מבזקיםצבא וביטחון

קורונה בצה"ל: אלו ההנחיות החדשות נוכח הגל החמישי של הנגיף

צה"ל נמצא בשלהי גל התחלואה החמישי בדומה למרחב האזרחי. במסגרת ההערכות, כלל היחידות יונחו בשורת צעדים שמטרתם לשמור על הכשירות המבצעית, רציפות התפקוד ובריאות המשרתים, תוך האטת הקצב והיקף ההדבקה ביחידות צה"ל.

יתבצע דירוג יציאת כוח האדם הסדיר הלוחם ויחידות ההכשרה לחופשות כחלק מהאטת קצב ההדבקה.לא יתקיימו אימוני מילואים עד סוף חודש ינואר 2022.

האטת קצב ההדבקה ביחידות צה״ל על-ידי הגדרת הנחיות התנהלות ייעודיות ליחידות סגורות ופתוחות (קפסולות, משמרות וכו׳): חיילים חולים ומבודדים ביחידות הסגורות יבצעו את בידודם והחלמתם ביחידתם במתחם מבודד המאפשר מענה לצרכים השוטפים.חיילים ביחידות הפתוחות יבצעו את החלמתם ובידודם בביתם. עם זאת, חיילים חולים ומבודדים שאין באפשרותם לשהות במקום מגוריהם או ביחידותיהם לטובת החלמה ובידוד, יכולים לקבל מענה על בסיס מתקן החלמה של צה"ל, בכפוף לאישור אמ"ץ והתנאים שנקבעו.יש להימנע מקיום טקסים, התכנסויות ואירועים עד לסוף ינואר 2022.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לא תתאפשר כניסת אזרחים למחנות צה"ל למעט לנותני שירות חיוניים. טקסים יבוצעו ללא נוכחות אזרחים ובמתכונת מצומצמת.ככלל, יהיו הגברת המודעות, הקפדה ואכיפה של מיגון הפרט הכולל עטיית מסכות, שמירה על ריחוק חברתי ועידוד המשרתים להתחסן כנגד קורונה.

מפקדת הקורונה הלאומית לקטיעת שרשראות ההדבקה ממלאת תפקיד חשוב במאבק הלאומי נגד הנגיף. כחלק מפעילותה הנרחבת, בגל הנוכחי מתמקדים עיקרי המאמצים של המפקדה בניטור רחב של חולים בכלל ושל החוזרים מחו"ל בפרט, בעיכוב וקטיעת התפשטות זן האומיקרון, בהאטת קצב ההתפשטות ובעיקר בהגנה על אוכלוסיות בסיכון.

הנחיות למשרתי צה"ל יעודכנו בהתאם להערכות מצב והנחיות משרד הבריאות. בשלב זה, היקפי התחלואה אינם משפיעים על הפעילות המבצעית.

עקרונות:
1. שמירה על רציפות התפקוד של יחידות צה"ל.
2. האטת קצב ההדבקה ביחידות צה"ל ע"י הגדרת התנהלות ייעודית ליחידות סגורות ופתוחות (קפסולות, משמרות וכדומה).
3. דירוג יציאת הסד"כ הסדיר הלוחם ויחידות ההכשרה לחופשות כחלק מהאטת קצב ההדבקה.
4. הגבלת התכנסויות בשטח פתוח ובשטח סגור והימנעות גורפת מהתקהלויות וכינוסים.
5. ביטול מרבית אימוני סד"כ המילואים בצה"ל (עד לתאריך 31.1.22).
6. הגברת המודעות, הקפדה ואכיפה של מיגון הפרט הכולל עטיית מסכות, שמירה על ריחוק חברתי ועידוד המשרתים להתחסן נגד קורונה.
7. הגבלת כניסת אזרחים למחנות צה"ל.

