חדשות הארץמבזקים

טקס זיכרון לאומי להנצחת הרב קוק וברל כצנלסון יתקיימו מדי שנה

ועדת הכנסת, בראשות חה"כ ניר אורבך, אישרה היום (שני) לקריאה ראשונה את הצעת חוק להנצחת הרב אברהם יצחק הכהן קוק (ציון זכרו ופועלו) של חה"כ אורבך, ואת הצעת חוק ברל כצנלסון (ציון זכרו ופועלו), של חה"כ גלעד קריב.

הצעת החוק להנצחת הרב קוק קובעת כי ראש הממשלה ימנה מועצה ציבורית להנצחת זכרו. המועצה תפעל להנחלת חזונו ומורשתו ופועלו של הרב קוק. ייערכו פעולות חינוכיות ויחולקו מלגות ויקוימו טקסים וכנסים להנצחתו. בנוסף, בכל שנה ביום פטירתו, ג' באלול, יתקיים טקס זיכרון לאומי על קיברו בהר הזיתים בירושלים. כ"כ, הכנסת תקיים דיון מיוחד לציון יום הרב קוק.

הצעת חוק ברל כצנלסון קובעת כי ראש הממשלה ימנה מועצה ציבורית להנצחת זכרו. המועצה תפעל להנחלת חזונו ומורשתו ופועלו של ברל כצנלסון. ייערכו פעולות חינוכיות ויחולקו מלגות ויקוימו טקסים וכנסים להנצחתו. בנוסף, בכל שנה ביום פטירתו, כ"ד באב, ייערך יום ברל כצנלסון. ביום זה יתקיים טקס זיכרון לאומי בבית הנשיא בירושלים או בבית העלמין כנרת. כ"כ, הכנסת תקיים דיון מיוחד לציון יום ברל כצנלסון.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יו"ר הוועדה ח"כ ניר אורבך אמר: "הרב קוק היה רב ראשי ומנהיג ציוני שביקר בבית הלבן בראשית המאה הקודמת כמייצג היהדות בארץ ישראל, ראוי להנציח את זכרו. לאט לאט חוק הרב קוק קורם עור וגידים. היום עשינו את התיקונים הנדרשים בחוק להנצחת הרב קוק ובחוק הנצחת ברל כצנלסון. בעז"ה עד סוף המושב הצעת החוק תאושר באופן סופי. אני שמח שמורשתו של הרב קוק תקבל את המקום הראוי לה בדפי ההיסטוריה ובחיי היומיום. אורבך הוסיף ואמר כי הוא דאג לשריין בתקציב המדינה-בבסיס התקציב, שלושה מיליון ₪ לשם מימוש החוק."

ח"כ גלעד קריב (העבודה) אמר: "תפקידו של הרב קוק וענינו, יפים גם ביחס לברל כצנלסון שהניח את היסודות של תנועת העבודה. הצעת החוק עוסקת בכבוד לעבר הציוני וליסודות הערכיים שניצבו בבסיס המעשה הציוני שכוחם יפה גם עתה, והם צריכים לסייע לנו גם לעתיד. מי שהניח את היסודות להקמת קופות החולים ולחברות שבנו את מדינת ישראל כגון חברת סולל בונה, העיתונות העברית ועוד. יש לנו גרעון במתן כבוד לעבר שלנו. להצעת החוק תרומה חשובה."

ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) אמר: "ההיסטוריה של העלייה לארץ ישראל התחילה הרבה קודם. יש פה ניסיון להשתלט על העלייה. עליית תלמידי הגר"א ותלמידי החתם סופר, הועלמו כלא היה. התרומה של הרב קוק שכיהן כרב רק לאחר הרב שמואל סלנט שהיה רבה של ירושלים 60 שנה, והוא נעלם כלא היה. צריך לזכור איך נבנתה הארץ, איך נבנתה ירושלים, פתח-תקווה וגדולי עולם שייבשו ביצות לפני שמפא"י הגיעה ארצה."

ח"כ אורית סטרוק (הציונות הדתית) אמרה: "הרב קוק סירב ללחוץ את ידי נציג השלטון הבריטי, כיון שהוא ידע על אירועי תרפ"ט, ולא מנע אותם. הרק קוק אמר שידיו מגואלות בדמם של הנטבחים. סטרוק אמרה לח"כ אורבך, אתה יושב בממשלה אחת עם נציגי הפורעים שעודדו את הפורעים. ח"כ עבאס שקרא להקל בעונשם של הפורעים הלך לנחם משפחת מחבל שזרק בקבוק תבערה על בית בלוד."

"אתם מובלים מדינה שלימה לתהום, אז אתם מחוקקים חוק לפאר את הרב קוק. לא צריך חוק כזה כשאתם רומסים ברגליכם את תורתו ואת האידיאולוגיה שלו. אי אפשר ביד אחת להתהדר וביד שניה לרמוס את מורשתו. יום יום אתם לוחצים את ידי המחבלים. זה כואב לי מאוד". אמרה סטרוק.

ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) אמר: "אנחנו לא מתנגדים להנצחת רבנים דגולים במיוחד הרב קוק זצ"ל שהקים את הרבנות הראשית. על זה הוא הקריב את חייו. בימים אלה אני רואה איך חזונו ומפעל חייו הפך בידי חלק מחברי כנסת דתיים, בפעולות שמטרתם להחליש את הרבנות בניגוד גמור לכוונותיו של הרב קוק. אם הרב קוק היה יכול היום לדבר, הוא היה אומר, עזבו את ההנצחה, תמשיכו את המפעל שהקמתי. הכוונות חשובות, הציבור צריך להכיר את המורשת. זה חשוב. לא פחות חשוב לעצור את הסחף לקראת קריסת הרבנות הראשית. זו ההנצחה הכי גדולה את זה ילמדו ביום הזיכרון לזכרו."

בעניין חוק ברל כצנלסון, ציטט ח"כ אשר, מקורות חייו של כצנלסון על יחסו החם של כצנלסון למורשת ישראל.

צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

Back to top button