כלכלהמבזקים

דיון סוער בכנסת על הפקק בנמלים: "מדובר בהשתלטות פושעת של ההסתדרות"

ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה היום (שני) לבקשת ח"כ שרן השכל וח"כ יום טוב כלפון ודנה בהשתלטות ההסתדרות על נמלי הים, המובילה להחרפה של יוקר המחייה ולשיבושים כבדים בשרשרת האספקה.

בתום דיון סוער הודיע ח"כ רון כץ, שמילא את מקומו של היו"ר, כי "הוועדה לא תנוח עד שלא תפתור את המצב הזה", וקרא לשר האוצר ושרת התחבורה "להרים את הכפפה ולמצוא פתרון לפקק שמשפיע ישירות על יוקר המחייה. בזמני חירום נוקטים פעולות חירום", אמר.

את הדיון פתח ח"כ כלפון, שאמר כי ההשפעה על עליית מחירי ההובלה הימית מעטה, אולם יש גורם שכן יש שליטה עליו והוא ההסתדרות. הוא הוסיף כי הפקק בנמלים גורם לעלויות מטורפות שמתגלגלות לצרכן ומזניקות את מחירי הדיור ומחירי המוצרים בסופר, בשל ארגוני עובדים וההסתדרות שהיא אולי לא האשמה העיקרית אבל יש לה אחריות מסוימת לבעיה. ח"כ השכל הוסיפה כי 90 אניות מחכות מחוץ לנמל חיפה והדבר משליך ישירות על יוקר המחיה וכעת יש מס נוסף, מס נמל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

סגן השר אביר קארה אמר כי מדובר בהשתלטות פושעת של ההסתדרות על הנמלים, דבר שפוגע בכל אזרחי ישראל. הוא הוסיף כי ההסתדרות לא מאיימת בשביתה, אלא מאיימת ישירות על היבואנים. יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, קרא בתגובה לסגן השר להסיר חסינות.

סגן השר השיב: "הימים שאיימתם הסתיימו, הגיע הזמן שהמדינה, כשמישהו פוגע בה כמו אויב, תדע להפעיל כוח כמו נגד כל קבוצה אחרת".

אדרי התייחס לכך ואמר כי כשמישהו קורא להסתדרות עובדים אויבת ופושעת הוא פוגע ב-850 אלף העובדים שהיא מייצגת. "בחסות החסינות אפשר להגיד הכל, תסירו את החסינות ונבחן את זה במבחן משפטי", אמר אדרי לחברי הכנסת קארה השכל וכלפון.

ח"כ כלפון הגיב כי במקום לתת מענה אדרי תוקף את חברי הכנסת שיזמו את הדיון. אדרי הוסיף כי אין שביתה או עיצומים בנמלים והבעיה היא במקום אחר.

נציג רשות הספנות והנמלים, צביקה שפירא, העריך כי הבעיה היא מחסור בעובדים וכוח אדם מקצועי וזמין. ח"כ אורי מקלב אמר כי כותרת הדיון הוא לא נכונה וכי ההסתדרות היא לא השאלה, וצריך לראות איך כן פותרים את המצב. ח"כ יעקב מרגי אמר כי השרה אמרה שהבעיה נפתרה אבל הוא יכול לראות את התור מהבית. הוא תהה האם הבעייה מעניינת את שרת התחבורה ושרת הכלכלה.

נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר, מתח גם הוא ביקורת על ההסתדרות ואמר: "משרדי האוצר והכלכלה אתנו לגמרי, מי שלא אתנו לצערי זה משרד התחבורה. נשיק מהיום מדד שרת התחבורה, שיציין פעם בשבוע את ממוצע האניות הממתינות והעלות למשק. שאף אחד לא יוכל לעשות טיקטוק ולהגיד שאין פקקות בנמלים".

מנכ"ל צים, ניר אבני, אמר כי אין ניצול משאבים וכי צריך שכל הידיים יהיו עובדות. מנכ"ל קמור ספנות ונציג איגוד יבואני התבואות, רלי נורמנד, אמר כי תוך חודש אפשר לפתור את הבעיה תוך חודש, אם יאפשרו לנמל החדש ולמספנות ישראל לעבוד ולגייס עוד 200-300 עובדים. לדבריו, זה אמנם יעלה כסף אבל יחסוך הרבה יותר.

מנכל חברת נמלי ישראל, יצחק בלומנטל, הזהיר כי אם הבעיה לא תטופל בקרוב נהייה בבעיה קשה לקראת פסח, ואמר כי יש אניות שעומדות ברציף בחיפה ולמעשה לא נפרקות בגלל שאניה מקבלת יד אחת ביממה. הוא הוסיף כי יאפשר לחברת נמלי ישראל לקבל שטח עורפי נוסף, כדי שיאפשר להם לפרוק מטען ככללי. ח"כ בצלאל סמוטטריץ אמר כי אם לא יאפשרו למספנות ישראל לפרוק יותר מ-5% מהמטען הכללי אז הצעד לא יעזור.

