מבזקיםפוליטי / מדיני

נדחו ההצעות להקמת ועדת חקירה על שימוש המשטרה בתכנת ריגול כלפי אזרחים

מליאת הכנסת דחתה הערב (רביעי), שורה של הצעות להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית הנוגעות להתנהלות המשטרה בדגש על השימוש בתכנת ריגול כלפי אזרחים ישראלים.

חה"כ משה גפני הציע להקים ועדת חקירה פרלמנטרית בעניין התנהלות המשטרה בשימוש בתוכנת ריגול כלפי אזרחים ולבחינת העלייה במקרי האלימות המשטרתית והפעלת כח כלפי אזרחים, והצעתו נדחתה ברוב של 10 תומכים מול 15 מתנגדים.

חה"כ משה ארבל הציע להקים ועדת חקירה פרלמנטרית בעניין שימוש משטרת ישראל בתוכנות ריגול ופריצה אחר אזרחים ישראלים ללא צו בית משפט והצעתו נדחתה ברוב של 10 תומכים מול 14 מתנגדים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

חה"כ מיקי זוהר הציע להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לבחינת האזנות הסתר לאזרחים והצעתו נדחתה ברוב של 10 תומכים מול 14 מתנגדים.

חה"כ עאידה תומא סלימאן הציעה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית בדבר שימוש המשטרה בתוכנות ריגול והצעתה נדחתה ברוב של 10 תומכים מול 14 מתנגדים.

בדברי ההסבר נכתב: "לאחרונה פורסם שהמשטרה ביצעה, לכאורה, שורה של האזנות סתר ופריצות למכשירים סלולריים של אזרחים ישראלים שאינם עבריינים או חשודים ללא צו בית משפט וללא פיקוח שופט כלשהו. השימוש בתוכנת פגסוס על ידי המשטרה והפריצה לטלפונים ניידים אינה חוקית ומחייבת חקירה מיידית, עמוקה ורצינית. שימוש בכלים אלו צריך להיעשות במקרים חריגים בלבד ולאחר קבלת כלל האישורים הנדרשים.

כמו כן בתקופה האחרונה אנו עדים לעלייה בשכיחותם של מקרים בהם שוטרים מפעילים כוח לא מידתי וללא עילה מוצדקת כנגד אזרחים. אלימות משטרתית שכזו מובילה לפגיעה בחפים מפשע ופוגעת קשות באמון הציבור במשטרה. במרבית המקרים, אוכלוסיות המיעוט והחלשים ביותר בחברה הם הנפגעים העיקריים, תפקיד המשטרה לשמור על הסדר ולהגן על הציבור מפני פשיעה.

התנהלותה הכוחנית של המשטרה כלפי אזרחים תמימים, והשימוש הלא מידתי בכוח הפכו דבר שבשגרה. על האזרחים להיות בטוחים כי לא מופעלת אלימות לא מידתית וכי המשטרה פועלת עבורם ולא נגדם, הישנות המקרים ואופן הטיפול בהם, התיעודים והעדויות, מעידים כי אין מדובר ב"תקלות" נקודתיות אלא בתוצאה של מדיניות מקולקלת או לכל הפחות רשלנית.

אבקש מהכנסת לאשר הקמת וועדת חקירה פרלמנטרית אשר תחקור את התנהלות המשטרה במקרים האמורים, שתבחן את השימוש בתוכנות הריגול, מי אישר את השימוש בהם ועל בסיס אילו קריטריונים, ואילו צעדים לנקוט נגד האחראיים למחדל. לא ייתכן שמשטרת ישראל תעשה דין לעצמה, תנהג בניגוד לחוק וללא פיקוח שיפוטי או מהותי כלשהו תוך פגיעה קשה בזכויות אדם."

חה"כ משה גפני: "התוודענו למצב שהוא בלתי נסבל במדינה דמוקרטית. אחרי הפרסום קפצו כמה קצינים במשטרה ואמרו שלא היה, שאין מציאות כזאת. והינה אתמול מתברר שזה כן נכון, משטרת ישראל האזינה ועקבה אחרי מי שאסור היה לה לעשות את זה, בניגוד לחוק. זה אירוע שיכול לדרדר את הדמוקרטיה הישראלית לתהום"

חה"כ משה ארבל: "תוכנות ריגול שעזרו לדיקטטורים ברחבי העולם לרגל אחרי האזרחים שלהם, סייעו גם למשטרת ישראל לרגל אחר אזרחים ישראליים, לסדום היינו. אפשר לתמוך בנורמליזיציה עם ערב הסעודית גם בלי להפוך לערב הסעודית."

חה"כ מיקי זוהר: "אם המדינה לא שומרת על החוק, למה מצפים מהאזרחים לשמור על החוק? הערך הדמוקרטי גובר גם על הרצון של אותו חוקר או אותו גוף כדי להביא להישגים אישיים"

חה"כ עאידה תומא סלימן: "חברת פגסוס הפכה אותנו לספר פתוח בפני זרועות השלטון, הם הפכו את העולם שבו כל אחד צריך לפחד שהטלפון שלו פרוץ עם כל הפרטים האישיים. מי שמכיר את הכיבוש הישראלי ואת הפרקטיקות שלו, יודע שריגול מההוס הזה היא מציאות החיים של הפלשתינים מאז שהומצא הפלאפון ועוד לפני."

סגן השר לביטחון פנים יואב סגלוביץ' השיב בשם הממשלה: "הפרסום העלה דברים בעיתיים לכאורה שמחייבים בדיקה, השאלה מה המתכונת לבדיקה. אני לא זה שעושה את הבדיקה אבל המעבר המהיר מטענה שצריכה להיבדק למסקנה, עובדה ופעולה, על זה אני שם סימן שאלה. מותר להאזין לעבריינים על מנת להגיע לאיסוף ראיות אפקטיבי, הטכנולוגיה השתנתה אבל החוק לא השתנה. השאלה אם מה שנעשה היה חוקי או לא חוקי, ללא קשר לכלי שבו נעשה השימוש. במקום שצריך להאזין לנבחרי ציבור שעברו עבירות, זה כלי חקירתי ראוי ונכון, המבחן הוא להשתמש בכלי כחוק."

עד הוסיף סגלוביץ' ואמר: "יש צוות שהוקם לבדוק את הנושא כולל אנשים מחוץ למשטרה. יש גם פיקוח פרלמנטרי דרך הוועדה לביטחון פנים שיכולה לעשות בדיקת עומק, גם אל מול הצוות של היועמ"ש ואנשיו." במהלך הדברים קרא לעבר סגן השר סגלוביץ' חה"כ יצחק פינדרוס: "אתה מייצג את הגוף הכי מושחת במדינת ישראל, אין גוף יותר מושחת".

צילום: דוברות המשטרה

Back to top button