בריאותמבזקים

מחקר: נמצא קשר בין הקלות הקורונה לשינויים בתפוצת מחלות זיהומיות אחרות

סורוקה מרכז רפואי אוניברסיטאי וכללית מחוז דרום הובילו מחקר שבדק את הקשר בין ההגבלות החברתיות בעקבות ה COVID 19 (שלושת החודשים הראשונים לאחר ההקלה בהגבלות בחודשים אפריל-יוני 2021) לשינויים בתפוצת מחלות זיהומיות אחרות בקרב האוכלוסייה בישראל.

צוות החוקרים מהמרכז הרפואי סורוקה ומכללית מחוז דרום כלל את: פרופ' יונת שמר אבני, מנהלת המעבדה לווירולוגיה בסורוקה, ד"ר עמר דוד שמעון, מומחה ברפואת משפחה מנהל מרפאת בני דקלים, כללית מחוז דרום ד"ר נורם או-רורק, וטל מיכאל , סטודנט לרפואה בכללית מחוז דרום. המחקר פורסם לאחרונה בכתב העת JAMA OPEN NETWORK.

במחקר אשר השווה בין השנים 2021 ל-2017, ובוצע בקרב כ 390 אלף מטופלים במרפאות בקהילה בישראל נמצאה עלייה בתחלואה נשימתית ובזיהומים במערכת העיכול בקרב ילדים בגילאי 0-3, ועלייה בזיהומים נשימתיים בקרב כל קבוצות הגיל במהלך 3 החודשים לאחר הסרת מגבלות ההתכנסות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הממצאים מצביעים על כך שהסגרים הובילו לא רק לשינוי סביבתי אלא גם מעלים שאלה בנוגע לשינויים אפשריים במערכת החיסון שלנו בגלל הריחוק הסביבתי (עלייה בתחלואה בקרב בני 0-3 שלא נחשפו מעולם לקורונה ולאחר הקלת הסגרים, ביחס לבני 0-3 בשנים קודמות). ייתכן והממצאים מעידים כי חל שינוי במערכת החיסון של הילדים, אך נדרש מחקר המשך לבדיקת הנושא.

מגמות התחלואה שנצפו בישראל במסגרת המחקר חזו את המגמות שהתרחשו במדינות אחרות לאחר ההקלות בהגבלות הקשורות ל-COVID-19, במיוחד עם האתגרים המתמשכים של הזנים של נגיף הקורונה.

פרופ' יונת שמר אבני, מנהל המעבדה לווירולוגיה בסורוקה: "לאחר מתן החיסונים הוסרו מגבלות התקהלות ושימוש במסכות. כתוצאה מכך הייתה עליה בתחלואה נשימתית של האוכלוסיה הכללית שאינה אופיינית לעונה. בקרב ילדים עד גיל 3, הייתה גם עליה בתחלואה של מערכת העיכול. כך שלמרות הירידה בתחלואה ב covid 19 האוכלוסייה חוותה גל תחלואה לא שיגרתי באביב, שחזה את מה שקרה אחר כך בשאר האוכלוסייה בעולם".

פרופ' יונת שמר, מנהלת המעבדה לווירולוגיה בסורוקה. צילום: דוברות סורוקה

ד"ר עמר דוד שמעון, מומחה ברפואת משפחה מנהל מרפאת בני דקלים, כללית מחוז דרום: ״מאז התפרצות מגיפת הקורונה הבחנו בעלייה משמעותית במחלות זיהומיות שכיחות שלא בעונתן ולא בעוצמתן. כלומר, בעקבות הסגרים, שיעורי התחלואה הזיהומית בקהילה השתנתה. מחלות זיהומיות, כמו דלקות ריאה, שמתפרצות בעיקר בחורף, הופיעו בקיץ או באביב ובמספרים גבוהים משמעותית משנים קודמות. בעוד שחווינו הקלה מסוימת בהדבקות זני הקורונה, מחלות ויראליות אחרות התפרצו ביתר שאת".

מוסיף ד"ר עמר: "למחקר משמעות ברורה עבור מקבלי ההחלטות במערכת הבריאות: יש חשיבות להיערכות מותאמת למציאות המשתנה. כ- 90% מהרפואה בישראל ניתנת במרפאות הקהילה, ועל כן היערכות נכונה תסייע במניעת ובהתמודדות עם התפרצויות אפידמיות נוספות, המשליכות על חיי היום יום של כולנו בתחומי הבריאות, החינוך, הביטחון והכלכלה".

צילום: freepik

Back to top button