מאמריםמבזקים

פרשת תרומה תשפ"ב – חיוב תשלומי מס במשפט העברי ובחוק

בהפטרה של פרשת השבוע מוזכר בין היתר אודות העובדה ששלמה המלך העלה את שיעור סכום המיסים שמחוייבים העם לשלם. "וַיְהִי הַמַּס שְׁלֹשִׁים אֶלֶף אִישׁ" (מלכים ה' כ"ז).

וכעת נדון –
1. האם בכלל יש חיוב עפ"י ההלכה לשלם 'מס' לרשויות, ולמה?
2. מהם סוגי המס שמחוייבים העם בתשלומו וכמה שיעור התשלום?
3. מה יהיה עונשו (אם בכלל…) של אדם המסרב לשלם 'מיסים'?
במשפט העברי ובחוק.

במשפט העברי:
ענין תשלומי מס לרשויות הוזכר כבר בימי אברהם אבינו, שבעת נצחונו במלחמה מול ארבעת המלכים, אזי כהוקרה נתן מרצונו למלך מס כתודה והוקרה.
ועוד הוזכר, שלאחר נצחון בני ישראל במלחמה מול מדין, אזי ציווה הקב"ה "והרמות מכס לה' מכל…" (במדבר ל"א כ"ח) כלומר שמחוייבים כל העם לשלם מס. בימי התלמוד היה מצוי כמה סוגי מיסים שנדרשו העם לשלם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

1. בזמן ביהמ"ק שהיה חיוב בהבאת בכורים (כל פרי ראשון שיוצא מהעץ/ מהעונה מחויב ליתן אותו בעל השדה לכהן). וכן את צמר הכבשים וחלקים נבחרים מהבהמה בעת שחיטתה, צריכים העם ללכת ולתתו לכהן כ"מעין" תשלום מס.
2. מס לצורך תחזוקת העיר ותושביה – בגמ' נכתב (מסכת בב"ת ז:) שכופין את האדם לשלם מס עבור צרכי העיר ותיחזוקה. ופסק השו"ע והרמ"א (חו"מ קס"ג א') שרשאים בני העיר לכפות על אדם שמסרב לשלם את תשלומי המיסים המיועדים לעשות חומה דלתות ומנעולים לעיר, וכל דבר ששימושיו הם לטובת הציבור, וכ"כ האגרות משה בספרו (אג"מ יו"ד א' קמ"ט).
3. מיסים לקופת המלך – כתבה הגמ' שאם היתה ספינה בדרכה להגיע לעיר בכדי לפרוק סחורות, ונקלעה לסערה ועמדה לטבוע, אזי מחוייבים כל בני העיר לסייע לה גם אם זה עולה ממון רב (מחשבון המיסים של בני העיר).

חיוב בתשלומי המס, ועונשם
פסק הרמב"ם (הל' גזילה ואבידה פ"ה הי"א) וז"ל – "המבריח ממכס עובר בגזל, מפני שהוא כגוזל את המלך, בין שהיה מלך גוי, ובין שהיה מלך ישראל" לכאורה מדברי הרמב"ם יוצא – שכל אדם שמעלים מס ולא משלם את תשלומי המס למדינה אזי הוא עובר בגזל. אך דעה זו היא שנויה במח' גדולה בין הפוסקים בדור האחרון – שלדעת החזו"א, מדינת ישראל אינה נקראת כ"מלכות" כהגדרתה בהלכה; הואיל וכל התיישבות העם בא"י נובעת מקיום ציווי התורה ואילו המדינה לא נוהגת כך, וממילא אין חובה ברורה לשלם מס למדינה.

ואילו לדעת הרה"ר לישראל לשעבר הגר"ע יוסף ז"ל בספרו (שו"ת יחוה דעת ה' ס"ג) מדינת ישראל נקראת כמלכות לכל דבר. וממילא כל מי שמעלים מס ולא משלם, אזי עובר כדברי הרמב"ם ב"איסור גזל דרבים" (יעויין בהרחבה בתשובתו שם). יודגש שלפי ההלכה, המחוייב בתשלום מס הוא מי שמתגורר בעיר מסויימת למעלה משנה ו/או שרכש דירה באותה העיר, אזי מחויב לשלם את מיסי העיר, ולסיום, יודגש מדברי המרדכי והמהר"ם מרוטנבורג (ב"ב רמ"ז תע"ה) שצריך אדם לשלם את תשלומי המס, גם אם בשביל זה יצטרך למכור את נכסיו.

בחוק:
יש הרבה סוגי מיסים שמחוייבים הציבור לשלם, אך המוכרים והנפוצים שביניהם הוא:
1. מס הכנסה – כלומר (עפ"י פקודת מס הכנסה), שיעור מס שמחויב כל אדם לשלם מסך הכנסותיו החודשיות (סעי' 121 לפקודה).
2. מס ערך מוסף (מע"מ) – זהו שיעור מס המחוייב בעת ביצוע עסקאות וכדו', ושיעורו עומד באזור 17%.
3. מס רווח הון – זהו מס הנגבה מכל ישות כל שהיא המוכרת נכס, בשיעור 15%-25% מערך התשלום שעלה מעת רכישת הנכס, עד למכירתו כעת.
4. מס שבח במקרקעין – זהו מס הנגבה עבור הרווח שיצא מההון שעלה מעת הקניה עד כעת במכירת הנכס, ושיעורו עומד באזור ה- 30% (חוק מיסוי מקרקעין תשכ"ג 1963).

בברכת שבת שלום. בן ציון כהן.

צילום: pixabay

Back to top button