מומלצים

תכנית עסקית פנימית: למה ואיך?

העסק כבר רץ, הזמן עובר ואתם אפילו מרגישים שהדברים עובדים כמו שצריך. רבים מאמינים שבשלב זה של העסק כל המידע כבר ידוע ואין צורך בכתיבה של תכנית עסקית. אולם, לא כך הדבר. תכנית עסקית היא השלב הראשון בכל התהוות עסקית ולכן כאשר מדובר בעסק קיים, התכנית העסקית תהווה עבורנו תכנית עבודה שנתית לפעילות העסקית הקיימת.

מה תיתן לנו התכנית העסקית הפנימית?

התכנית תאפשר לחברה לעשות בדק בית, לקבל תמונת מצב שמשקפת את החוזקות, החולשות והפערים, כך שתוכל להסיק מסקנות ולהפיק לקחים להמשך.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בשלב הראשון נבצע הערכת מצב לפעילות הקיימת– נרכז את התוצאות העסקיות שהושגו בשנה שתמה ונבדוק האם הגענו ליעדים שהוגדרו בתחילתה. ע"י מבט העל הזה נוכל ללמוד האם היעדים שהגדרנו היו ריאליים- מכך נוכל ללמוד איזה חלק בהתנהלות שלנו (יכולת טכנולוגית, כוח אדם, סדר העבודה וכו') כדאי לשפר או אף לשנות מהיסוד.

בשלב השני, ואחרי שהבנו את התוצאות שהושגו בשנה החולפת ואת המשמעויות שלהן, נגדיר יעדים חדשים. על היעדים להיות ריאליים, כאלו שאנחנו יודעים שיש לנו אפשרות לעמוד בהם וכן נגדיר את הדרך להשגתם. מבלי שנתקבלו החלטות אופרטיביות לביצוע בשטח, המטרות שיוגדרו יהיו חסרות משמעות.

יש לקחת בחשבון את ההשקעה הדרושה לצורך השגת היעדים החדשים. לרוב, שינויים אלו יגררו אחריהם תזרים לוחץ יותר מהתזרים השוטף, אך נזכור שכדי לייצר צמיחה נדרשת הגדלת תקציבים באפיקים הרלוונטיים. לפיכך, אל תניחו שאתם יודעים באיזו השקעה מדובר אלא תרדו לפרטים הקטנים כך שלא תקלעו לקשיים תזרימיים שלא תוכלו לעמוד בהם. כמו כן, בין השקעת התקציב ובין הגידול בפועל יהיה בד"כ פרק זמן מסוים בו עדיין לא רואים את הפירות, אך התזרים כבר לוחץ. לכן, גם את פרק הזמן הזה ניקח בחשבון כדי שנוכל להמשיך להתנהל גם במסגרתו. במידה ולחברה אין תזרים חיובי שמאפשר "לגלגל" את הרווחים בחזרה לתוך הפעילות, יש לשקול מימון חיצוני ולהיערך לכך מבעוד מועד.

חשוב לזכור! היעדים העסקיים, המודל העסקי, התמחור וכו' הם נגזרת של האסטרטגיה העסקית. לכן, עדכון האסטרטגיה העסקית וריענון הנתונים העוסקים בשוק הם חלק אינטגרלי ובלתי נפרד מכתיבת התכנית העסקית. אל תתמקדו במספרים בלבד ותניחו את ה soft side של התכנית מחוץ לתמונה, החלקים הללו קשורים זה בזה. מאחר ותכנית זו היא פנימית, יש להתמקד גם ברובד הניהולי ולהתייחס לארבעה מישורים; טיפול בתחום הכספי, ניהול תחום השיווק והמכירות, טיפול במלאי (במידה וקיים) וניהול ותפעול שוטפים. המלצות פיננסיות שנכתבות במסגרת תוכנית עסקית פנימית ייושמו בצורה המיטבית אם החברה תשכיל לשלב אותן לצד המלצות שנובעות מה Soft Side של התוכנית.

אז בלי תירוצים, ובלי דחיינות – עכשיו, כשאנו עומדים באמצע הרבעון הראשון של שנת 2022 זה הזמן להסתכל לאחור, להעריך את המצב ולהחליט איך נרצה לסיים את השנה הנוכחית.

Back to top button