גיל האם, מחלות אימהיות – סוכרת או מחלת יתר לחץ דם הריונית, לידה מוקדמת או משקל לידה שעלולים להיות גורמי סיכון, עדיין נמצא כי חשיפת העובר לעישון אימהי מהווה גורם סיכון עצמאי לתחלואה עינית.

פרופ' אייל שיינר, מנהל מחלקת נשים ויולדות ב' במרכז סבן בסורוקה, אמר: "קשה להעריך את שכיחות העישון בהריון היות ומדובר בדיווח עצמי של ההרה ולא בבדיקה אובייקטיבית וייתכן ומדובר בהערכת חסר של הנתונים האמיתיים מעורכי המחקר. כמו כן, המחקר לא בדק את הקשר בין כמות החשיפה לעישון (מספר הסיגריות ביום) והתחלואה העינית אך ברור כי כל חשיפה, גם אם מדובר ״רק״ בסיגריה אחת ליום, מסכנת את העובר. על כן ההמלצה להפסקת עישון צריכה להיאמר ביתר שאת לנשים הרות״.

צילום: freepik

Back to top button