חדשות חוץמבזקים

רוחות מלחמה: "פלישת רוסיה לאוקראינה עלולה לקרות ב- 15-16 בפברואר"

בכלי התקשורת בארצות הברית ובגרמניה פרסמו הערכה על פי גורמים ביטחוניים כי פלישה צבאית רחבת היקף של רוסיה לאוקראינה עלולה לקרות ב- 15-16 בפברואר.

לפי דיווח באתר פוליטיקו, צוטט נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אומר לבעלי ברית כי רוסיה עשויה לפלוש לאוקראינה ב-16 בפברואר.

עם זאת, לפי הפרסום, האירופים הבהירו כי יש להם נתונים מודיעיניים נוספים. הערכה זו ניתנה, למשל, בבריטניה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

שני גורמי ביטחון אירופאיים היו סקפטיים בנוגע לנתונים בארה"ב, כך נכתב בדיווח ופוליטיקאי אחד אמר כי הוא "לא קונה את זה".

עיתונאים ציינו כי המודיעין האמריקני, לפיו ב-16 בפברואר תחל פלישה רוסית על אוקראינה, זוהי הערכה גסה ולא קונקרטית.

במקביל, המגזין הגרמני " דר שפיגל" דיווח כי ה-CIA והצבא האמריקני הודיעו לממשלת גרמניה ולמדינות נאט"ו אחרות על חשש שפלישה חדשה עלולה להתרחש " ביום רביעי ההקרוב", 16 בפברואר.

מוקדם יותר, בלומברג, שציטט מקורות בקרב גורמים אמריקאים, אמר כי התקפה של רוסיה נגד אוקראינה עשויה להתחיל ב-15 בפברואר. עם זאת גורמים אמריקאים אומרים כי הם "לא מאמינים שפוטין קיבל החלטה סופית".

שר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן אמר אתמול במסיבת עיתונאים שקיים בבית הלבן כי רוסיה שלחה כוחות נוספים לגבול עם אוקראינה והיא יכולה לפתוח בפלישה בכל עת, כולל במהלך אולימפיאדת החורף בבייג'ינג.

לפי ה"גרדיאן" הבריטי, במהלך שיחה עם מנהיגי העולם שקיים אתמול נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין החליט לפתוח בפלישה לאוקראינה.

רשת CNN דיווחה, בהסתמך על מידע מודיעיני, שרוסיה עלולה לפתוח במתקפה על אוקראינה עד סוף אולימפיאדת בייג'ינג.

מוקדם יותר, CNN דיווחה כי המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב והמודיעין האמריקאי העבירו בכוונה לבית הלבן תרחישים מדאיגים של פלישת רוסיה לאוקראינה כדי לסכל את התוכניות.

משרד החוץ הרוסי האשים את התקשורת המערבית ב"קמפיין דיסאינפורמציה רחב היקף " שמטרתו "להשתיל בדעת הקהל את התזה של כוונותיה האגרסיביות של מוסקבה".

ב-11 בפברואר ביקשה אוקראינה מרוסיה להסביר את הפעילות הצבאית באזורי הגבול ובחצי האי קרים הכבושה זמנית ונתנה לה 48 שעות להגיב.

בתוך כך, מדינות רבות הורו לאזרחים שלהם לעזוב באופן מיידי את אוקראינה ולא להמתין להתרחשויות מאחר שאם תפרוץ מלחמה בין הצדדים כל אמצעי התחבורה יושבתו ויהיה קשה יותר עד בלתי אפשרי לחלצו מהמדינה.

שר החוץ בישראל יאיר לפיד שוחח עם שגריר ישראל באוקראינה, מיכאל ברודסקי ושליחים ישראליים הנמצאים בשגרירות על מנת לקבל תמונת מצב על המתרחש. האגף הקונסולרי בקייב יתגבר בשלושה אנשים נוספים שיגיעו מהארץ על מנת לתת מענה לפניות חירום של ישראלים ולסייע בהוצאת דרכונים ומסמכים לצורך היציאה מהמדינה.

בעקבות המתיחות קיים ראש הממשלה נפתלי בנט הערכת מצב בהשתתפות שר החוץ יאיר לפיד, ראש השב"כ רונן בר, היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל איל חולתא, מנכ״ל משרד החוץ אלון אושפיז ונציגי ארגונים נוספים. זאת בכדי להאיץ את ההיערכות ליציאת ישראלים מהמדינה בהקדם. מחר צפויים לשוב ארצה משפחות הדיפלומטים הישראלים שפונו.

לאחר שמדינות רבות ובהן, ארה"ב, ניו זילנד, אוסטרליה וישראל, גם גרמניה קוראת לאזרחיה לעזוב את אוקראינה בהקדם אם שהייתם במדינה אינה הכרחית.

בעוד שמדינות העולם עסוקות בהערכות מודיעיניות לפלישה רוסית לאוקראינה, הצבא הרוסי ממשיך באיומים לאורך הגבול של אוקראינה וכן גם הצי הימי מתגבר את כוחותיו בספינות קרב באזור חצי האי קרים והים השחור.

בית חולים שדה שהקים צבא רוסיה בגבול אוקראינה
כוחות השריון של הצבא הרוסי
הצבא הרוסי פורס יחידות לוחמה אלקטרוניות באזורי הגבול עם אוקראינה
צבא רוסיה בבלרוס באימוני מלחמה בסמוך לגבול של אוקראינה

Back to top button