הנחיות פנים צה"ל: יחידות הקצה וההכשרה יפעלו בתצורה של קפסולות פלוגתיות (קטנות ככל שניתן). על מפקדי הזרועות/ פיקודים/ אגפים לבצע התאמות למאפייני יחידותיהן, לדוגמה: ז"י- פלוגה, חה"י – כלי שיט.

עטיית מסכות: חלה חובה על עטיית מסיכות בהתכנסות מעל 50 משתתפים בשטח פתוח.חלה חובה על עטיית מסיכות בחללים סגורים ביחידות צה"ל לרבות כיתות והרצאות.

חיסוני קורונה צה"ל:

חיסון מנה 4 – אוכלוסיית היעד לקבלת כוללת משרתים מעל גיל 18, בתנאי שעברו 4 חודשים לפחות מקבלת מנת הדחף (חיסון 3) הראשונה, ובתנאי שעונים על התוויות נקודת החיסון הרפואית של מקרפ"ר. משרתים אלו יוכלו להתחסן במתקני החיסון הצבאיים.

'תו ירוק' בצה"ל:
מחוסנים – משרת שקיבל שתי מנות חיסון (וחלף לפחות שבוע ממנת החיסון של פייזר או שבועיים ממנת החיסון של מודרנה ) וטרם חלפו 4 חודשים ממנת החיסון השנייהמשרת שקיבל שלוש מנות חיסון (וחלף לפחות שבוע ממנת החיסון של פייזר או שבועיים ממנת החיסון של מודרנה (או ארבע מנות חיסון- ללא הגבלת זמן.

מחלימים – בטווח ארבעה חודשים ממועד בדיקת אנטיגן מוסדית/ PCR חיובית

מחלימים-מחוסנים: מחלים – מחוסן או מחוסן – מחלים (ללא חשיבות לסדר החיסון או המחלה ) נחשב מיידית מחלים – מחוסן – נדרש לחיסון אחד בלבד ( יהיה זכאי לתו ירוקי בתוקף עד לתאריך 31.3.22 ובהתאם להנחיות משרד הבריאות ) .

תו ירוק בצה"ל, בדומה למרחב האזרחי למעט ההגבלות הבאות:
אוכלוסיית המילואים:
אימוני המילואים בצה"ל יתקיימו כבשגרה, תוך הקפדה על קפסולות, ריחוק חברתי ועטיית מסכות. דחייה/שינוי מתווה האימונים הינה של מפקד מז"י ליחידות היבשה, מפקד פקע"ר ליחידות פקע"ר ומפקדי האגפים והזרועות בגזרתם.משרתי המילואים אשר נחשבים מחוסנים/מחלימים/מחלימים-מחוסנים יוכלו להשתתף פעילות מבצעית ללא הגבלה.משרתי מילואים אשר אינם נחשבים מחוסנים/מחלימים/מחלימים-מחוסנים ידרשו לבצע בדיקת אנטיגן ביתית/מוסדרת טרם קליטה לשמ"פ.באם חייל המילואים זומן לתע"ם, אימון ארוך ואינו עומד בתנאים, יעבור בדיקת אנטיגן במרפאה.

חייל מילואים אשר זומן לחד/דו יומי לא יהיה זכאי לבדיקת אנטיגן צבאית. באם חייל המילואים יסרב להיבדק ביחידה, לא יגוייס לשמ"פ ולא יקבל ימ"מ על הגעתו.תוצאה שלילית בבדיקה תאפשר גיוס לשמ"פ.תוצאה חיובית בבדיקה – חייל המילואים יופנה להמשך טיפול מול קופת חולים החייל לא יגוייס לשמ"פ ויקבל חד יומי בלבד על הגעתו.יש להדגיש שאין זימון אנשי מילואים לימי כיף, הווי וכדומה.

