מבזקיםפוליטי / מדיני

"אל תגידו למה אי אפשר להקים שדה תעופה בנבטים, תגידו איך אפשר"

ועדת החוץ הביטחון של הכנסת, בראשות חה"כ רם בן ברק, קיימה היום (שלישי) דיון על "היבטי ישימות לשדה תעופה בינלאומי אזרחי במרחב נבטים שבנגב" – דיון מהיר על פי הצעת חברי הכנסת מיכל רוזין, צבי האוזר, רון כץ ואמילי מואטי.

יו"ר הוועדה פתח את הדיון ואמר: "הועדה התכנסה הבוקר לא בכדי לבדוק את החלופות האפשריות, לשם כך קיימת ועדה בראשות משרד התחבורה, ואני מודע לעבודתה היסודית. הדיון היום בא להבין מה הבעיות בהקמת שדה תעופה בנבטים ואיך אפשר לפתור אותן. הוועדה בראשותי רואה את הקמת שדה התעופה בחשיבות לאומית גבוהה ואנו נדון בנושא עד קבלת ההחלטה שתיטיב עם שמירה הן על הביטחון והן על רווחת התושבים."

ועדת חוץ וביטחון
צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ

ח"כ רוזין: "הממשלה סוף סוף החליטה על ביטול אפשרות הקמת שדה בעמק יזרעאל, ויש תמיכה גורפת של כל השלטון המקומי בדרום להקים שדה בנבטים. הם רוצים זאת, ואני מבינה שלגופי הביטחון יש התנגדויות לכך. כיום אנו כבר יודעים להסתכל על ביטחון בצורה הרחבה, ביטחון תזונתי, נושא האקלים, וגם קידום הנגב וכלכלתו, ושקט לאזרחים שלא יהיו להם טיסות מעל הראש, אלה שיקולים שיש לשקול, יחד עם שיקולי הביטחון 'הקלאסיים' שנשמע ודאי בהמשך."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עילם שגיא, משנה למנכ"לית משרד התחבורה והעומד בראש הוועדה לבחינת החלופות: "יש מגוון שיקולים בבחירת שדה תעופה. התשתית האווירית של הגעה ויציאה, נגישות תחבורתית, שיקולי כלכלה, תכנון ובנייה וכן סביבה. אנחנו התבקשנו לבחון את כל החלופות האפשריות, ולהביא להחלטת המחליטים אף יותר מחלופה אחת אם קיימת. אנו לומדים את כל החלטות העבר בנושא ונימוקיהן, וכל מיקום נבחן, כולל אפשרויות הרחבות שדות תעופה קיימים, ואנו צפויים להביא את הצעותינו עד חודש יולי."

ועדת חוץ וביטחון
צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ

יואל פלדשו, מנהל רשות התעופה האזרחית: "המרחב האווירי הישראלי הוא המורכב בעולם, בשל הצורך לנהל מרחב אזרחי ומרחב צבאי בכזו קירבה, וזאת אמר לי המקביל שלי בארה"ב. חשוב לזכור שהמרחבים האוויריים, עם מגבלותיהם, יכולים ליצור מצב ששני שדות תעופה לא ייצרו נפח תעופה כפול, ואחד ועוד אחד לא יהיו שווים שניים אלא פחות. בדיון שעלה בין רמת דוד לנבטים, ההגדרה הייתה לשדה תעופה של טיסות לואו קוסט, או מטוסים צרי גוף, וזה משפיע גם על השיקולים הכלכליים. פתאום יש הרבה יותר השפעה לכדאיות הטיסה, לאורך מסלול הטיסה, ומשם לאפשרות שבכלל חברות יבחרו לטוס לשדה ורק אז שדה כזה יוכל לתרום כלכלית לסביבתו."

שגיא: "בוחנים כעת את צרכי התעופה גם ל-40 שנה קדימה ואף יותר, והבחינה אינה מוגבלת רק למטוסים צרי גוף."

אלכס גן, ראש המטה המקצועי במועצה אזורית עמק יזרעאל: "יואל צודק בדבריו שהבעיה מורכבת, אבל פתירה. חיל האוויר הוא גוף מדהים, ואם היו אומרים לחיל האוויר שזו המשימה הלאומית וזו הפקודה, אז הוא היה אומר כן אני אעשה את זה, אבל זה המחיר. פשוט צריך להבהיר שזו ההנחיה."

