חדשות הארץמבזקים

השלכות הקורונה: הושקה תכנית לבריאות הנפש בקרב בני נוער וילדים

שר הבריאות ניצן הורוביץ, שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון ושר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן קיבלו היום (רביעי) את מסקנות צוותי החירום שמינו, ויציגו לממשלה את התוכנית המשותפת לטיפול במשבר בריאות הנפש בקרב ילדים ובני נוער.

השלכות מגיפת הקורונה, הבידודים והסגרים הובילו למצב חירום בבריאות הנפשית בקרב ילדי ישראל ולעלייה בהופעה של הפרעות נפשיות. ישנה עליה חדה בפניות לכל מסגרות הטיפול כולל מרפאות, טיפולי יום, מיונים, אשפוזים וקווי חירום וטיפולים פרטיים. לאור גל פניות של מצוקה נפשית ומחסור משמעותי במענים טיפוליים וברצף הטיפולי בבריאות הנפש, הקימו השרים שני צוותי חירום בהובלת משרד הבריאות ובשיתוף משרדי החינוך והרווחה, שהגישו את המלצתם לתוכנית בטווח המיידי, לפתרונות ארוכי טווח ובניית תכנית שתבטיח את איכות הטיפול שנים קדימה.

השרים הורוביץ, שאשא ביטון וכהן. צילום: ללא קרדיט

התוכנית מורכבת משני שלבים: תוכנית חירום ליישום מיידי בעלות של 228,654 מיליון ש"ח, ותוכנית ארוכת טווח שתרחיב את התשתיות ומצבת כוח האדם לשנים קדימה. התוכנית כולה תתפרס על פני חמש שנים, בעלות כוללת של 914,150 מיליון ש"ח.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

השרים אימצו את עקרונות התוכנית ויפנו לראש הממשלה ולשר האוצר לצורך העלאת התוכנית לממשלה במועד קרוב.

שר הבריאות ניצן הורוביץ, אמר: "אנחנו במצב חירום לאומי בבריאות הנפש. זו מגיפה שקטה שהקורונה גרמה בכל העולם, והיא לא פחות חמורה מהמחלה עצמה. אנחנו מתמודדים עם גל ענק של פניות של מצוקה נפשית, בעיקר בקרב ילדים ובני נוער. שילוב ידיים בין המשרדים הכרחי כדי לתת מענה מיידי למי שצריך סיוע וכדי להציל חיים, ממש כך. תוכנית הפעולה לטיפול במגיפה בבריאות הנפש שנביא לממשלה תספק פתרונות מיידיים וארוכי טווח לטיפול המשבר החמור. אסור להקל ראש בעניין הזה. חייבים לפעול עכשיו וכך נעשה."

השרים הורוביץ, שאשא ביטון וכהן. צילום: ללא קרדיט

שרת החינוך, ד״ר יפעת שאשא ביטון, אמרה: ״המצוקות הנפשיות, הקשיים והבעיות של הילדים והנוער התעצמו משמעותית בתקופת הקורונה. לבריאות נפשית יש מענים מידיים, אבל מאוד חשוב לבנות תוכנית ארוכת טווח בהשקעה ראויה, אנשי מקצוע ומשאבים מתאימים. אנחנו, ביחד, מציבים את בריאותם הנפשית של הילדים גבוה בסדר העדיפויות, זהו הבסיס לאיכות חייהם, לחוסנם ולהצלחתם. אני מודה לצוות על עבודתו המסורה.״

שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן, ציין: ״זה אחד משיתופי הפעולה החשובים ביותר, אנחנו בממשלה ובמיוחד במשרדי הרווחה הבריאות והחינוך מבינים את האחריות, הצרכים והחשיבות הגדולה בטיפול בבריאות הנפש בקרב בני נוער וילדים אשר התעצמה מאוד בתקופת מגיפת הקורונה. ולכן לפני כמה שבועות ומתוך הצורך הזה התחלנו בבניית תוכנית חירום משותפת של שלושת המשרדים בכדי לתת מענים לסוגיה החשובה של בריאות הנפש בקרב ילדים ונוער. יש הבנה שהקשר בין רווחה בריאות וחינוך הוא קשר ישיר, אשר משפיע ישירות על איכות חייהם של בני הנוער ובמיוחד בעת חירום, ומכאן נבע הצורך בהקמת צוות משותף להתמודדות עם הסוגיה, אנחנו במשרד הרווחה מרגישים את השפעת המצב הזה של מגיפה עולמית על כלל האוכלוסיות, ובתוכם גם ההשפעות על בריאות הנפש בקרב בני הנוער״.

Back to top button