חדשות הארץמבזקים

רשויות מקומיות יכינו בתי ספר לקליטת אוכלוסייה עם מוגבלויות במצב חירום

וועדת העבודה והרווחה החלה היום (ראשון) לדון בתקנות לנגישות פינוי אוכלוסייה וקליטתה במצב חירום, המסדירות פינוי אנשים עם מוגבלות. לדברי יו"ר הוועדה, אפרת רייטן-מרום (העבודה) אישור התקנות דחוף ביותר, ויסדירו את ההיערכות במצב שכזה – בפינוי מהיר ויעיל.

עו"ד יהודה מירון, נציג היועץ המשפטי במשרד הביטחון, הסביר כי במצב חירום כמלחמה, הצפות ורעידת אדמה, הכינה המדינה תכניות על פינוי אוכלוסייה מאויימת, וקליטתה במקום אחר כבתי ספר. בין אלו הוכנו גם תכניות לפינוי אנשים במסגרות טיפול ואנשים עם מוגבלויות המצויים בבתיהם. בין היתר הוכן דף המסביר את הפינוי, בצורה של ציורים ברורים, בסיסיים וחיוניים, המיועד למתקשים בהבנה או בהבעה. התקנות גם מסדירות מאגר מידע על אנשים אלו, שיוחזק ויעודכן ברשות המקומית, ומחייבות תרגול הפינוי. הוא הדגיש כי על כל רשות לאתר בשנתיים הקרובות מאגר של "מתקני קליטה" כבתי ספר, שישמשו לקליטת אוכלוסייה מאזור אחר. חלק מהמתקנים יהיו מונגשים לאנשים עם מוגבלויות. מתקנים אלו חייבים באישור משרד הביטחון.

היועצת המשפטית של הוועדה, נועה בן שבת, ציינה את נחיצות פינוי אנשים עם מוגבלויות לפני שאר האוכלוסייה, אלי שליין, מארגון זכויות הנכים, טען כי בהגדרות התקנות אין התייחסות למתמודדי נפש הרשומים במשרד הבריאות ואינם מוכרים ע"י הרווחה, וקרא לאחד את הרשימות. נציג משרד הביטחון הודה על ההערה והבטיח כי תטופל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לדברי גבי נבון, מנהל אגף נגישות בתחבורה הציבורית במשרד התחבורה, האוטובוסים בקווי השירות המצויים כיום בישראל יכולים להכניס רק כיסא גלגלים אחד, אך כמה עשרות הסעות ייעודיות לנכים, יכולים להסיע כ-10-5 מרותקים לכיסאות גלגלים. הוא שלל את האפשרות לפרק כיסאות אלו, כיוון שהתהליך ימשך זמן רב ויעכב את הפינוי.

ח"כ שירלי פינטו-קדוש (ימינה) קראה ללמוד מניסיונן של מדינות אחרות בעולם שעסקו בפינוי אזרחיהן, רפ"ק משה אלפנדרי, מהייעוץ המשפטי של המשרד לביטחון פנים, ציין כי בחירום תתגבר המשטרה את מוקד 104 של פיקוד העורף, אך אסף דואק, ראש מדור מכלולי שליטה במשטרה הוסיף, כי מוקדי המשטרה 100 ו- 110 ימשיכו לפעול כבשגרה ויספקו מידע משטרתי בלבד. ישראל אבן זהב, מפורום הארגונים למען נגישות, הזהיר מחוסר-הידע של האוכלוסייה המפונה על יעדי הפינוי ורפאל גולני, מנהל אגף שעת חירום במשרד הבריאות, התייחס לפינוי חולים בשעת חירום.

צילום: freepik

Back to top button