סגן נשיא נמל המפרץ, יואב צוקרמן, אמר כי חברת נמלי ישראל מוסמכת לתת לו את רציפים 7-8 בחיפה בתנאים שיקבעו באישור שרת התחבורה ושר האוצר, ואם כולם ירתמו אפשר לסגור את הפקק.

מנכ"ל נמל אשדוד, משה ז'נה, אמר כי, "באשדוד עובדים 24 -6 לצמצם את התור וגייסו 90 עובדים, אך צריך להכשיר אנשים לראשי צוותים וצריך לשאול למה הנמלים החדשים לא נפתחו."

סגן השר קארה ביקש לדעת האם ההסתדרות תתנגד להפעלת הנמלים החדשים בחיפה ואשדוד, ואדרי השיב כי ההסתדרות תפעל לפי ההסכמים ואם רציפים 7-8 בחיפה יועברו לנמל המפרץ אז נמל חיפה צריך לקבל את רציף כרמל ב' וקרא שלא להחליש את הנמלים הקיימים.

ח"כ סמוטריץ אמר כי ייקח שנים עד שכרמל ב' ייבנה ואדרי השיב כי יש הסכם.

ח"כ סמוטריץ השיב: "אל תשחקו אתנו, ההסכם לא צפה מציאות כזו שמצריכה הפעלת 7-8 מהר, אפשר במקביל להפעיל את המימון של כרמל ב'".

ח"כ רון כץ הוסיף ושאל האם ההסתדרות לא סומכת על המדינה שתבנה את כרמל ב', ואדרי השיב כי רוצים לרמוס הסכמים שעבדו עליהם 10 שנים וביקש התחייבות לא לפגוע באיתנות הפיננסית של נמל חיפה.

אדרי שאל האם בתום הפקקים יסגרו רציפי 7-8, ואמר: "נעשה כל מה שאפשר להילחם בפקקים בלי לסכן אלפי משפחות".

ח"כ כלפון ענה בתגובה כי מדובר בדבר שמשפיע על מאות אלפי משפחות בכל מדינת ישראל ויש רציפים שאפשר להפעילם וההסתדרות מונעת את זה. אדרי השיב: "זו דמגוגיה, יש הסכם שמונע את זה".

ח"כ סמוטריץ' הודה כי המצב קצת יותר מורכב, שכן אם הנמלים הוותיקים יפגעו בסוף לא תהייה תחרות והמחירים שוב יעלו. הוא הוסיף כי זה אירוע מורכב ואם שרת התחבורה לא תלכלך את הידיים ותייצר דיוני עומק עם כל אנשי המקצוע לא יהיה פתרון.

נציגת משרד התחבורה, סיגלית ברקאי, הגיבה ואמרה כי השרה והמנכ"לית עוקבות באופן שוטף ומודעות לנושא, וכי נעשות פגישות יומיומיות לרבות מעקב אחר היקף כוח אדם והכלים. "הנושא על סדר היום של המשרד, כל ההצעות שהועלו פה נידונות והן חלק מהמערך", אמרה. ח"כ השכל אמרה כי זה נידון זמן רב וצריך מועד סיום.

ח"כ כץ סיכם את הדיון ואמר: "לא ננוח עד שנמצא פתרון. הוועדה סבורה שיש השפעה ישירה של העומס בנמלי ישראל על יוקר המחיה ובשל כך מחייב התייחסות מהירה ונחושה של שרת התחבורה, שר האוצר ושרת הכלכלה. הוועדה קוראת לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים ולשר האוצר להגדיל את כתב ההסמכה ולאפשר לחברת מספנות ישראל לפרוק היקף נרחב יותר אניות מטען כללי. הוועדה קוראת לשרת התחבורה ובטיחות בדרכים ולחברת נמלי ישראל לאשר לנמל הצפון לתפעל את הרציפים 7 ו-8 לפריקת אניות מטען כללי."

עוד אמר: "הוועדה קוראת לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים ולהסתדרות להגיע בהקדם להסכם שיאפשר להגדיל את היקף העובדים הזמניים בנמלי אשדוד וחיפה. הוועדה מבקשת ממשרד התחבורה לדווח לה בכתב בתוך שבועיים באילו צעדים נקטה ובאילו צעדים בכוונתה לנקוט כדי להפחית את התור התפעולי בנמלי ישראל. לאחר קבלת הדיווח של שרת התחבורה הוועדה תקיים ישיבת מעקב בהשתתפותה, לא ננוח עד שנמצא פתרון. בזמן חירום נוקטים פעולות של חירום".

צילום: דוברות נמל אשדוד

Back to top button