עידו גרינבלום, ראש המועצה המקומית קריית טבעון: "הדיון מוכיח את הטענה המרכזית שלנו שחיל האוויר ומשרד הביטחון נאבקים בכל כוחם כנגד הקמת שדה בדרום בניגוד להנחיות הממשלה. על חברי הכנסת לדרוש ממשרד הביטחון תשובות ברורות בנוגע לאיך ניתן להקים שדה בדרום. אנחנו מדינה שיש לה צבא ולא להיפך – מי שיקבע אלו חברי הכנסת וממשלת ישראל. מצופה משר הביטחון ליישר קו ולדרוש מהפקידות המקצועית במשרדו לשתף פעולה ולא לגרור רגליים."

ועדת חוץ וביטחון
צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ

צביקה קרמן, ראש חטיבת תכנון במשרד הביטחון: "הניתוח שלנו מצביע על היעדר יכולת של חיים בצוותא בנבטים, בין תעופה אזרחית וצבאית."

יו"ר הוועדה שאל את קרמן: "האם התבצעה עבודה כלשהי במשרד הביטחון שבאה לבחון איך כן מבצעים את ההנחיה לשדה בנבטים, או רק כזו שמטרתה להגיד למה לא". קרמן השיב: "לא."

אלון ישעיהו, נציג שר הביטחון בוועדות התכנון: "ההתנגדות לנבטים היא לא עקרונית אלא בשל משמעויות, ואם מדינת ישראל תקבל החלטה למרות המשמעויות, אנחנו חיילים ונבצע. לנו בשום שלב לא נאמר שהמדינה הולכת על נבטים וזהו. עילם מוביל עכשיו בדיקה בוועדה שלו עם חשיבה של יציאה מהקופסה ואנחנו בשיתוף פעולה מלא עם הצוות. בסוף יש פה פיזיקה, שההנחיות הבינ"ל לתעופה אזרחית הן שמטוס צריך חמישה מייל פנויים מכל צד שלו, ואילו בין נבטים לחצרים יש רק תשעה מייל. במצב הזה שר הביטחון מתנגד לחלופת נבטים, אבל אם מדינת ישראל תקבל החלטה אחרת, לאחר ששקלה את כל המשמעויות, נבצע."

ח"כ רוזין: "אתם לא מציגים חלופות של ממש אלא רק שזה בעייתי וזה פוגע בביטחון, ואז אנשים מפחדים לגעת בזה. אנחנו רוצים שדה תעופה נוסף בנגב, אז תגידו איך כן מיישמים זאת."

שגיא: "אלון מדבר על שיתוף פעולה מלא עם בחינת החלופות, אבל לא פירט למשל מדוע הסקר הסביבתי כן התקדם סביב חלופת רמת דוד אך לא סביב חלופת נבטים."

יו"ר הוועדה ביקש הברה לעניין וצביקה קרמן השיב כי, "לא בוצע סקר סביביתי נוכח זה שנתוני הסקר האזרחי שביצעו כבר הראו שלא ניתן לקיים חיים בצוותא בין השדה האזרחי לבסיס הצבאי." יו"ר הוועדה העיר: "משמעות התשובה שאתם החלטתם בעצמכם שלא יהיה שדה בנבטים."

ח"כ נירה שפק: "אזרחים שומעים את הדיון, ומה שהם שומעים זה שמדינת ישראל אמרה משהו ואתם אומרים 'אז אמרה'. תראו שבחנתם בהגינות דפוסי פעולה, ואז תביאו להחלטה של מקבלי ההחלטות. אין לכם את הסמכות לעשות סינון אלא לתת לנו בסיס נתונים מלא כדי לקבל החלטה."

ח"כ משה טור פז: "זה לא דיון על מסדרונות אוויר וקווי הטיסה לישראל, אלא אל עיצוב פני המדינה. עם כל הכבוד לחיל האוויר, לא הוא ולא משרד הביטחון יעצבו את פני המדינה על דעתם. הממשלה הזו החליטה ששדה בעמק יזרעאל לא יקרה במשמרת שלה. חיל האוויר יודע לבצע, ולגבות את המחיר, אז תגידו לנו איך מבצעים ומה המחיר."

יו"ר הוועדה, ח"כ רם בן ברק, סיכם את הדיון הפתוח: "זהו פרויקט בעל חשיבות לאומית גבוהה, ולכן כל אופציה בכדי לאפשר אותו חייבת להיבחן. אני קורא למשרד הביטחון ולרשות התעופה האזרחית לבחון את הדברים ולהציג את המשמעויות, מבלי לפסול שום אפשרות, לרבות סלילת רכבות, סגירת שדות צבאיים או העתקת בסיסים. דמיינו שהכל פתוח ועל השולחן ואין מגבלת תקציב. תחזרו אלינו להציג איך כן יוצרים שדה תעופה בינלאומי בנגב, ומה העלויות והמשמעויות של זה. אנחנו נחליט אם זה מוצדק ושווה ברמה הלאומית, או לא."

Back to top button