מבזקיםפוליטי / מדיני

ועדת השרים לחקיקה אישרה את מתווה הגיור של השר כהנא

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) לקראת ההצבעה מחר בכנסת את מתווה הגיור של השר לשירותי דת מתן כהנא.

השר כהנא אמר לאחר ההצבעה: "עושים היסטוריה. אני מודה לעמיתי בקואליציה, לרבנים ולשותפים איתם כתבנו את החוק ולציבור הרחב שתומך בנו. יחד עשינו עוד צעד לשמירה על זהותה היהודית של מדינת ישראל: חוק גיור ממלכתי, על פי ההלכה, בחסות הרבנות. מתקדמים להמשך חקיקה בכנסת."

בתנועת נאמני תורה ועבודה בירכו: "אנו מברכים על העברת הצעת חוק הגיור בוועדת השרים לחקיקה. חוק הגיור החדש, אשר מעניק את הסמכות לגייר לרבני ערים, עשוי להביא בשורה חשובה עבור אלפי אזרחים שאינם יהודים על פי ההלכה, ולקרב אליהם את עולם הגיור. אנו מקווים כי ההצעה הסופית תיתן סמכות מקסימלית להרכבים המקומיים לגייר בדרך שתביא לחיזוק דמותה היהודית והדמוקרטית של המדינה."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח״כ אבי מעוז (הציונות הדתית) תקף: "השר לשירותי דת מתן כהנא ממשיך בניסיונותיו להרוס את הרבנות הראשית ואת הגיור הממלכתי. הניסיון להסתתר מאחורי הטענה כי כל המהלכים נועדו בשביל לחזק את הרבנות הראשית לא יצליח. כהנא לוקח את המפתחות של הרבנות הראשית, ונותן אותם לחבריו הרפורמים. רוב מניין ובניין של רבני ישראל מתנגדים למהלכים של כהנא, אך אותו, ברוב חוצפתו, זה לא מעניין. השר כהנא הורס במו ידיו את הגיור הממלכתי שהקים הרב דרוקמן. בעז"ה כשנהיה בממשלה נתקן את כל מה שהממשלה הרסה".
.
ח״כ יעקב ליצמן (יהדות התורה) אמר: "הממשלה הרפורמית של בנט, כהנא, ליברמן, לפיד, קריב וסער, נקטה היום בצעד מסוכן נוסף ופוגעני, המסכן את הזהות היהודית במדינת ישראל. מדובר בחוק גיור פסול, המעודד התבוללות ומנוגד להלכה, ולעמדת הרבנות הראשית. שומרי המצוות יידרשו להתארגן להקמת מערך ספרי יוחסין אלטרנטיבי."

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) אמרה: "אצלנו מילה זו מילה ואנחנו מקיימים בדיוק את מה שהבטחנו. נקדם את חוק הגיור ונעביר אותו בסופו של דבר כי זו המחויבות שלנו. הצעת החוק תגיע לכנסת ונקיים עליה דיוני עומק בוועדה וכן, יהיו שינויים רבים, אין כמעט חוק, במיוחד חוק כל כך חשוב שיוצא כמו שהוא נכנס. אני פתוחה לדיאלוג עם כולם אך על פי העיקרון המנחה שהגיורים יתבצעו על ידי רבני הערים ושהחלטתם תהיה סופית ובלתי ניתנת לשינוי על ידי גורמים אחרים."

ח"כ איתמר בן גביר הגיב: "מדובר בפייק גיור שפוגע בגיור הממלכתי וקרובה השעה שבציבור החרדי יקימו רשימות יוחסין שיפגעו בסופו של דבר במי שלא יהיה שותף לרשימות אלו. השר כהנא מפלג את הציבור, פוגע במסורת היהודית וחמור מכך מוביל לקיטוב ושסע בחברה הישראלית. זאת לא רפורמה שתקדם אותנו אלא מדיניות חשוכה שתפגע בכל מדינת ישראל."

שר התקשורת יועז הנדל בירך: "רפורמת הגיור שעברה היום בועדת שרים לחקיקה חשובה לעתידה של מדינת ישראל. מאות אלפי ישראלים חיים, משרתים בצבא, מתחתנים ומתים כאן. אפשרות הגיור זו משימה לאומית. רבני ערים טובים לא פחות מרבנים חרדים. אסור שהיהדות תהיה מונופול של אף אחד. יש פה הזדמנות ייחודית לתקן. הרפורמות יעשו טוב וחסד עם צביונה היהודי של ישראל. צריך לומר את האמת- רות המואביה, אונקלוס, האדומים והיטורים, כולם לא היו היום יהודים על פי מדינת ישראל. ההיסטוריה הייתה משתנה. לכן הרפורמה חשובה ליהדות מאירת פנים, שבה יש מקום לגר ליתום ולאלמנה. שמקרבת יהודים ולא מרחיקה אותם."

ממפלגת 'הציונות הדתית' נמסר: "חוק הגיור שעבר בוועדת שרים לחקיקה הוא חוק רע שקורע את העם. המהלך הכוחני, שנעשה נגד הרבנות הראשית ובלא גיבוי רבני סופו להיכשל. רוב מוחלט של רבני ישראל מתנגדים למהלך ומשכך הגיורים לא יתקבלו ברוב קהילות ישראל – אסור להקל ראש בהונאת הגרים שכהנא מוביל. לממשלה שנשענת על אויביי ישראל ומתבססת על מי שנלחמים זה שנים ביהדותה של המדינה אין לגיטימציה לחוקק חוקים כאלה. לא מנסור עבאס יקבע לנו מיהו יהודי. אנו קוראים לממשלת ישראל לחזור מהרפורמה המסוכנת לעתיד העם היהודי."

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) אמר: "כבר לפני כמה שנים הנחתי הצעת חוק לניהול ספרי יוחסין ברבנות הראשית במטרה למנוע הונאה בגיור. זאת בהתאם לחוק חופש המידע וזכות הציבור לדעת על אמיתות גרי הצדק הכשרים. בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "היות והרבנות הראשית היא הסמכות הדתית היחידה המוכרת על ידי המדינה, מוטלת עליה האחריות ההיסטורית להגן על המשפחה היהודית מפני הטעיה, הגורמת להתבוללות ולנישואי תערובת. לפיכך מוצע שאדם שמעוניין לדעת את השתייכותו לעם ישראל, יוכל לעיין במאגר היוחסין. כעת יותר מתמיד יש לזרז את חקיקת החוק בהקדם, על מנת לשמור על טהרת עם ישראל וקדושת כרם ישראל מפני מחלליה ומזייפיה".

צילום: דני שם טוב. דוברות הכנסת

Back to top button