צרכנות

התמודדות עם בעיות איטום באמצע סופה

קרדיט תמונה FREEPIK

אחד הדברים הנפוצים בארץ הוא כאשר קמים אחרי לילה גשום ומגלים תקרה מטפטפת, חלונות נוזלים וכתמי לחות על הקירות. זה גם הזמן אשר בו רבים נזכרים להזמין קבלן איטום – גשם אחד מאוחר מדי. זמנים של סופות הם הזמנים בהם אנשי האיטום מקבלים את רב בקשות העבודה – אולם הם לרב דווקא זמנים מתאימים פחות לביצוע עבודות איטום, מה בכל זאת אפשר לאטום בזמן סופה ומתי כן מתאים לבצע עבודות איטום יסודיות?

מה המקור לבעיות איטום בישראל?

למרות התקינה יש לא מעט בעיות איטום, גם בבניינים חדשים ובוודאי בישנים. בישראל כמות הגשמים היא מעטה אבל ביום גשום ממוצע יורדים הרבה יותר גשמים מאשר ביום גשום אירופאי, לדוגמה. חלק מבעיות האיטום נובעות בדיוק מדפוס זה – הקושי להתמודד עם גשמים בכמויות גדולות בזמן קצר. מקור הבעיה יכול להיות מערכות ניקוז שאינן פועלות היטב, או איטום שלא בוצע כהלכה בזמן הבנייה אשר יכול להביא לחדירת מי תהום. גם בניינים ישנים יכולים לסבול מנזקי זמן ולפתח סדקים דרכם מים יכולים לחדור. מעבר לבעיית איטום הקשורה לסדקים, ישנם מקורות מים נוספים כגון הרגלי שטיפה ישראלים הכוללים הזרמת מים רבים וגריפתם או פיצוץ בצנרת המים או הביוב. לכל אחת מבעיות אלו יש פתרונות איטום שונים אשר כדאי להכיר מקרוב ולהתאים את הפתרון לבעיה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

איטום גגות ומרפסות חשופות לגשמים

ישנן מספר שיטות לאיטום גגות שטוחים, גגות רעפים ומרפסות חשופות לגשמים. כל השיטות הללו דורשות עבודה יסודית הכוללת עבודת הכנה דקדקנית ואזור עבודה יבש – דבר שלא קיים באמצע סופה. בין אם מדובר באיטום יסודי הכולל הרמת מרצפות, הנחת יריעות ביטומניות וריצוף מחדש תוך סתימת המרווחים ברובה אפוקסית, איטום באמצעות יריעות מעל ריצוף קיים, או איטום באמצעות פוליאורתן או בחומרים פולימרים – כל אלו דורשים עבודה עם משטחים יבשים.

מה בכל זאת ניתן לעשות ביחס לגגות ומרפסות בסערה?

חשוב לבדוק כי מערכת הניקוז נקייה , המרזבים פתוחים ושהניקוז מספיק להזרמת כמויות הגשמים שיורדות,  שאין חפצים על הגג אשר מונעים מהמים להתנקז באופן יעיל – כמו דודים או שאריות עבודות, או לבצע תיקונים מהירים בכניסות של חיבורי חשמל, מיזוג או צנרת נוספת. במידה ומדובר בגגות רעפים – ניתן לבדוק את שלמות הרעפים.

במידה שחורי הניקוז גבוהים מהמשטח אותו הם מנקזים – יש לוודא כי החורים ממוקמים בקו אפס עם המשטח.

כל העבודות הללו אינן באות להחליף תיקון יסודי של מערכת הניקוז שעליו להתבצע לאחר שהאזור התייבש היטב מספר ימים. ניתן לנצל הפוגות בגשם לביצוע איטום באמצעות חומרים אקריליים על בסיס מים או אפילו עם יריעות ביטומנויות אך לא באמצעות זפת. רצוי בכל זאת לחכות לאביב לביצוע עבודות יסודיות על מנת למנוע מצבים של לחות כלואה.

קבלני איטום חכמים ינצלו את זמני הסופות בהם ביצוע רב עבודות האיטום אינן מומלצות לביצוע השלמות נדרשות בהכשרתם: השתלמויות בנושאים של שיטות וחומרים חדשים, הוצאת תעודת קבלן איטום רשוי, או השתלמויות הנדרשות לקבלני איטום במיוחד בנושאים של עבודה בגובה או בטיחות בעבודה.

איטום מרתפים

תחום נוסף שעלול לסבול בעת סערה הוא דווקא אזורים נמוכים הממוקמים מעל גינה שלא נאטמה כהלכה. מים עלולים לחדור דרך הרצפה בין אם כתוצאה מגשמים, פיצוץ בצנרת הגינה או השקיית יתר. במקרה זה דווקא זמני סופות הם הזמנים המתאימים לביצוע עבודות איטום אלו הכוללות איטום שלילי באמצעות חומרים המתנפחים במגע עם מים ואוטמים את הסדקים והנימים דרכם המים חודרים מלמטה.

חלונות ומסילות

חלק מהרטיבות בדירות מגיעה מהחלונות עצמם – יש לחדש את האיטום במסגרות ובחלקים התחתונים של החלונות. עדיף להשתמש בחומר מקשר וחומרי איטום פוליארטנים לא מוקצפים אשר ימנעו חדירות מים ולא רק חדירת רוחות. רצוי להימנע משימוש בחומרי סיליקון שנשחקים מהר ואינם נאחזים היטב בקיר. ניתן לקדוח במסילות החלונות על מנת לאפשר ניקוז יעיל של מים, בעיקר אם מדובר בתקופה סוערת במיוחד אך יש להקפיד ולהימנע מקידוח בחלק התחתון של המסילה שעלול לגרום לחדירות מים לקירות הבניין. איטום מסוג כזה ניתן לבצע גם בימים גשומים.

לקבוע איטום קירות חיצוניים לאביב או לקיץ

אם מקורות הנזילה הם בקירות החיצוניים, אין לבצע איטום בהם בתקופה גשומה כיוון שהדבר עלול להחריף את הבעיה וליצור שכבת מים כלואה אשר תמשיך ותרטיב את קירות הדירה הפנימיים כשהמים לא יוכלו להתנדף החוצה. חשוב לטפל בבעיות איטום שמקורן בקירות החיצוניים בתקופה יבשה, לאחר ייבוש מלא של הקירות.

 

Back to top button