צרכנות

"הסדנה" שירותי פסיכולוג ברחובות – איך לדבר על אמא שלי יעזור לי?

לפסיכותרפיה וטיפול פסיכולוגי יש דימוי בעייתי-של נבירה בעבר, חיטוט בפח הזבל של זכרונות ישנים ולא נעימים. לא פלא שאנשים רבים נרתעים מכך.

"אני צריך עזרה ושינוי בחיים שלי היום, אני לא רוצה לנבור בהיסטוריה עתיקה. לא נמאס לאנשים לחטט בפופיק שלהם ולחשוב שזה מרכז העולם?".

טיפול נפשי – פסיכולוג ברחובות

הטיפול הפסיכולוגי השתנה מאוד מאז ימיו של פרויד. צמחו מאות סוגים חדשים של טיפול, (יש למעלה מארבע מאות סוגים של פסיכותרפיות רשומות).

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אבל חלק מהותי מהתובנות של פרויד נשאר רלוונטי גם בחיינו העכשווים.

פסיכולוג קליני בטכניקה פסיכודינמית מתעניין בעבר באותם מובנים בהם הוא משפיע ומעצב את ההווה של האדם, את הדרך שבה הוא רואה, מפרש, ומגיב למה שקורה לו כיום -בחיים שלו.

אני אמנם שואל על העבר. על אמך ועל אביך, המשפחה והחברים – אבל בהקשר של מה שמתגלה כעת, בחייך ובקליניקה.

אני מתעניין בעבר רק כפי שהוא חי עדיין בהווה, משפיע עליו, ויוצר אותו.

למעשה טיפול נפשי עוסק יותר מכל דבר אחר בהשתחררות מהעבר כדי שנוכל לחיות בהווה ובעתיד שלנו. הוא מפנה אותנו להווה.

טיפול בסוגים מסוימים של פוסט טראומה (ובמובן מסוים הכל הוא פוסט טראומה) למשל מלמד אותנו איך לשכוח ולהשאיר מאחור את מה שהגוף והנפש שלנו מסרבים לשכוח.

פסיכותרפיה וטיפול פסיכולוגי
פסיכותרפיה וטיפול פסיכולוגי. קרדיט: freepik

"הסדנה מציעה מגוון שירותי פסיכולוג ברחובות ,בנושאי דיכאון, פוסט טראומה, חרדה, קשיי הסתגלות, ועוד.

לכולנו יש דפוסים, צורות התנהגות מסוימות. חלקן קשור לאופי וטמפרמנט שנולדנו עימם, לגנטיקה שירשנו.

אבל חלקן קשורים גם לדרך שבה פגשנו את החיים והמציאות , לחוויות, לטראומות, ולצורה שבה למדנו להתנהג, להגיב ולהרגיש..

כן, גם הצורה בה אנו מרגישים היא תוצאה של סוג של למידה.

כדי להתמודד עם העולם המסתער עלינו, בהולדתנו- אנחנו יוצרים סוג של מסננים, או חלונות ודלתות, מה יכנס ומה לא? ובאיזו דרך? איך לקבל את הדברים שיאפשרו לנו לחיות. מזון, חום, בית- מה שילד ותינוק זקוקים לו. אנחנו מחפשים דרך לשרוד בעולם לתוכו נולדנו.

המסננים או הדפוסים הללו שנוצרו בפגישות הראשונות שלנו במציאות – ודרך האנשים המשמעותיים שהם אלו שגידלנו אותנו , חיוניים לנו. אבל לפעמים הם לא עובדים לטובתנו, ולא מותאמים למציאות.

הפסיכותרפיסט מנסה להקשיב ולראות את הצורה בה אנו מתנהגים, ואם היא "תוקעת" או הרסנית ופוגעת בנו, להראות לנו כמה ההרגשה או התגובה אינה מתאימה להווה שלנו. לפרק ולהחליף אותה בהתנהגות או הרגשה "נכונה" יותר. זה כמובן תיאור פשטני מאוד.

החיים הרגשיים והמציאותיים שלנו מסובכים הרבה יותר, קשה ללמוד איך להרגיש אחרת. אנחנו לא יכולים להחליף חלקים נפשיים בתוכנו, עוד לא מצאו את הדרך לעשות השתלת אישיות. ואין בפשטות דבר כמו "הרגשה נכונה".

התהליך הפסיכולוגי של שינוי-הוא מורכב, אורך זמן ומחייב מאמץ ועבודה. אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הצלחת טיפול פסיכולוגי, ולא משנה באיזו סוג נבחר- הוא הקשר שנוצר בין המטפל למטופל. היכולת שלהם לבנות אמון רגשי בניהם ולעבוד יחד, לסמוך זה על זה- יכולת זו היא מהותית.

