כלכלהמבזקים

עובדים זרים מנפאל לא מגיעים לישראל בשל סכסוך עבודה במשרד החוץ

בדיון בוועדה לעובדים זרים שהתקיים היום (שני) ועסק בהשתלבותם של עובדים זרים מנפאל, אשר החלו להגיע לישראל לצורך עבודות סיעוד בבתי אבות ומוסדות סיעודיים, אמרה יו"ר הועדה, ח"כ אבתיסאם מראענה, כי על משרד החוץ לפתור בהקדם את סכסוך העבודה במשרד ולחדש את מתן אשרות הכניסה של העובדים הזרים הנפאלים הממתינים לתחילת עבודתם.

מנהל רשות האוכלוסין, הגירה ומעברי הגבול, משה נקש ציין כי מדובר בעיכוב של כ-600 עובדים מנפאל. והוסיף כי "גם מול חברות תעופה יש קושי בכמות הטיסות. אנחנו עושים מאמצים להגדיל את כמות הטיסות ואת מספר העובדים."

לאור המחסור החמור בעובדים זרים במוסדות הסיעודיים, ובייחוד מאז החלה מגפת הקורונה, החלו להגיע לישראל בשבועות האחרונים מספר מאות של עובדים זרים מנפאל האמורים לתגבר את המערך הקיים. עד כה החלו את עבודתם 300 נפאלים, והצפי הוא 1000 עובדים בסך הכל. העובדים שמגיעים מחוסנים מפני הנגיף, ואף נדרשים לבידוד של שבוע לפני תחילת עבודתם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מנכ"ל אב"א-איגוד בתי אבות, יולי גת : "העובדים הקיימים עובדים שעות נוספות רבות. מבקשת לקבל אישור להגדיל את כמות העובדים המגיעים בכל פעם ל 150 עובדים בכל טיסה".

בהמשך הדיון עסקה הועדה בנושא משבר כוח האדם במסגרות הדיור התומך ובמרכזי היום לאנשים עם מוגבלויות.

יו"ר הוועדה, ח"כ מרעאנה, אמרה: "המקומות האלה מקבלים בפועל פחות תקנים ממה שהוקצה להם. פניתי לשר הרווחה בנושא, מדוע הוא לא ממליץ ובמיוחד לאור הסיפור הטרגי בבני ציון. האם המחסור בעובדים הופך אותנו לחברה שלא רגישה לחבריה בעלי המוגבלויות. השר ענה שהבעיה היא לא במחסור בכוח אדם, יש בעיה של תקציב ומשכורות

יולי גת ציינה: "יש כרגע מוסדות שלא יכולים להזמין עובדים זרים בגלל החלטת ממשלה. הממשלה החריגה מוסדות כמו שיקום, תשושי נפש וסיעודי מורכב שדווקא שם צריך עובדים נוספים באופן דחוף"

מנהלת המחלקה המשפטית באקי"ם עירית גזית הוסיפה:" אנחנו מתקשים לגייס כוח אדם מקומי, גם כשהעלינו את השכר וכשנפתחו מסלולי הכשרה. זה לא מספיק לנו ואנחנו צריכים תגבור של עובדים זרים".

לשאלת יו"ר הועדה האם יש נטישה של עובדים, ענה שלמה מרמורשטיין מעמותת עלה: "עובדים מרווחים כשני שקלים מעל שכר המינימום בסך הכול. בעבודה שיש בה כובד אחריות. אנחנו במשבר עצום. אנחנו מזלזלים בקדושת החיים. העובדות מגיעות לאחר משמרת והן שחוקות, חסרות סבלנות ועייפות ממשמרת קשה".

מנהלת תחום עבודה סוציאלית במשרד העבודה והרווחה מיכל חפץ: "בכל שנה אנחנו מנסים להגדיל את מספר ההכשרות כמה שאפשר גם למסגרות של אוטיזם ושיקום. הקורונה העצימה את הנושא של מחסור בכוח אדם. לא מכירה את דעת השר לגבי שאין מחסור בכח אדם .בשנה שעברו היו 7 קורסים, אבל עדיין יש עובדים שעוזבים את העבודה. אנחנו עדיין זקוקים לעוד עובדים".

לגבי העסקת עובדים פלסטינים אמר מנהל רשות האוכלוסין, הגירה ומעברי הגבול, משה נקש כי ישנה מכסה של 1000 עובדים פלסטיניים שניתן להשתמש בהם, ובזמנים של סגרים יש לעובדים גם אישורי לינה. יולי גת הוסיפה בעניין כי "חשוב להדגיש שמדובר רק בעובדים גברים ולא נשים, ויש צורך גם בנשים" והוסיפה שהעובדים הפלסטינים מתאימים בעיקר למוסדות גדולים ולא לקטנים"

ח"כ מרעאנה סיכמה ואמרה: "בנוגע למחסור בכוח האדם במוסדות לבעלי מוגבלויות, הוועדה מבקשת לקבל בתוך שבועיים ממשרד הרווחה את עמדת המשרד בנוגע לסוגיית המחסור בעובדים במסגרות אלו, והאפשרות לצמצם את המחסור בעזרת שילוב עובדים זרים במסגרות, בסיוע ובטיפול באנשים עם מוגבלות במצב סיעודי. משרד הרווחה יעביר נתונים לוועדה לגבי ההכשרות – כמות המטפלים היוצאים להכשרות, כמה זמן כל הכשרה לוקחת, עלויות, איך זה ישפיע על שכר המטפלים וכו."

צילום: freepik

Back to top button