כלכלהמבזקים

אושרו הקלות נרחבות בחישוב דמי אבטלה: "משבר הקורונה יצר הזדמנות"

ועדת העבודה והרווחה אישרה היום (רביעי) לקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית להקלות נרחבות בחישוב דמי האבטלה.

לדברי יו"ר הוועדה, אפרת רייטן-מרום (העבודה) התיקון יבטל את קיזוז קצבאות בביטוח הלאומי זו בזו. מי שמקבל קצבת נכות, אזרח ותיק, שאירים, הבטחת-הכנסה, ומזונות, לא יחושבו להם דמי האבטלה כקצבה – אלא כהכנסה מעבודה. כך הקצבאות לא יקוזזו. הוועדה תדרוש מהממשלה לקבוע זאת לא כהוראת-שעה – אלא כחוק קבוע. אי-הקיזוז כבר נקבע כהוראת-שעה מפרוץ משבר הקורונה, ועתה היא מוארכת בשנה נוספת.

יצחק פינדרוס (יהדות התורה) הביע את תמיכת האופוזיציה בחוק, ויואב קיש (הליכוד) דרש את הקביעה בחוק – ולא רק כהוראת-שעה, בשם כל סיעות האופוזיציה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי שיבח את החוק, "וזו דוגמא כיצד משבר הקורונה יצר הזדמנות, ותיקן עוולה ותיקה בחוק הביטוח הלאומי".

להערכת האוצר, עלות ההקלה היא כ-70 מיליון ש"ח, והמשרד בוחן את הוראת השעה לשנה לחוק קבוע. החוק יופעל בדיעבד מתחילת שנת 2022.

בתיקון נקבע כי יראו את דמי האבטלה כהכנסת עבודה או ממשלח יד

לעניין קצבאות נכות כללית, אזרח ותיק, שאירים, הבטחת הכנסה ומזונות, ובהתאם לכך יקוזזו קצבאות אלה בדומה לקיזוז של שכר עבודה ולא ייעשה קיזוז בשל דמי האבטלה כפי שהיה בעבר (קיזוז מקל).

חוק הביטוח הלאומי קובע כי הכנסה שמקורה בדמי אבטלה היא הכנסה שיש להביאה בחשבון במלואה לצורך חישוב הזכאות לגמלאות נכות כללית, אזרח ותיק ושאירים.

לפי החוק החדש, יראו את דמי האבטלה כהכנסה ממשלח יד או מעבודה בתקופה הקובעת, לצורך קביעת זכאות לקצבת נכות כללית, שיעורה ותוספת תלויים או לצורך קביעת זכאות לקצבת אזרח ותיק וקצבת שאירים ושיעורן.

צילום: freepik

Back to top button