חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

השר כהנא מזהיר מפני השסע בציונות הדתית: "צועדים אל סף תהום"

השר לשירותי דת, מתן כהנא, השתתף היום (שני) בכנס ירושלים ה-19 של קבוצת "בשבע" במהלכו נשא נאום מטלטל על המגמות והתהליכים העוברים במגזר הסרוג. השר התייחס למגמת ההקצנה והפילוג המובלת על ידי הנהגת ישיבות הקו, והזהיר מפני השסע המעמיק בציונות הדתית. "בניה ובנותיה של הציונות הדתית, צועדים אל סף תהום הפלגנות", אמר השר כהנא.

"כוחות מתוכנו ממש, הפועלים כמשטרת מחשבות, שפוסלת כל עמדה שאינה תואמת את השקפתם", כך הגדיר השר את ההנהגה הדתית המובילה בידול וחרמות כלפי כל עמדה דתית שונה.

"עוד ועוד ציבורים ובתי מדרש מוצאים אל מחוץ למחנה, מוכרזים כמצורעים בני זמננו, ומוקעים כ 'מתיוונים', 'רבנים קטנים שמבלבלים את המוח', 'מגלים פנים בתורה', 'רפורמים' ו'מחריבי הדת היהודית'. אני מבקש להזהיר אותנו מפני מדרון הפלגנות אליו אנו מדרדרים. כפיית הגישה המחמירה ביותר, בבחינת "כזה ראה וקדש", גורמת לתוצאות קשות: פגיעה בזהות היהודית של המדינה, שנאה גוברת ליהדות ושסע מעמיק והולך בעם היהודי. רבותיי, גבירותיי, מכובדי כולכם – ההקצנה שעוברת הציונות הדתית מפצלת את עם ישראל,״ קרא השר כהנא בכאב.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

במסגרת תיאור ההדרדרות שהובילה אל המצב הנוכחי אמר השר: "אנו מוצאים את עצמנו במצב בו המצפן הדתי שלנו מכוון רק לבית המדרש שנמצא על קצה הסקאלה המגזרית בכל נושא, ביישור קו כמעט מושלם עם תפיסות העולם החרדיות, כאשר מעל כולן עומדת הגישה של "הכל או כלום". המאבק על הנרטיב המגזרי, כבר יצא מגדרה של מחלוקת לשם שמים והפך למחלוקת הקורעת את העם. ממש כפשוטו".

השר כהנא התייחס גם לאיומים לפתוח ספרי יוחסין בתגובה לחוק הגיור אותו הוא מקדם ואמר: "האיום להקים ספרי יוחסין על כל שינוי פרוצדורלי, ואני מדגיש- פרוצדורלי בלבד, אותו אני מבקש להוביל בגיור ההלכתי על מנת להשיב אל הבית היהודי רבבות צאצאי זרע ישראל. יהודים יחקקו יהודים בספרי יוחסין. האם נטרפה דעתנו? כיצד אנו מישירים מבט אל מציאות שכזו מבלי שרגלינו רועדות". עוד הוסיף: "היום, כל ניסיון לעשות דברים אחרת מסומן באופן מיידי כניסיון רפורמי, המובל על ידי 'מתייונים, אנטיוכוסים, צדוקים', שמונעים ממטרה אחת והיא הרס היהדות".

על הדרת הדעות השונות במגזר וביזוי כבודם של הרבנים התומכים במהלכיו אמר השר כהנא בכאב: "לא פעם מטיחים בי כיצד אני מעז לצאת נגד כל עולם התורה. אני שואל את עצמי, ישיבת הר עציון זה לא עולם התורה? וישיבת עותניאל? ורבני צהר אינם עולם התורה? וישיבת הר ברכה? וישיבות נוספות וארגוני רבנים נוספים?", מאות רבנים שכולם מוכוונים לאמיתה של תורה, אבל לא מיישרים קו עם הקו, הם לא עולם התורה?!".

בסוף דבריו ציין השר: "אני גאה מאוד בתהליכים שהצלחנו להוביל בזמן הקצר הזה. חלומות רבים אותם העזנו לחלום בבתי המדרש, הופכים למציאות. במהלך הדרך ימשיכו ויצופו מחלוקות, את כולן נמשיך לנהל מתוך אחריות ואהבת ישראל".

השר פנה אל רבני המגזר כולו ואמר: "רבנינו, גדולי דורנו, סיפרתם לנו שהתפקיד שלנו הוא להיות המקף- לחבר את עם ישראל לחיים של תורה ועבודה. תחת הייעוד הזה, תחת השליחות הזו, יצאנו חברי ואני להפיץ את הבשורה. כל אחד במרחב הפעולה שהתאים לאופיו ויכולותיו. הראינו שאפשר גם וגם. גם ללמוד תורה וגם לשרת בצבא. גם להצטיין ולהוביל בחיי המעשה וגם להיות יראי שמים. לא להסכים, אבל להלחם כדי שנשאר אחים. אבל אתם רבותינו, מתי תחיו בשלום זה עם זה?".

את חתימת נאומו הקדיש השר לבקשת סליחה ומחילה מהרב מלמד לאחר אירוע סוף השבוע: ״אני עומד כאן היום ומבקש ממך, הרב אליעזר מלמד, סלח לנו, מחל לנו. הדברים שכוונו אל הרב בסוף השבוע האחרון, הוטחו בכולנו,״ אמר השר.

צילום: חיים טוויטו

Back to top button