איגוד יבואני התבואות פנה בראשון בפברואר במכתב בהול לשר האוצר, אביגדור ליברמן ולשרת הכלכלה, אורנה ברביבאי וביקש את התערבותם במשבר בנמלים, אשר משפיע ישירות על יוקר המחיה בארץ.
על פי האיגוד, "עד כה לא מצאו השרים זמן לענות לפנייה, כפי שמשרד התחבורה מתחמק לאורך חודשים רבים מלהתערב ישירות במשבר."
היום (שני) יתקיים בוועדת הכלכלה בכנסת דיון בנושא משבר הנמלים. יבואני התבואות שלחו נייר רקע לחברי הועדה לקראת הדיון.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
איגוד יבואני התבואות קורא לממשלה לפעול לתוספת כוח אדם בנמלים הממשלתיים כדי לפקח על ציוד פריקה תקין בנמלים, להסדרת נושאי איכות סביבה, להפעלת רציפים ריקים שעומדים בנמלים כ'פיל לבן', ולפתיחת הנמלים החדשים הפרטיים, לשם הכנסת מימד של תחרות בנמלים הממשלתיים).
היבואנים מעדכנים את הח"כים כי רק בתחום התבואות ומוצרי הגרעינים (חיטה, תירס, סויה ועוד. בסיס מאכל האדם והזנת משק החי), נאמדו הנזקים הישירים בשנת 2021, כתוצאה מההתנהלות כושלת של הנמלים, בכ- 400 מיליון ש"ח, ואילו בשנה זו, הנזקים הישירים למשק צפויים להיות גבוהים יותר, עקב התארכות הפקקים בים וזמני פריקת האוניות.
על פי האיגוד, 1 מיליון טון סחורות תקועים בים, באוניות מטען כללי וצובר, בכניסה לנמלי ישראל. מהם כחצי מיליון טון מטעני ברזל מחכים בפתח הנמלים, וקרוב ל- 200 אלף טון – מטעני תבואות ומוצרי גרעינים באוניות צובר (בעיקר מרוסיה ומאוקראינה).
כחצי מהמטענים מבחינת טונז' ממתינים להכנס לנמל אשדוד (על גבי כ- 20 אוניות מטען כללי), כחצי מהמטענים מבחינת טונז' ממתינים בכניסה לנמל חיפה, לרציף גדות בנמל ולנמל מספנות ישראל.