צרכנות

טיפול פסיכולוגי למתבגרים

מתבגרים בישראל ובעולם מתמודדים עם קשיים ואתגרים בתחומים שונים, במיוחד בתקופה הנוכחית של הקורונה. אתגרים אלה עלולים להוביל לקשיים רגשיים ותפקודיים ואף לבעיות נפשיות אשר נוטות להתפרץ בגילאים אלו.

יחד עם זאת לא קל לשכנע מתבגרים לפנות לטיפול פסיכולוגי למתבגרים למרות שהוא יכול פעמים רבות לסייע. מתבגרים רבים מגלים התנגדות כשמוצע להם ללכת אחת לשבוע לקליניקה של מטפל/ת ולדבר על הדברים שקשים להם ומתקשים להבין כיצד זה יכול לסייע להם.

אל מול פער זה בין הצרכים של האוכלוסייה לבין המוכנות שלה לקבל מענה עבורם, חשוב לפתח מענים טיפוליים ייחודיים לטיפול במתבגרים. מסמך זה מתאר בקצרה את האתגרים של גיל ההתבגרות ואת המענה של ׳ליווי טיפולי׳ של אאוטריצ׳ כדרך אפשרית לסייע להם ולבני משפחותיהם בהתמודדות עמם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

 

האוכלוסייה והאתגרים שבפניה

גיל ההתבגרות מלווה תכופות בבלבול וחוסר בהירות בנוגע לעתיד, לצד שינויים רבים וציפיות חברתיות להשלמת משימות התפתחותיות. השינויים בתקופה זו עשויים לעורר מתח ומצוקה בקרב בני הנוער. לפי מחקרים, 11.8% מבני-הנוער בגילאי 17–14  בישראל, חווים סימפטומים של הפרעה נפשית הגורמת להם למצוקה נפשית. ברמה התפקודית, מצוקה נפשית בקרב בני נוער עלולה להוביל לקשיים נרחבים, לרבות קשיים בהשתלבות בלימודים, אי יציבות תעסוקתית ותפקוד משפחתי וחברתי לקוי. להלן חלק מהשינויים איתם מתבגרים מתמודדים:

  • פיזיולוגיים- שינויים מהירים ולא תמיד תואמים את ההתפתחות הרגשית במיוחד סביב ההתפתחות המינית
  • חברתיים- קבוצת השווים חשובה מאוד וזה עלול להוביל ללחץ חברתי, אתגרים וסוגיות של שייכות.
  • קוגניטיביים- חשיבה ייחודית ופילוסופיות, לחצים סביב לימודים, תכניות לעתיד ומיצוי יכולות.
  • רגשיים- האתגר של גיבוש זהות והתמודדות עם המעבר שבין ילדות לבגרות שמוליד קונפליקט בין תלות לעצמאות.

ההשלכות הנפשיות של האתגרים של מתבגרים

האתגרים הרבים של מתבגרים עלולים להפריע למהלך ההתפתחות שלהם, לתפקודם ולמצבם הרגשי. למעשה ניתן להתייחס לאוכלוסיית המתבגרים כולה כקבוצה בסיכון לפיתוח של קשיים והפרעות נפשיות כגון – חרדה, דיכאון, הפרעות אכילה, פגיעות עצמיות ובמקרים קיצוניים אפילו אובדנות.

פסיכולוג לנוער יכול לתת מענה לאתגרים האלה ואחרים. ואולם, ממחקרים עולה כי כ80% מבני הנוער אינם פונים לקבל מענה בריאותי לקשייהם הנפשיים (Costello et al, 2014), ביחן השאר בגלל סטיגמה המשויכת לקבלת שירותי בריאות הנפש.

נראה כי עבור אוכלוסייה ייחודית זו טיפול הכולל אלמנט מעשי לצד המרכיב השיחתי יכול להתאים.

 

ליווי טיפולי באאוטריצ׳ למתבגרים

ליווי טיפולי הוא מענה של טיפול רגשי למתבגרים, אשר יכול להתקיים לצד טיפול אחר או בפני עצמו.

למלווה הטיפולי כמה תפקידים ביניהם – להכיל את המטופל, להציע עצמו כמודל להזדהות, לחזק ולפתח יכולות יצירתיות של המטופל, לגשר בינו לבין העולם החיצוני, לתפקד כגורם חיברות, לסייע בקשרים משפחתיים ועוד.

לרוב נדרשים למשימות אלה אנשי טיפול צעירים הקרובים לעולמם של המתבגרים ובונים עמם קשר של אמון המאפשר מרחב שיתוף וצמיחה.

המלווה הטיפולי יכול להיות דמות מגשרת בין עולם המבוגרים לעולמו של המתבגר במסגרת טיפול פסיכולוגי למתבגרים. הוא מבוגר ומנוסה מהמתבגר אך עדיין דובר את שפתו ומכיר את תחומי הענין שלו וכך יכול לתווך לו את המציאות היטב. מצד שני, הוא מכיר את עולם המבוגרים על כל הציפיות, הדרישות והאתגרים שבו.

טיפול רגשי לבני נוער יכול להתקיים בבית המתבגר/ת באופן אשר מאפשר מגע ישיר עם מציאות החיים כפי שהיא. לכן הליווי הטיפולי הוא לרוב מעשי ולא רק שיחתי ומאפשר השתתפות בפעולות יומיומיות של המתבגר ולסייע לו קונקרטית.

תועלות פוטנציאליות של ליווי טיפולי

לאחר צליחת האתגר הראשון של יצירת קשר של אמון עם המתבגרים הליווי הטיפולי יכול לסייע בהתמודדות עם מגוון אתגרים, ביניהם:

  • קשיים לימודיים
  • היעדרויות
  • היעדר מוטיבציה
  • קשיים בתחום החברתי, כולל התמודדות עם תופעת הביריונות
  • התמכרויות
  • קונפליקטים בתוך המשפחה
  • סוגיות של זהות ושייכות

לסיכום, צוות אאוטריצ׳ ערוך לסייע למתבגרים לצלוח את אתגרי התקופה והשלב ההתפתחותי, באמצעות ליווי טיפולי שהינו טיפול פסיכולוגי נגיש, גמיש ובעל מאפיינים ייחודיים אשר מגדילים את הסיכוי להשתתפות בטיפול ולהצלחתו. לצד הטיפול במתבגר עצמו יכול להציע הצוות הדרכת הורים פרטנית או קבוצתית וכן טיפולים משפחתיים ואחרים לפי הצורך.

 

Back to top button