טיפול בחיילים חולים ומבודדים:
יחידות סגורות: לא ניתן לשבץ חיילים חולים ומבודדים למשימות.
• ככלל, חיילים חולים ומבודדים (אשר לא נדרשים לטיפול רפואי צמוד) ביחידות הסגורות יבצעו את החלמתם ובידודם בבית או ביחידה.
• באחריות מפקד היחידה להעמיד מתחם מבודד הנותן מענה בנפרד לחיילים חולים ולחיילים מבודדים אשר מאפשר מענה לצרכים השוטפים (אוכל ושירותים).
• מודגש כי אין לשכן את החיילים באופן ארעי בשטח.
• מודגש כי כניסת חיילים שאינם חולים או מבודדים למתחם זה תהיה תחת מיגון מתאים.

יחידות פתוחות: חיילים חולים ומבודדים, אשר אין באפשרותם לשהות ביחידתם או במקום מגוריהם מטעמי פרט (בודדים/זכאי הלנה), לטובת החלמה/בידוד, יכולים לקבל מענה ע"י מלונית פקע"ר בשיח מקדים של משא"ן הפיקוד למול אכ"א ובכפוף לאישור אמ"ץ ולתנאים שנקבעו.

התכנסויות, טקסים ואירועים:  שטח פתוח- ללא הגבלת התכנסות, בהתכנסות של מעל ל-50 משתתפים חלה חובה על עטיית מסיכות.שטח סגור- ללא הגבלת התכנסות ועל בסיס קיבולת המקום, חובה על עטיית מסיכות.

-ניתן לקיים פעילות חינוכית בבסיסי צה"ל ובמרחב האזרחי בשטחים פתוחים וסגורים בהתאם להגבלות המפורטות לעיל.
-ניתן לקיים פעילויות רווחה ואתרים, נופשי העשרה ושבועות לכידות, לרבות ערבי יחידה ומורשת, בהתאם להגבלות המפורטות לעיל.

כניסת ילדים ואזרחים למחנות צה"ל: חל איסור להכנסת משפחות לתוך לשכת הגיוס למעט כניסת הורים לוודעות רפואיות.איסור כניסת אזרחים למחנות צה"ל למעט נותני שירות חיוניים/צורך מבצעי/טקסי הענקת דרגות.תתאפשר כניסת ניידות התרמת דם למחנות צה"ל לשם ביצוע התרמת דם וסיוע לבנק הדם הלאומי. הכניסה תותר בתיאום סדור מראש על פי תקנון.חל איסור להכניס ילדים למחנות צה"ל למעט נשים מניקות ובאישור מפד הזרוע/פיקוד/אגף. חל איסור לקיים ימי משפחה/ימי ילד וכדומה בבסיסים צבאיים או במתקנים אזרחיים.איסור על כניסת משפחות לוחמים למחנות צה"ל. 

חדרי אוכל: יחידות הקצה וההכשרה- כניסה בדירוג על בסיס קפסולות תוך שמירה על מרווחים.יחידות פתוחות- ללא הגבלה.

חדרי כושר: יחידות קצה והכשרה- הפעלת חדרי הכושר, אולמות ספורט וחדרי ספינינג, כניסה בקפסולות בלבד (ללא ערבוב בין קפסולות) ללא הגבלה.יחידות פתוחות- ללא הגבלה.

ביקור כלואים: ביקורים יתאפשרו בחדר עם חציצה תוך הקפדה על עטיית מסיכות וישיבה בריחוק.

חיילים בודדים: על פי סעיף טיפול בחיילים חולים ומבודדים.

מדיניות יציאה לחו"ל: בקשות נסיעה לחו"ל לכלל המדינות למעט מדינות המוגדרות 'מדינות אדומות'- כבשגרה.מדיניות הבידוק והבידוד לחוזרים מחו"ל- כמוגדר באתר משרד הבריאות.

דיונים בחד״נים: על בסיס קיבולת החד״ן, תוך עטיית מסיכות.

