מעל 1000 פניות צרכנים על עסקים שסירבו להשיב את דמי הפיקדון
בחודש דצמבר 2021 נכנסה לתוקפה הרחבת חוק הפיקדון לכלל המשקאות הקלים במכלי משקה בנפח של עד 5 ליטרים. המשרד להגנת הסביבה והמועצה הישראלית לצרכנות פתחו עם הרחבת החוק מוקד פיקדון משותף, שאליו מוזמן הציבור לפנות במקרה של סירוב בתי העסק לקבל את המכלים הריקים. מספר המוקד: 03-5100190.
במלאת חודשיים להרחבת חוק הפיקדון למכלי משקה גדולים, דוח פניות הציבור של המשרד להגנת הסביבה והמועצה לצרכנות מראה, כי מתחילת דצמבר 2021 ועד היום פנו למוקד 1,176 צרכנים. 96% מהתלונות נמצאו מוצדקות, ונעשתה פנייה לבית העסק משום כך לשם טיפול באירוע. במקרים הנדרשים הפעיל המשרד להגנת הסביבה אכיפה באמצעות המשטרה הירוקה של המשרד מול מפרי החוק. כמו כן, חודדו ההנחיות החדשות מול בית העסק וניתנו החזרים הכספיים לפונה.
עיקר פניות הציבור הן בנושא של אי-קבלת פיקדון לבקבוק מסומן, אי קבלת הפיקדון במזומן וכן על הגבלת הימים והשעות לקבלת הפיקדון. עוד עולה מהנתונים, כי בתי העסק בעיר ירושלים מובילים מבחינה גיאוגרפית באחוז התלונות על בתי עסק שסירבו להשיב את דמי הפיקדון; אחריהם בתי העסק בתל-אביב, בני ברק ובית שמש.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
עיקר הפניות שהגיעו למוקד היו על סירוב לקבל בקבוקי פלסטיק של חצי ליטר; אחריהן בקבוקי זכוכית קטנים ופחיות; ובקבוקי פלסטיק של ליטר וחצי. מהדוח עולה, כי יום ראשון הוא הבעייתי ביותר לקבל החזר (24% מהפניות), ויום שבת הוא היום שבו מתלוננים הכי פחות – רק 3% מהפניות.
מאז הרחבת החוק מבצעת המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה הליכי אכיפה מול בתי העסק שמפירים את החוק. עד כה נבדקו 624 בתי עסק, 48 יבואנים , טופלו 196 תלונות ציבור וכן נמסרו 46 הודעות תשלום קנס. המשרד להגנת הסביבה ימשיך לאכוף את הוראות החוק, במטרה להקל על הציבור להחזיר את מכלי המשקה בהתאם לחוק הפיקדון. בהסתמך על הנתונים, המשרד יפעיל אכיפה ממוקדת על בתי העסק עליהם מתקבלים דיווחים על אי עמידה בהוראות החוק.