חדשות הארץמבזקים

פרופסור סדצקי: נשים מופלות באקדמיה לעומת גברים

נשים, כולל פרופסוריות, מופלות לעומת גברים במוסדות האקדמיים, בשכר, בקידום ובמלגות, למרות שוויון בותק, בפקולטה ובאוניברסיטה. כך נחשף היום (רביעי) בוועדת העבודה והרווחה, על ידי פרופסור סיגל סדצקי, לשעבר בכירת משרד הבריאות, וכיום פרופסור לרפואה באוניברסיטת תל אביב.

לדברי יו"ר הוועדה, אפרת רייטן-מרום (העבודה): "היום הבינלאומי לנשים ונערות במדע יציין בעוד יומיים, לפי הצעת האו"ם לפני כשבע שנים- כדי לקדם נשים בתחום המדעים. מאז, מצבן של נשים בתחומים אלו השתפר, אך לא מספיק. גם בישראל, כמו בעולם, יש פחות נערות אשר בוחרות במגמה מדעית בתיכון, ופחות צעירות שבוחרות בלימודי תואר במקצועות האלו. ההשתלבות של נשים בתחומי המדע היא חשובה מאין כמוה. הדרך לא מהירה ולא קלה, אבל אנחנו פה עובדות קשה לאורך זמן כדי שלכל אחת תהיה את האפשרות ללכת אחרי הלב, לנפץ תקרות זכוכית, לחלום, להעז ולהצליח בכל תחום אשר היא תבחר".

שי לוי, אביה של אגם שנספתה באסון נחל צפית, סיפר על תכנית לנערות מכיתה ח' לבחור בלימודי מדע וטכנולגיה-עילית, לדברי תמר פפר-סלומון, מנהלת תכנית "ממריאות" במרכז לחינוך סייבר, נערות היא אוכלוסייה ייחודית הדורשת הכנה מיוחדת ללימודי טכנולוגיה, במחקר התברר כי 50% מהניגשים ללימודי 5 יחידות במתמטיקה הן נערות, אך רק 32% מהניגשים ל-5 יחידות במחשבים, 27% מהמתכנתים בצה"ל הן בנות, 15% מהמשרתים ביחידות הסייבר הן בנות ורק 15% ממנהלי ההיי-טק הן נשים. הסיבות לכך היא בעיקר כי תחום זה נתפס כתחום גברי ולא מתאים לנשים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מופיד מרעי (כחול לבן) שיבח את החינוך הטכנולוגי המובל ע"י שרת המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן, והדגיש את הצורך להשקיע אותו גם בפריפריה גיאוגרפית וחברתית, אושרה לרר-שייב, הממונה על שוויון במשרד החינוך, ציינה את ההשקעה של המורים בשטח ואת תכניות המשרד בתחום, פרופ' סיגל סדצקי, נציגת ההסתדרות הרפאית ולשעבר ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, הציגה את אי-השוויון באקדמיה של נשים, גם במקצועות הומניים כחינוך וחברה, וגם בהבדלי השכר באקדמיה המפלים נשים ביחס לגברים, באותו רמת ותק, חוג או פקולטה. היא הדגישה כי למרות היכולות השוות – התרבות והסגנון הנשי הן שונות, וציינה כי רפואה לנשים היא שונה מזו שאצל גברים.

לדברי פרופ' עידית שחר, נציגת מכון ויצמן, לעומת 40% נשים באקדמיה באירופה – הרי שבישראל האחוז עומד על 20 בלבד, תמר קרביץ, נציגת המועצה להשכלה גבוהה, הדגישה את השינויים המתרחשים בנושא לאיטם, וסיפרה על מלגות שמוענקים לדוקטורנטיות בתחומים טכנולוגיים.

לוועדה נודע כי מחקר ממשלתי של הכלכלנית הראשית באוצר אומר כי מקצועות המדע כמחשבים רפואה, הנדסה ופיזיקה הם התחומים המקדמים ביותר מוביליות חברתית, אך בבחירת המגמות הריאליות ניתן לראות הטיות מגדריות ברורות – המקצועות ״הגבריים״ הם פיסיקה ומחשבים, בהם 36% ו-32% מהתלמידים הן בנות בהתאמה. נשים הלומדות מדעי המחשב מהוות רק 32% מכלל הסטודנטים הלומדים את המקצוע, זאת לעומת שיעורן מכלל הסטודנטים, אשר עומד על כמעט 60% בתואר ראשון.

צילום: לע"מ

Back to top button