צרכנות

איך מטפלים במחלה חשוכת מרפא?

קרדיט תמונה FREEPIK

חולים המתמודדים עם מחלה חשוכת מרפא מחפשים מסגרת טיפול שתאפשר להם לשמור על איכות החיים ככל שניתן.
בשלב מסוים, כאשר נראה שאפסו הסיכויים להחלים מהמחלה, רבים פונים לשיטה של טיפול פליאטיבי – שיטה הוליסטית שמטרתה להקל על התסמינים הנלווים למחלות קשות.
בתקופה האחרונה, במיוחד מאז פרצה מגפת הקורונה, ישנה העדפה ברורה לקיום הטיפול התומך בחולים סופניים בסביבה המוכרת והבטוחה, בבית שלהם.
לייעל את איכות החיים בזמן שנותר
לטיפול רפואי, סיעודי ורגשי הניתן בבית יש יתרונות רבים על אחת כמה וכמה בתקופת המגפה:
ראשית, ניתן לצמצם ככל שניתן מגע וחשיפה לסביבות גדושות באנשים ובחיידקים היות והטיפול מתבצע בפועל בבית לרוב על ידי צוות קבוע.
הטכנולוגיה המתקדמת מאפשרת שימוש במכשור רפואי מתקדם גם בבתים של החולים וישנם טיפולים רבים שאפשר לקיים בבית.
שנית, על ידי כך שהטיפולים ניתנים בבית המטופל אפשר למנוע את טרטורו ממקום למקום ואת העייפות הכרוכה בהוצאת החולה ובהחזרתו הביתה לטיפולים המתבצעים במרפאות. נסיעות, עמידה בפקקים, המתנה בתורים. במיוחד בשלב זה של המחלה שרוב החולים מתקשים לעמוד בטיפולים בחוץ ובלוגיסטיקה מסביב.
יתרונות בולטים נוספים שכדאי להכיר כאשר שוקלים היכן ואיך לטפל בחולה סופני קשורים לאפשרות לשמר ככל שניתן את שגרת החיים של החולה ובני משפחתו – רוטינה המתאפשרת כאשר הטיפולים מתבצעים בבית וכן לאפשר לחולה לשהות בתקופה האחרונה בחייו במקום הטבעי לו.
הוספיס בית להקלה על חולים סופניים
במידה והחולה הוגדר כחולה סופני, שההערכה מצביעה על כך שלא נותרה לו יותר מחצי שנה לחיות,
הוספיס בית מהווה אלטרנטיבה להוספיס מוסדי בבתי אבות או במוסדות רפואיים.
מדובר בטיפול הנקבע על ידי צוות רפואי במעורבותם של אנשי מקצוע כמו עובדים סוציאליים. המטרה היא לבנות תוכנית טיפול המותאמת לצרכים ולרצונות הייחודיים של חולים במחלה חשוכת מרפא.
הטיפול מסייע למטופלים לחיות בנוחות האפשרית בצל המחלה הסופנית תוך טיפול ממוקד בתסמינים, שיכולים להיות פיזיים, רגשיים וחברתיים. למשל, הקלה על תסמינים של קוצר נשימה, הקאות, כאבי ראש ושרירים, ניהול ומעקב הטיפול התרופתי ומשככי כאבים בעת הצורך.
חלק בלתי נפרד מהקונספט של הוספיס בית קשור גם לסיוע רגשי לבני המשפחה המקיפים את החולה על מנת לעזור להם להתמודד עם הנושא ולגבש החלטות בנוגע לעתיד, לדעת את הזכויות ולנהל את הפרוצדורות הנגזרות מהמצב ובמיוחד בצליחת מנגנוני הביורוקרטיה המסועפים.
הוספיס בית יכול להתאים לחולים בעלי מחלה קשה שאינה ניתנת לריפוי כמו חולים אונקולוגיים, ALS, הסובלים מטרשת נפוצה, אלצהיימר, חולים במחלת כליות או ריאות.

טיפול כוללני ותמיכה בהתאמה אישית
הטיפול מוצע מסביב לשעון והינו טיפול כוללני בהתאמה אישית ומלווה בייעוץ רפואי, נוכחותם של אנשי סיעוד, פיזיותרפיסטים, עובדים סוציאליים על מנת לאפשר מענה כולל פיזי ורגשי בהתאם לאופי המחלה וסוג הטיפול הנדרש תוך התאמתו לפי התקדמות והסטטוס של המחלה.
מדובר בצוות רפואי וצוות טיפול פרטי הפתיחות והנגישות גבוהים כך גם הזמינות. אפשר להתייעץ בטלפון, להביא רופא הביתה, לקבל סיוע מאחות וכן לקבל הערכת מצב והכוונה כיצד לפעול מבלי לחכות זמן רב או להרגיש אבודים נוכח המצב.
הוספיס בית מאפשר לשמור על כבודו של החולה גם בימיו האחרונים כל עוד ניתן לקיים את הטיפול בסביבת המגורים באווירה חיובית ורגועה ככל שניתן במעטפת תומכת מכל הבחינות ובכל עת.
בני המשפחה אף הם נהנים מכך שיש גורמים מקצועיים שמלווים אותם בתהליך ובדרכי הטיפול מההיבט של בחינת אסטרטגיית הטיפול ומההיבט של קיום הטיפול בפועל.

Back to top button