מבזקיםמשפטי/פלילי

דו"ח המבקר: 1 מכל 10 בני נוער חווה בריונות ברשת

דו"ח מבקר המדינה שפורסם היום (שני) מעלה כי כ-20% מכלל הסרטונים המיניים נוצרים בידי קטינים. מדובר על עשרות אלפי סרטונים בשנה, וכל זה קורה בזמן שהשהות מול המסכים גברה בשנתיים האחרונות. 70% מהילדים ובני הנוער שנפגעו ברשת, לא דיווחו על כך לאיש, כ-17% מהפוגעים הם קטינים ו60% מהתיקים נסגרו, מרביתם בעילה של "עבריין לא נודע". עוד עולה כי אחד מתוך עשרה בני נוער חווה בריונות ברשת, המוקד המשטרתי לא מוכר לבני נוער ולא נגיש, וחצי מקורבנות עבירות המין באינטרנט בני 12-14.

בנוסף, דו"ח מבקר המדינה מציין שבמרבית המקרים (בין 80%-100%) החברות מפרות את חובתן ליידע את המנויים שלהן, על אפשרותם לקבל שירות סינון תכנים ללא עלות, ועל עלייה חדה בשימוש באפליקציות שמספקות הכנסה עבור יצירת תכנים מיניים אצל ילדים ונוער.

אוהד עזרן, ממייסדי 'הפורום הדיגיטלי' למוגנות ילדים ברשת, ומי שהשתתף בוועידה עם מבקר המדינה לקראת פרסום הדו"ח, הגיב לדו"ח: "הדוח הזה צריך להדיר שינה אצל הורים ומורים כאחד. המבקר מצביע על שורה של כשלים שהיו ידועים למקבלי החלטות בנוגע למוגנות ילדים ברשת, ושהטיפול בהם הוא רשלני ופושע. גיל החשיפה המוקדם, מכשירים שאינם מוגנים, חוסר בהכשרת מורים והורים, והרשלנות של חברות הסלולר מופיעים פעם אחר פעם בדו"ח."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עזרן הוסיף: "זה כבר עבר את שלב הצריכה של חומר פורנוגרפי על ידי קטינים. אלא מדובר על יצירה ושליחה של חומרים פורנוגרפיים על ידי קטינים. קרוב לחמישית מהפוגעים ברשת הם קטינים. אלו ילדים שמצלמים את חבריהם במצבים אינטימיים ושולחים לאחרים. מדובר על עשרות אלפי סרטונים בשנה. זוהי מגיפה שקטה, הפושה בכל חלקי החברה הישראלית, כשנבחרי ציבור מודעים במשך שנים לנתונים ומעלימים עין. המבקר מצביע פעם אחר פעם על החלטות ממשלה שלא יושמו ולא נעשו עמם דבר. עכשיו זה מתפוצץ לכולנו בפנים. ללא התייחסות ברורה לנושא ההתמגנות הטכנולוגית וקביעתו כברירת מחדל אצל ילדים לא יהיה שום שינוי בנושא. תוכניות חינוך הן טובות, אבל לא ייתנו מענה הולם. בדיוק כשם שבתאונות דרכים, סמים ואלכוהול, יש רגולציה מובהקת".

יוסף שפייזר, ממייסדי 'הפורום הדיגיטלי' אמר: "זהו דו"ח תקדימי בהיקפו ובנתוניו. לאור חריפות הממצאים, המבקר ביקש מאיתנו באופן אישי לעשות ככל שביכולתנו כדי להביא את הדברים לידיעת הציבור. יש כאן עבירות שיימינג, ושיימינג מיני, לרבות עלייה חדה בשימוש באפליקציות שמייצרות הכנסה מתכנים מיניים אצל ילדים ונוער. הורים ומורים חייבים לדרוש התמגנות טכנולוגית מקצועית כברירת מחדל אצל ילדים ונוער. זוהי מגיפה שקטה שמתרחבת לכל בקרב כל ילדי ישראל, בכל המגזרים ובכל הגילאים".

צילום: pexels

Back to top button