אני חושב על זה כעל טיפוס מתהום. קודם כל עתה אני צריך שבכלל תיתן לי להיכנס לתהום שלך. במקומות הכואבים והעמוקים באמת שלנו, אנחנו בודדים מאוד. לתת לאדם אחר להיכנס. לחשוף את עצמך בפניו. לשבת יחד, לחוות את התהום הרגשית יחד-זו הדלת והפתח המבחן, דרכו אבחן כמי שאת/ה נותנים בו אמון.

האם תיתן לי לפגוש את התהום שלך? את הכאב שלך? זו השאלה הבסיסית והחשובה ביותר להתחלת תהליך טיפולי. יש הרבה שאלות נוספות ותשובות נוספות שנצטרך לספק בתהליך. אבל אם תסמוך עלי מספיק כדי שנקשר בחבל בטיפוס, יש לנו סיכוי.

טיפול פסיכולוגי
טיפול פסיכולוגי. קרדיט: freepik

מספר אלייקים פסיכולוג קליני ברחובות – העובד ב"סדנה": אמה של רוני פנתה אלי, רוני היא נערה בגיל ההתבגרות, לכאורה יש לה הכול. היא יפה ועם חברים רבים, היא מצליחה מאוד בלימודים.

לפני כשנתיים היא נרשמה לחוג התעמלות אומנותית למרות שקודם לכן לא התעניינה בספורט. עכשיו החלה מפתחת הפרעת אכילה קשה. אימה חושבת שזה קשור לחוג. משקלה ירד בצורה קיצונית, היא הפסיקה ללכת לבית ספר.

סוף השנה מתקרב ואמה מוטרדת מכך שאם היא לא תיגש לבחינות זה יהרוס את עתידה.

בשיחה עם רוני התברר שהאווירה בבית קשה כבר שנים, הוריה ששניהם בתחום ההייטק, שוקלים גרושים שנים רבות. חלק ממאבק הכוח נעשה דרך רוני והקשר איתה. שניהם תובעים אותה לעצמם.

הם שמחים בהצלחה שלה, אבל יותר מכך חרדים בצורה קיצונית מכל כישלון שלה, המסמן עבורם את תחושת הכישלון של נשואיהם ושל עצמם.
רוני בת יחידה.

אביה של רוני מצטייר כאדם נוקשה, שאפתן ופרפקציוניסט- הוא החליט שביתו תהיה טייסת. בשיחות עימה, התברר איזה עול לוקחת רוני על עצמה כמרכז המאחד את המשפחה ואת עתידה, (במובן מסויים כולנו עושים זאת, מטילים על ילדינו את עול העתיד בו אנו רוצים).

כשאלתי את רוני מה יקרה אם תיכשל ולא תהיה טייסת-היא נראתה מבוהלת. (למעשה השאלה הייתה במצבה הנוכחי-אם בכלל תגוייס). הרעיון שתאכזב את אביה הטיל עליה אימה אמיתית.

אנחנו חיים בעולם של הפרעות אכילה. כולנו במידה זו או אחרת- שם.

טיפול בהפרעת אכילה מורכב ומערכתי ונעשה לאורך זמן. הוא מערב טיפול משפחתי ולעיתים סביבתי. (במקרה הזה בית הספר והחוג).

הפרעות אכילה הן לרוב סוג של מחלות כרוניות, בדרך כלל -לא מחלימים מהן לחלוטין. אבל ניתן לשלוט בהן במידה רבה ולנהל אותן . הפרעות אכילה יותר משהו ביטוי ליחס לאוכל -הן ביטוי לצורך בשליטה.

הפרעות אכילה
הפרעות אכילה. קרדיט: freepik

במובן מסוים מאוד הפרעת האכילה של רוני היתה הקול של חלק בריא בנפשה שביקש להשתחרר מעול הציפיות ממנה.
הוריה של רוני אוהבים אותה, הם רוצים באושרה. שהצגתי בפניהם את החוויה הרגשית של רוני, הם נבהלו. בבחירה בין אובדן וסכנה לחייה של רוני לבן השאפתנות שלהם – הם בחרו בצורה חדה באושרה של רוני.

הורדת הציפיות וביטויי האהבה והקבלה שרוני קבלה היוו סוג של עזרה ראשונה נפשית. בהמשך היה עלינו לעבוד בצורות שונות על הדרכים בהן רוני חושבת על עצמה ועל היחסים עם האנשים סביבה. רוני היא דמות בדיונית המבוססת על מקרים אופיינים רבים. ה"סדנה" מספקת טיפולי פסיכותרפיה ברחובות.

Back to top button