בדיקות, בידוד והרחקה:
 משרת שבביתו בן בית חולה מאומת ומשרת עם תסמינים ללא תלות במגע עם מאומת:
משרת מחוסן/ מחלים- ביצוע בדיקת אנטיגן ביתית/ מפוקחת עם הודעה על החשיפה וביצוע בדיקת אנטיגן ביתית/ מפוקחת ביום שלמחרת.
– נדרש לשמור על צמצום מגעים חברתיים (המנעות ממפגשים במקומות הומי אדם, שמירה על ריחוק חברתי והקפדה יתרה על עטיית מסיכות) עד לקבלת שתי בדיקות שליליות.
– במידה ומתקיימת חשיפה ממשוכת לבן הבית החולה, נדרש להמשיך על צמצום מגעים חברתיים עד להחלמת בן הבית. חשיפה ארעית (דיון, חד"א בית כנסת וכו') בכפוף לחקירה אפידמיולוגית:
משרת מחוסן/ מחלים- ביצוע בדיקת אנטיגן ביתית/ מפוקחת 72 שעות לאחר החשיפה האחרונה לחולה המאומת.
– נדרש לשמור על צמצום מגעים חברתיים (המנעות ממפגשים במקומות הומי אדם, שמירה על ריחוק חברתי והקפדה יתרה על עטיית מסיכות) עד לקבלת בדיקה שלילית.
– אינו נדרש בבידוד או הרחקה.

איך להשתחרר מבידוד לאחר שאומתת בקורונה?
מאומת לקורונה נדרש בחמישה עד שבעה ימי החלמה. במידה וביצעתם בדיקות ביום ה-4 וה-5 לבידוד, בהן קיבלתם תוצאות שליליות ולא חוויתם תסמינים במשך 48 השעות האחרונות – תוכלו להשתחרר ביום השישי עם קבלת הודעה. במידה ולא נבדקתם, תצאו לאחר השלמת 7 ימי בידוד.

משרת שבביתו בן בית חולה מאומת ומשרת עם תסמינים ללא תלות במגע עם חולה מאומת: משרת מחוסן/ מחלים- ביצוע בדיקת אנטיגן ביתית/ מפוקחת עם ההודעה על החשיפה וביצוע בדיקת אנטיגן ביתית/ מפוקחת יום למחרת.

צמצום מגעים (המנעות ממפגשים הומי אדם, שמירה על ריחוק חברתי והקפדה יתרה על עטיית מסיכות) עד להשלמת שתי הבדיקות.משרת לא מחוסן/ מחלים: שהייה בבידוד למשך חמישה ימים. בכפוף לביצוע בדיקת אנטיגן מפוקחת שלילית שתבוצע במתחמים אזרחיים ביום האחרון לבידוד. משרת שמסרב להבדק ישלים 14 ימי בידוד מלאים מיום המגע האחרון.

חשיפה ארעית (דיון, חד"א, בית כנסת וכו') בכפוף לחקירה אפידמיולוגית: משרת מחוסן/ מחלים- ביצוע בדיקת אנטיגן ביתית/ מפוקחת 72 שעות לאחר החשיפה האחרונה לחולה המאומת. אינו נדרש בבידוד או הרחקה. (צמצום מגעים, המנעות ממפגשים במקומות הומי אדם, הקפדה יתרה על עטיית מסיכה וריחוק חברתי)משרת לא מחוסן/ מחלים- שהייה בבידוד של חמישה ימים.

שחרור בכפוף לבדיקת אנטיגן מפוקח שלילית שתפובצע ביום האחרון לבידוד במתחמים אזרחיים. משרת שמסרב להבדק ישלים בידוד מלא של 14 מיום המגע האחרון.משרת שהחלים מקורונה וטרם חלפו 90 ימים מהחלמתו אינו נדרש להכנס לבידוד או לבצע בדיקות אף אם נחשף לחולה מאומת.יודגש כי בעת התפרצות ביחידות צה"ל יינתן מענה בדיקות מתוך היחידה.מדיניות הדיווח ביחס למשרת בבידוד בעקבות חזרה מחו"ל תקבע בהוראות אכ"א.

בתי כנסת: ללא הגבלה, תוך עטיית מסיכות.

צילום: freepik

Back to top button